Copied
 
 
2023, DKK
15.04.2024
Bruttoresultat

4.938'

Primær drift

-167'

Årets resultat

-121'

Aktiver

3.653'

Kortfristede aktiver

3.320'

Egenkapital

1.384'

Afkastningsgrad

-5 %

Soliditetsgrad

38 %

Likviditetsgrad

329 %

Resultat
15.04.2024
Årsrapport
2023
15.04.2024
2022
03.04.2023
2021
07.04.2022
2020
26.03.2021
2019
01.04.2020
2018
07.03.2019
2017
03.04.2018
2016
11.04.2017
2015
24.05.2016
Nettoomsætning11.086.46211.266.79811.148.69510.717.5049.918.13110.732.67010.739.40410.360.52410.025.029
Bruttoresultat4.937.7035.559.0645.464.2555.719.7054.662.4116.234.7746.814.1545.778.4835.526.565
Resultat af primær drift-167.089831.621786.1711.244.469-919.380-845.693-24.578-54.084-381.643
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000000
Finansielle indtægter25.31916.81737.513196231018531
Finansieringsomkostninger-14.043-54.152-69.839-73.010-97.276-80.041-64.012-40.272-29.895
Andre finansielle omkostninger000000000
Resultat før skat-155.813794.286753.8451.171.478-1.016.650-925.711-88.580-94.171-411.507
Resultat-120.757619.532706.7011.171.478-1.016.650-918.786-70.796-72.023-370.118
Forslag til udbytte000000000
Aktiver
15.04.2024
Årsrapport
2023
15.04.2024
2022
03.04.2023
2021
07.04.2022
2020
26.03.2021
2019
01.04.2020
2018
07.03.2019
2017
03.04.2018
2016
11.04.2017
2015
24.05.2016
Kortfristede varebeholdninger1.089.5341.237.9111.195.6791.020.222964.5031.533.9831.648.7491.467.7001.264.126
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 928.032842.0881.592.4021.017.2711.388.1501.521.6781.992.6571.549.0791.389.138
Likvider1.302.0612.285.3251.263.7681.666.166159.323863.147157.594266.65154.985
Kortfristede aktiver3.319.6554.365.3734.051.9263.703.7652.512.1133.918.9893.799.2603.283.7512.708.630
Immaterielle aktiver og goodwill000000000
Finansielle anlægsaktiver000000000
Materielle aktiver333.356102.580179.782284.972350.393382.319424.461514.869522.853
Langfristede aktiver333.356102.580179.782284.972350.393382.319424.461514.869522.853
Aktiver3.653.0114.467.9534.231.7083.988.7372.862.5064.301.3084.223.7213.798.6203.231.483
Aktiver
15.04.2024
Passiver
15.04.2024
Årsrapport
2023
15.04.2024
2022
03.04.2023
2021
07.04.2022
2020
26.03.2021
2019
01.04.2020
2018
07.03.2019
2017
03.04.2018
2016
11.04.2017
2015
24.05.2016
Forslag til udbytte000000000
Egenkapital1.383.8271.504.584885.053178.352-993.12623.524942.3091.013.1051.085.129
Hensatte forpligtelser86.842121.8980000000
Langfristet gæld til banker000000000
Anden langfristet gæld1.411.3111.667.0301.890.2002.269.9731.000.000000
Leverandører af varer og tjenesteydelser500.657495.007652.898674.165773.789572.692828.054597.809458.933
Kortfristede forpligtelser1.010.3421.430.1601.679.6251.920.1851.585.6593.277.7843.281.4122.785.5152.146.354
Gældsforpligtelser2.182.3422.841.4713.346.6553.810.3853.855.6324.277.7843.281.4122.785.5152.146.354
Forpligtelser2.182.3422.841.4713.346.6553.810.3853.855.6324.277.7843.281.4122.785.5152.146.354
Passiver3.653.0114.467.9534.231.7083.988.7372.862.5064.301.3084.223.7213.798.6203.231.483
Passiver
15.04.2024
Nøgletal
15.04.2024
Årsrapport
2023
15.04.2024
2022
03.04.2023
2021
07.04.2022
2020
26.03.2021
2019
01.04.2020
2018
07.03.2019
2017
03.04.2018
2016
11.04.2017
2015
24.05.2016
Afkastningsgrad -4,6 %18,6 %18,6 %31,2 %-32,1 %-19,7 %-0,6 %-1,4 %-11,8 %
Dækningsgrad 44,5 %49,3 %49,0 %53,4 %47,0 %58,1 %63,5 %55,8 %55,1 %
Resultatgrad -1,1 %5,5 %6,3 %10,9 %-10,3 %-8,6 %-0,7 %-0,7 %-3,7 %
Varelagerets omsætningshastighed 10,2 9,1 9,3 10,5 10,3 7,0 6,5 7,1 7,9
Egenkapitals-forretning -8,7 %41,2 %79,8 %656,8 %102,4 %-3.905,7 %-7,5 %-7,1 %-34,1 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal -1.189,8 %1.535,7 %1.125,7 %1.704,5 %-945,1 %-1.056,6 %-38,4 %-134,3 %-1.276,6 %
Soliditestgrad 37,9 %33,7 %20,9 %4,5 %-34,7 %0,5 %22,3 %26,7 %33,6 %
Likviditetsgrad 328,6 %305,2 %241,2 %192,9 %158,4 %119,6 %115,8 %117,9 %126,2 %
Resultat
15.04.2024
Gæld
15.04.2024
Årsrapport
15.04.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 15.04.2024)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Den Erhvervsdrivende Fond Blindes Arbejde er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for en klasse B-virksomhed med de tilpasninger, der følger af, at der er tale om en fond. Herudover har fonden valgt at følge enkelte regler for klasse C-virksomheder. Årsrapporten er aflagt efter samme regnskabspraksis som sidste år og aflægges i danske kroner.
Oplysning om pantsætninger og sikkerhedsstillelser:3. Pantsætninger og sikkerhedsstillelser Fonden har ikke afgivet pant og sikkerhedsstillelser.
Beretning
15.04.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-04-04
Beskrivelse af usædvanlige forhold, der kan have påvirket indregningen eller målingen:Afrapportering i forbindelse med Registrering som Socialøkonomisk virksomhed Den erhvervsdrivende fond Blindes Arbejde blev godkendt som registret socialøkonomisk virksomhed i Erhvervsstyrelsen i marts 2016. Deraf indgår nedenstående afrapportering. 1. Løn givet til nuværende og tidligere medlemmer af ledelsen. Ledelsen er dem, der dagligt leder din virksomhed. Det vil sige direktøren/direktørerne, bestyrelsen eller tilsynsrådet og virksomhedens ejere, hvis de får løn. Svar: Bestyrelsen gives som udgangspunkt ikke vederlag for sin medvirken i fondsarbejdet. Direktionens samlede vederlag i 2023 andrager DKK 566. 762 Bestyrelsens samlede vederlag i 2023 andrager DKK 60. 000 (jf. dispensation givet 6. august 2020 af Erhvervsstyrelsen) 2. De aftaler, der er indgået med "nærtstående parter". "Nærtstående parter" er blandt andet medlemmer af ledelsen og deres nære familiemedlemmer, moder- og datterselskaber. Svar: Der er ikke indgået særlige aftaler med "nærtstående parter". 3. Likvide midler og aktiver, der udloddes eller uddeles fra virksomheden. Hvis penge eller andre midler uddeles, skal man redegøre for dette. Svar: Jf. ovenstående omkring Fondens uddelingspolitik. Der har ikke været uddelt midler, idet Fonden har haft til formål at reetablere grundkapitalen. 4. En redegørelse for, hvordan virksomheden opfylder sit sociale formål, er uafhængig af det offentlige, og hvordan den er inddragende og ansvarlig i sit virke. Svar: Opfyldelsen af det sociale formål sker ved, til stadighed at skabe jobmuligheder for synshandicappede med særligt fokus på, at få borger fra passiv forsørgelse til aktiv beskæftigelse, indenfor Servicelovens og Lov om aktiv beskæftigelsesindsats bestemmelser. Der er uafhængighed af det offentlige, idet relationen udelukkende består af salg af produkter og ydelser i givne kontrakter, indkøbsaftaler og enkeltkøbsaftaler af ydelser. I forbindelse med salg af tjenesteydelser til det offentlige føres tilsyn af kvalitet og økonomi af Handicapforvaltningen i Københavns kommune, som tilsynsførende myndighed for Fonden Blindes Arbejdes tilbud i Tilbudsportalen. Ledelsesformen i virksomheden inddrager valgte medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen, og der er inddragende medarbejder-/personalemøder minimum hver anden måned, og nogle gange oftere. Der arbejdes med en flad organisationsstruktur, hvor direktion og ledere er tilgængelige for alle medarbejdere og borgere i forløb. Der gives mulighed for borgere i tilbud under serviceloven til at indgå som faglige ledere og videnspersoner med hensyntagen til deres skånebehov og ressourcer.
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Ledelsen har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2023 for Den Erhvervsdrivende Fond Blindes Arbejde.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Fondens væsentligste aktiviteter Den Erhvervsdrivende Fonds formål og væsentligste aktivitet er at tilvejebringe erhvervsbeskæftigelse for primært blinde og svagsynede på særlige vilkår ved udøvelsen af håndværks-, industri- og servicevirksomhed, samt salg af egne og forhandlede varer, samt tjenesteydelser. Tjenesteydelserne er tilbud med formålet om at øge beskæftigelsesmulighederne for blinde og svagsynede ved gennemførelse af uddannelse, jobafklaringer og ressourceforløb og andre aktiviteter på det arbejdsmarkedsmæssige område. Under hensyntagen til en rimelig konsolidering skal virksomhedens drift tilrettelægges, så den hviler i sig selv. Udvikling i aktiviteter og økonomiske forhold Årets nettoomsætning udgør DKK 11. 086. 462 mod DKK 11. 266. 798 sidste år (2022). Det ordinære resultat efter skat udgør DKK – 120. 757 mod DKK 619. 532 kr. sidste år (2022) Ledelsen anser årets resultat for forventeligt, men ikke tilfredsstillende. Ved aflæggelsen af årsregnskabet for 2022 i foråret 2023 var den økonomiske turnaround på grund af den økonomiske krise tilbage i 2019 færdiggjort. Egenkapitalen var på DKK 1. 504. 584. Med årets negative resultat vil egenkapitalen være på DKK 1. 383. 827, hvilket fortsat vurderes tilfredsstillende. Resultatet skal ses i lyset af, at der har været en flytning af butikken i Århus, samt renovering af butikken i København K. og dermed lukninger i perioder på hhv. 6 og 8 uger samt stigende omkostninger generelt. Derudover har generel inflation i markedet påvirket resultatet. De faste kontrakter og aftaler med erhvervskunder har også givet noget mindre omsætning end planlagt. Der har været indgået samhandelsaftale med Odense kommune i starten af året, dog uden det forventede salg. Der er fortsat et særligt fokus på partnerskaber med erhvervskunder og kommercielle virksomheder omkring både produkter, reparation af stole og nye stole, samt andre former for partnerskaber omkring restmaterialer fra anden produktion. Der er en kontinuerlig udvikling i partnerskaber for at understøtte proces i retning af øget bæredygtighed. Tilbud efter Serviceloven og Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats fortsættes ligeledes med henblik på at understøtte formålet for fonden. Der har været en mindre tilgang af anvendte aftaler indenfor Serviceloven end tidligere år. Der har været øgning i anvendelse af afklaringstilbuddet ”Indblik i kompetencer” via Lov om Aktiv beskæftigelsesindsats. Indenfor begge tilbud er der kontinuerlig fokus på at øge tilknytningen til arbejdsmarkedet. Der har således været ansættelse af 2 personer i fleksjob indenfor formålsområdet, hvoraf en desværre måtte ophøre igen pga. langvarig sygdom. Der er startet 2 i tilbud efter Serviceloven. Der har været 11 i afklaringsforløb eller praktik efter Lov om aktiv beskæftigelsesindsats. I 2023 har der været gennemført årligt økonomisk tilsyn, samt driftstilsyn på tilbuddene om beskyttet beskæftigelse og social- og samværstilbud. Det er indenfor Servicelovens tilbudsområde i alle afdelinger af Socialtilsyn Hovedstaden og ansvarlig myndighed i Københavns kommune. Arbejdsmiljøorganisationen har afholdt 3. årlig APV, med svarprocent på 66% og en tilfredshed på egen arbejdsplads på 84%, tilfredshed på fysiske rammer på 80% og for psykiske arbejdsmiljø på 85%. Der har været en forbedring siden 2020, hvor svarprocenten var 62% og tilfredshed omkring eget arbejde var 79%, tilfredshed på fysiske rammer var 70% og for psykisk arbejdsmiljø på 84%. Arbejdsmiljøorganisationen har sat fokus på hvordan det psykiske arbejdsmiljø kan forbedres endnu mere og der bliver tiltag for dette i 2024. I 2023 er der arbejdet videre med dokumentation til klimaregnskab for scope 1 og 2, så vi i 2024 kan sætte konkrete mål op for forbedringer. Der arbejdes således videre omkring en grøn og cirkulær forretningsudvikling. Særligt er der fokus på miljøledelse, samt re- og upcycling ift. produkter. I december 2023 fik Fonden Blindes Arbejde certifikat for verificeret Social Enterprise fra Social Enterprise World Forum. I 2023 er der blevet arbejdet videre omkring ny digitalisering og forbedringer af ERP-system, nye løsninger for butikshandlen, samt webløsninger for både B2C og B2B kunder. Projektet blev udskudt til opstart og gennemførelse i 2024, da der var flere forhold som skulle undersøges. I 2023 valgte bestyrelse og direktion at tilbagebetale den resterende del af lånet til Den Sociale kapitalfond. Dette nedsætter hermed den samlede gæld med DKK 659. 629. Denne indfrielse og anvendelse af likviditet til investering i fysiske rammer har mindske likviditeten fra DKK 2. 285. 325 til DKK 1. 302. 061.