Copied
 
 
2023, DKK
11.04.2024
Bruttoresultat

41.153'

Primær drift

-72.261'

Årets resultat

135''

Aktiver

1.532''

Kortfristede aktiver

981''

Egenkapital

1.178''

Afkastningsgrad

-5 %

Soliditetsgrad

77 %

Likviditetsgrad

289 %

Resultat
11.04.2024
Årsrapport
2023
11.04.2024
2022
16.05.2023
2021
23.06.2022
2020
30.04.2021
2019
27.04.2020
2018
07.05.2019
2017
31.05.2018
2016
24.05.2017
2015
18.04.2016
Nettoomsætning318.202.000347.739.000340.278.000216.538.000184.144.000128.811.00071.076.00049.893.00058.814.000
Bruttoresultat41.153.000198.952.000175.045.00093.450.000104.194.00076.025.00071.076.00049.889.00056.276.000
Resultat af primær drift-72.261.000-37.472.000-18.426.000-17.455.000175.0004.773.000-6.824.000-17.169.000112.183.000
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000000
Finansielle indtægter13.687.00040.936.00076.382.00017.058.00059.331.0008.077.00010.240.0006.528.0002.676.000
Finansieringsomkostninger-13.775.000-5.181.000-3.910.000-14.219.000-16.129.000-16.409.000-20.273.000-15.269.000-13.879.000
Andre finansielle omkostninger000000000
Resultat før skat132.535.000217.667.000305.691.00075.770.000215.423.00046.665.000-12.540.00047.594.00048.953.000
Resultat135.250.000210.597.000287.986.00067.928.000200.586.00042.553.000-14.876.00048.276.00048.523.000
Forslag til udbytte-67.000.000-100.000.000000-10.000.0000-20.000.0000
Aktiver
11.04.2024
Årsrapport
2023
11.04.2024
2022
16.05.2023
2021
23.06.2022
2020
30.04.2021
2019
27.04.2020
2018
07.05.2019
2017
31.05.2018
2016
24.05.2017
2015
18.04.2016
Kortfristede varebeholdninger11.779.00000000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 872.318.000906.269.000346.229.000772.515.0001.093.650.000685.774.000579.050.000484.711.000425.953.000
Likvider96.426.000242.460.000428.222.0006.564.0004.788.00022.515.0008.0009.00011.000
Kortfristede aktiver980.523.0001.148.729.000774.451.000779.079.0001.098.438.000708.289.000579.058.000484.720.000425.964.000
Immaterielle aktiver og goodwill201.0001.221.0003.548.000000000
Finansielle anlægsaktiver549.844.000513.176.000550.951.000429.105.000403.888.000276.686.000273.243.000287.128.000302.012.000
Materielle aktiver941.0002.192.0001.627.0006.635.0004.775.0005.478.0005.517.0001.782.0002.511.000
Langfristede aktiver550.986.000516.589.000556.126.000435.740.000408.663.000282.164.000278.760.000288.910.000304.523.000
Aktiver1.531.509.0001.665.318.0001.330.577.0001.214.819.0001.507.101.000990.453.000857.818.000773.630.000730.487.000
Aktiver
11.04.2024
Passiver
11.04.2024
Årsrapport
2023
11.04.2024
2022
16.05.2023
2021
23.06.2022
2020
30.04.2021
2019
27.04.2020
2018
07.05.2019
2017
31.05.2018
2016
24.05.2017
2015
18.04.2016
Forslag til udbytte67.000.000100.000.00000010.000.000020.000.0000
Egenkapital1.177.687.0001.211.676.0001.004.058.000709.444.000643.812.000454.895.000418.020.000443.899.000403.455.000
Hensatte forpligtelser000554.000277.000469.000433.00000
Langfristet gæld til banker000000000
Anden langfristet gæld9.356.0004.228.0003.582.0001.014.0000000
Leverandører af varer og tjenesteydelser33.476.00020.679.00026.782.00028.723.00015.912.0008.610.0006.731.0004.471.0004.566.000
Kortfristede forpligtelser339.158.000444.286.000322.291.000501.239.000861.998.000535.089.000439.365.000329.731.000327.032.000
Gældsforpligtelser353.822.000453.642.000326.519.000504.821.000863.012.000535.089.000439.365.000329.731.000327.032.000
Forpligtelser353.822.000453.642.000326.519.000504.821.000863.012.000535.089.000439.365.000329.731.000327.032.000
Passiver1.531.509.0001.665.318.0001.330.577.0001.214.819.0001.507.101.000990.453.000857.818.000773.630.000730.487.000
Passiver
11.04.2024
Nøgletal
11.04.2024
Årsrapport
2023
11.04.2024
2022
16.05.2023
2021
23.06.2022
2020
30.04.2021
2019
27.04.2020
2018
07.05.2019
2017
31.05.2018
2016
24.05.2017
2015
18.04.2016
Afkastningsgrad -4,7 %-2,3 %-1,4 %-1,4 %0,0 %0,5 %-0,8 %-2,2 %15,4 %
Dækningsgrad 12,9 %57,2 %51,4 %43,2 %56,6 %59,0 %100,0 %100,0 %95,7 %
Resultatgrad 42,5 %60,6 %84,6 %31,4 %108,9 %33,0 %-20,9 %96,8 %82,5 %
Varelagerets omsætningshastighed 27,0 Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning 11,5 %17,4 %28,7 %9,6 %31,2 %9,4 %-3,6 %10,9 %12,0 %
Payout-ratio 49,5 %47,5 %Na.Na.Na.23,5 %Na.41,4 %Na.
Gældsdæknings-nøgletal -524,6 %-723,3 %-471,3 %-122,8 %1,1 %29,1 %-33,7 %-112,4 %808,3 %
Soliditestgrad 76,9 %72,8 %75,5 %58,4 %42,7 %45,9 %48,7 %57,4 %55,2 %
Likviditetsgrad 289,1 %258,6 %240,3 %155,4 %127,4 %132,4 %131,8 %147,0 %130,3 %
Resultat
11.04.2024
Gæld
11.04.2024
Årsrapport
11.04.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 11.04.2024)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Nic. Christiansen Gruppen A/S er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for en stor klasse C-virksomhed.
Oplysning om pantsætninger og sikkerhedsstillelser:26. Pantsætninger og sikkerhedsstillelser Koncern Til sikkerhed for gæld til realkreditinstitutter, 9.915 t.kr., er der givet pant i grunde og bygninger, hvis regnskabsmæssige værdi pr. 31. december 2023 udgør 26.437 t.kr. Til sikkerhed for en del af koncernens gæld til pengeinstitutter og leverandører, er der deponeret ejerpantebrev på 22.515 t.kr. med pant i ovenstående grunde og bygninger samt materielle anlægsaktiver. Til sikkerhed for en del af koncernens gæld til pengeinstitut og leverandør, er der udstedt skadesløsbreve på 186.450 t.kr. med pant i følgende aktiver, hvis regnskabsmæssige værdi på balancedagen udgør: t.kr. Udviklingsomkostninger 1.785 Goodwill 1.468 Andre anlæg, driftsmateriel og inventar 35.238 Varebeholdninger 201.052 Tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 15.865 Herudover er en del af koncernens varebeholdninger, tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser samt fordringspant omfattet af et generelt pantsætningsforbud overfor tredjemand.
Beretning
11.04.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-04-09
Beskrivelse af usikkerhed ved indregning eller måling:Usikkerhed ved indregning eller måling I december 2021 traf Motorstyrelsen afgørelse om at forhøje afgiftsbetalingen for et betydeligt antal biler importeret af Nic. Christiansen Gruppens datterselskab, Hyundai Bil Import A/S, i 2016 og 2017. I januar 2023 traf Motorstyrelsen afgørelse om at forhøje afgiftsbetalingen for yderligere et antal biler importeret af Hyundai Bil Import A/S i de efterfølgende perioder (2018 – 2021). Fra 2022 har Hyundai Bil Import A/S indrettet sig i overensstemmelse med Motorstyrelsens vurdering, uanset at datterselskabet er uenig i denne og har indbragt vurderingen for Skatteankestyrelsen. Afgiftsforhøjelserne på henholdsvis 265 mio. kr. for den første periode og 70 mio. kr. for de efterfølgende perioder er betalt. Den samlede økonomiske påvirkning efter skat på koncernen forventes at være omkring minus 229 mio. kr. Beløbet er ikke udgiftsført, idet datterselskabet forventer at få medhold. Herudover har der ikke været væsentlig usikkerhed, der har påvirket indregningen eller målingen.
Beskrivelse af usædvanlige forhold, der kan have påvirket indregningen eller målingen:Usædvanlige forhold Koncernen har i regnskabsåret ikke været påvirket af usædvanlige forhold af betydning for årsrapporten.
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelse og direktion har dags dato aflagt årsrapporten for 2023 for Nic. Christiansen Gruppen A/S.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Indledning Den grønne omstilling ændrer fundamentalt den måde, vi lever på. Den forandrer vores måde at drive virksomhed på – og de produkter, vi sælger. I de fleste danskeres regnskab er bilen en stor post, men i Danmarks CO2-regnskab kommer den i de kommende år til at fylde betydeligt mindre på grund af forbrugernes store appetit på el- og hybridbiler. Dermed er arbejdet med mobilitet vigtigere end nogensinde. Politikerne har vedtaget afgiftsniveauer, der holder bilerne i prislejer, der er til at betale for stadigt flere danskere. Tilsammen forklarer appetit og afgifter rekordsalget af elbiler i 2023. På vejen mod klimaneutralitet tæller hvert et skridt, og derfor ser vi hvert eneste salg af en el- eller hybridbil som en sejr på vejen mod et større mål. Klimaudfordringerne har skabt en ny udvikling i den internationale bilindustri. En udvikling, der også gør sig gældende i Danmark. Nogle betegner udviklingen som dramatisk. Hos Nic. Christiansen Gruppen ser vi udviklingen som noget, der skaber et væld af nye muligheder for, at vi kan blive relevante partnere for endnu flere. Vi er en stolt familieejet virksomhed med en økonomi, som giver os mulighed for at købe op og investere i nye tiltag – også i tider med store forandringer. Med et dansk hovedmarked driver vi forretning i Norden, Baltikum og Tyskland. Vi importerer og forhandler en række populære bilmærker og bygger hele tiden oven på den erfaring, sans for timing og evne til omstilling, som vi har oparbejdet, siden vi blev etableret i 1967. Vi er drevet af at gøre tingene ordentligt, med høje ambitioner, med passion og ikke mindst: Med sammenhold. Vi er optagede af at udvikle os i takt med – og gerne foran – det samfund, vi er en del af. Derfor er vi heller ikke bange for at stille os selv fundamentale spørgsmål og handle på, hvorvidt vi gør tingene rigtigt, har den rette strategi, organisering og rekruttering. Når biler, markedsføring og salg digitaliseres, kræver det nye kompetencer og medarbejdere. Hver eneste medarbejder er med på holdet, fordi de hver dag gør en forskel, og vi er stolte af den mangfoldighed, vi ser accelerere i vores virksomhed. Ikke mindst når det handler om nye kompetencer. Vi ønsker at være tidssvarende i vores rekruttering af medarbejdere og ledere, som udgør hele fundamentet for vores fremtidige succes. I Nic. Christiansen Gruppen går vi hver dag på arbejde for at hjælpe med at flytte mennesker – tættere på deres mål og hinanden. Vi tror på, at når vi udvikler vores forretning og de mennesker, der arbejder her, skaber vi en virksomhed, der er med til at forbinde og skabe sammenhænge i marked og samfund. Derfor handler vores nye strategi One NCG – Moving Forward om fælles værdier og en fokuseret og koordineret måde at løse vores opgaver på. Det gør vi bedst, når vi samarbejder om vores fælles mål: Moving – Mobility & People. I 2024 kommer det til at foregå i nye rammer for en del af Nic. Christiansen Gruppens medarbejdere, når vi i efteråret indvier koncernens nye hovedkvarter, NCG Huset, i hjertet af Kolding. Vores vision har været at skabe et smukt og dynamisk kontorhus, som indbyder til øget samarbejde på tværs – og som har et moderne og klimabevidst udgangspunkt, blandt andet med ladeløsninger og at der er prioriteret plads til grønne arealer rundt om bygningen til at styrke biodiversiteten. Vi er stolte af, at disse tiltag blandt andet har medvirket til, at byggeriet i en prævurdering har fået en DGNB GULD-certificering. Det har været en ambition længe før første spadestik, fordi det understreger vores fokus på social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed. Med indvielsen af NCG Huset tager vi i 2024 hul på et nyt stort kapitel for koncernen, og vi glæder os til at gå en spændende fremtid i møde med en moderne organisation, inspirerende rammer og masser af visioner for fremtidens mobilitet. Præsentation af virksomheden Nic. Christiansen Gruppens hovedaktiviteter var i 2023 delt i tre divisioner: Import, Retail og Leasing / finansiering. I løbet af første kvartal 2024 er implementeret en ny selskabsstruktur, som uddybes i afsnittet ’Strategi’. Koncernens moderselskab, Nic. Christiansen Gruppen A/S, forestår den overordnede ledelse af koncernen, herunder fælles administrative opgaver som Økonomi, Operations, Marketing, HR, BI, IT, Online samt Compliance/ GDPR. Import Koncernens importaktiviteter består af Hyundai i Danmark og Sverige gennem selskabet Hyundai Bil Import A/S og Hyundai Bilar Import AB samt Honda i Finland og Baltikum gennem selskaberne NCG Import Finland Oy AB og NCG Import Baltics OU. Koncernen importerer ligeledes BYD i Danmark gennem BDK Mobilitet A/S. Derudover importerer man også Land Rover og Jaguar i Danmark, Sverige og Norge gennem selskaberne British Car Import A/S, BC Sweden AB og BC Norway AS. Aktiviteterne i Sverige og Norge er dog frasolgt med virkning fra 1/4 2024. Såvel biler som reservedele afsættes gennem et autoriseret forhandlernetværk bestående af forhandlere og/eller serviceværksteder. Endvidere har koncernen importagenturet på Honda Motorcykler og Honda Power Products i Baltikum. Retail Koncernens retailaktiviteter er organiseret under datterselskabet NCG Retail A/S og yderligere opdelt i fem forhandlerkæder; Terminalen A/S, Bayern AutoGroup A/S, May & Olde GmbH, ERA Biler A/S og British MotorGroup A/S. De fem forhandlerkæder har værksteder med specialuddannede mekanikere og servicerådgivere. Desuden består retailaktiviteterne af værkstedskæden Skorstensgård A/S. Terminalen-koncernen består af syv bilhuse fordelt med fire på Sjælland, et på Fyn og to i Jylland. Bilhusene fungerer som multibrand-butikker og er autoriserede forhandlere og serviceværksteder for bilmærkerne Hyundai, Toyota, Nissan, Mazda, Suzuki, Honda og BYD. Bayern AutoGroup er en autoriseret BMW/Mini-forhandlerkæde bestående af seks bilhuse, hvoraf et er placeret på Fyn og de resterende fem i Jylland. Den tyske BMW-forhandlerkæde May & Olde GmbH, som er blevet opkøbt i 2023, har syv forretninger i Nordtyskland. De er alle placeret nord for Hamborg. ERA Biler er autoriseret Toyota-forhandler, og kæden består af tre forretninger, som alle er placeret på Sjælland. Aktiviteterne i British MotorGroup A/S består af en Jaguar-Land Rover-forhandler i København. Med virkning fra årsskiftet har koncernen frasolgt sine svenske aktiviteter, der talte to forhandlere i Stockholm. Skorstensgård er en værkstedskæde, som har 22 værksteder, der er fordelt over hele Danmark. Leasing/finansiering Koncernens leasing- og finansieringsselskab udbyder forskellige leasing- og finansieringsløsninger til det skandinaviske marked for både forbrugere og forhandlere. Selskabets primære forretningsområder er købekontrakter og forskellige leasingprodukter. Udvikling i aktiviteter og økonomiske forhold Nic. Christiansen Gruppen leverede i 2023 et resultat på 178 mio. kr. før skat. Resultatet anses for tilfredsstillende. Omsætningen udgør 8. 542 mio. kr. Omsætningen er steget 20 procent i forhold til 2022, hvor den lød på 7. 143 mio. kr. Koncernen har i 2023 styrket sin forretning med en række opkøb, som giver et strategisk fundament for vækst og øget indtjening i de kommende år. Ved udgangen af 2023 stod koncernen fortsat i en stærk finansiel position skabt af en stærk basisdrift og en sund balance. Egenkapitalen var ved årsafslutningen 1. 179 mio. kr. Koncernens soliditetsgrad er 39%. Dertil havde koncernen på balancedagen uudnyttede trækningsrettigheder på 978 mio. kr. Koncernens finansielle stilling betyder, at man står godt rustet til at fortsætte det strategiske sigte på vækst via udvikling af den eksisterende forretning samt opkøb. Strategi Nic. Christiansen Gruppens driftsmodel skal betjene kundernes mobilitetsbehov og være kendt for at være serviceorienteret, relevant, vedkommende og konkurrencedygtig så længe som muligt i en bils livscyklus. Blandt producenterne vil vi være kendt for ”best-in-class”, når det gælder forståelse af markedet, og vi stræber efter en position som den mest kompetente samarbejdspartner på det danske marked. Forudsætningen for at fastholde konkurrencedygtigheden og løbende sikre den finansielle styrkeposition er kosteffektivitet og enkle beslutningskæder. Derfor har Nic. Christiansen Gruppen under overskriften ”One NCG Moving Forward’ i november 2023 gennemført en omfattende reorganisering. Reorganiseringen betyder, at organisationen står godt rustet til at være den optimale partner for såvel kunder som producenter. På det selskabsstrukturelle niveau er ændringerne formelt set trådt i kraft 1/1 2024 for de fleste selskabers vedkommende, men på tværs af koncernen er der altså blevet arbejdet ud fra den nye organisation siden starten af Q4. Også i 2023 har vi været i stand til at fastholde eksekveringen af vores strategi, tilpasse os og udnytte de muligheder, som opstår sammen med de store omvæltninger, der sker i markedet. Tilfredsstillende resultat i et udfordrende år Årets resultat i 2023 er bedre end budgetteret og skabt i et år i bilbranchen, der blev præget af flere dynamiske effekter, der med forskelligt afsæt udfoldede sig samtidig. Blandt hovedpunkter kan nævnes en accelererende ændret forbrugeradfærd i retning af elbiler, en teknologisk udvikling på producentniveau, der aldrig tidligere har været kraftigere, tiltagende konkurrence imellem producenter og grundlæggende stor branchevolatilitet. Volatiliteten er i høj grad et udtryk for, at der er kommet flere kinesiske brands på markedet, ligesom markedet generelt i årets løb har været præget af prisreduktioner. 2023 markerer samtidig starten på en ny epoke i branchen: Efter en årrække med følgerne af coronapandemien og krigen i Ukraine og de afledte makroøkonomiske konsekvenser, herunder problemer med forsyningskæderne, blev leveringstiderne i 2023 normaliseret. I stedet udvikledes et stigende udbud på markedet. Der er tale om et markant skift fra et ”pull-marked” til et ”push-marked” i løbet af 2023, hvilket tester styrken både på producentniveau og blandt nationale importører og forhandlere. Nic. Christiansen Gruppen står strategisk og finansielt velforberedt. Igennem årene er der opbygget en stærk økonomisk position, og derfor har man været rustet til at gribe de seneste års omskiftelige branchevilkår som nye muligheder. Med både tilpasningen af den eksisterende forretning samt opkøb er det vurderingen, at koncernen står fortsat stærkt positioneret til vækst i et volatilt marked, der stiller større krav end nogensinde til såvel strategi som til dygtigt købmandskab. Nic. Christiansen Gruppen har brugt den finansielle styrke, man havde ved indgangen til 2023, til at foretage en række spændende opkøb, som udbygger koncernens stærke position i markedet. Med opkøbet af May & Olde er koncernen for første gang i sin 57-årige historie trådt ind på det tyske marked. Forventningerne til May & Olde var på forhånd store, og de er til fulde blevet indfriet og har understreget det store potentiale, koncernen ser for den nordtyske kæde. Koncernens køb af Skorstensgård giver ligeledes mulighed for at udvide koncernens forretningsområder og etablerer forudsætningerne for at forlænge forholdet til kunderne. Skorstensgårds stærke platform og store kundetilfredshed giver derfor lovende perspektiver for fremtiden. Konkurrencemyndighedernes godkendelse af opkøbet af Toyota-forhandlerkæden ERA Biler kom i slutningen af december. ERA Bilers bidrag til koncernens resultatskabelse vil derfor først kunne ses i 2024. I 2023 har det særligt været Hyundai og Bayern AutoGroup som har bidraget til det positive resultat. Begge mærker har oplevet danskernes fortsat kraftigt stigende interesse i elbiler, og Hyundai og BMW står stærkt positioneret til en fremtid, hvor forbrugernes fokus i endnu højere grad vil være på netop elbiler. I 2023 står elbiler eksempelvis for mere end 80 procent af det samlede BMW-salg til private hos Bayern AutoGroup. Generelt har udviklingen indenfor elektriske biler været markant i det seneste halvandet år, idet man fra oktober 2022 til december 2023 fordoblede antallet af elbiler på de danske veje, således tallet nu er over 200. 000. Det mærker man altså også hos Nic. Christiansen Gruppen, der i 2023 har solgt 92 procent flere elbiler sammenlignet med 2022. Og koncernen forventer, at denne udvikling vil fortsætte, og derfor er det afgørende at have et bredt og attraktivt udvalg af elbiler.