Copied
 
 
2021, DKK
20.05.2022
Bruttoresultat

7.695'

Primær drift

-1.603'

Årets resultat

-1.610'

Aktiver

10.519'

Kortfristede aktiver

6.239'

Egenkapital

3.517'

Afkastningsgrad

-15 %

Soliditetsgrad

33 %

Likviditetsgrad

98 %

Resultat
20.05.2022
Årsrapport
2021
20.05.2022
2020
28.06.2021
2019
20.08.2020
2018
28.05.2019
2017
13.06.2018
2016
19.07.2017
Nettoomsætning7.140.625
Bruttoresultat7.695.2078.972.7269.856.89313.526.2717.778.7520
Resultat af primær drift-1.602.6770382.6774.935.371407.267-1.424.463
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000
Finansielle indtægter2100000
Finansieringsomkostninger-6.904-21-24-1.333-9.721-1.685
Andre finansielle omkostninger000000
Resultat før skat00000-1.426.148
Resultat-1.609.560-618.467382.6534.934.038397.546-1.426.148
Forslag til udbytte000000
Aktiver
20.05.2022
Årsrapport
2021
20.05.2022
2020
28.06.2021
2019
20.08.2020
2018
28.05.2019
2017
13.06.2018
2016
19.07.2017
Kortfristede varebeholdninger000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 3.948.0562.880.5373.267.4744.184.8462.933.7531.097.524
Likvider2.291.3854.415.5244.191.4592.939.2941.797.6672.254.549
Kortfristede aktiver6.239.4417.296.0617.458.9337.124.1404.731.4203.352.073
Immaterielle aktiver og goodwill000000
Finansielle anlægsaktiver353.635326.256297.948248.227243.644148.313
Materielle aktiver3.925.7565.233.5875.216.3395.614.4625.374.7320
Langfristede aktiver4.279.3915.559.8435.514.2875.862.6895.618.376148.313
Aktiver10.518.83212.855.90412.973.22012.986.82910.349.7963.500.386
Aktiver
20.05.2022
Passiver
20.05.2022
Årsrapport
2021
20.05.2022
2020
28.06.2021
2019
20.08.2020
2018
28.05.2019
2017
13.06.2018
2016
19.07.2017
Forslag til udbytte000000
Egenkapital3.517.2705.126.8305.745.2965.362.643428.60531.059
Hensatte forpligtelser000000
Langfristet gæld til banker000000
Anden langfristet gæld620.564613.660275.401000
Leverandører af varer og tjenesteydelser337.126198.670249.791452.585209.17597.368
Kortfristede forpligtelser6.380.9987.115.4146.952.5237.624.1869.921.1913.469.327
Gældsforpligtelser7.001.5627.729.0747.227.9247.624.1869.921.1913.469.327
Forpligtelser7.001.5627.729.0747.227.9247.624.1869.921.1913.469.327
Passiver10.518.83212.855.90412.973.22012.986.82910.349.7963.500.386
Passiver
20.05.2022
Nøgletal
20.05.2022
Årsrapport
2021
20.05.2022
2020
28.06.2021
2019
20.08.2020
2018
28.05.2019
2017
13.06.2018
2016
19.07.2017
Afkastningsgrad -15,2 %Na.2,9 %38,0 %3,9 %-40,7 %
Dækningsgrad Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Resultatgrad Na.Na.Na.Na.Na.-20,0 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning -45,8 %-12,1 %6,7 %92,0 %92,8 %-4.591,7 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal -23.213,7 %Na.1.594.487,5 %370.245,4 %4.189,6 %-84.537,9 %
Soliditestgrad 33,4 %39,9 %44,3 %41,3 %4,1 %0,9 %
Likviditetsgrad 97,8 %102,5 %107,3 %93,4 %47,7 %96,6 %
Resultat
20.05.2022
Gæld
20.05.2022
Årsrapport
20.05.2022
Nyeste:01.01.2021- 31.12.2021(offentliggjort: 20.05.2022)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven for virksomheder i regnskabsklasse B med tilvalg af bestemmelser fra en højere regnskabsklasse.
Beretning
20.05.2022
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2022-03-09
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Vi har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 01. 01. 21 - 31. 12. 21 for Fødevarebanken.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter: Ledelsesberetning 2021 FødevareBanken fortsatte den gode udvikling i 2021: Flere tons friske overskudsfødevarer blev bragt ud til organisationer for socialt udsatte i en stadig større del af landet, så vi nu leverer til modtagere i 59 af 98 kommuner i Danmark. I 2021 uddelte vi 1. 572 tons overskudsmad til 348 modtagerorganisationer. Det er en stigning på 195 tons eller 14 % ift. 2020. En meget tilfredsstillende stigningstakt, særligt betragtning af de usædvanlige omstændigheder, som bl. a. gjorde, at en flere af vores modtagerorganisationer var lukket helt eller delvist ned igennem noget af året. En kæmpestor tak til vores ansatte og 200 frivillige i alle tre driftsafdelinger, som til trods for endnu et år med meget udfordrende vilkår har gennemført deres opgaver i FødevareBanken til topkarakter. I januar 2021 gennemførte vi en tilfredshedsmåling blandt vores modtagerorganisationer. Svarene viser stor tilfredshed, som det også var tilfældet i tidligere målinger i 2018 og 2016. Helt overordnet oplever 99 % af vores modtagere samarbejdet som godt eller meget godt. Vi gennemførte en frivilligundersøgelse, hvor vi primært spurgte til frivilliggruppens tilfredshed og trivsel på forskellige parametre. Her et par udvalgte resultater. At ”Arbejdet giver mening” er en stor motivation for de fleste; 81 % valgte det som et af deres svar på deres motivation for at være frivillig i FødevareBanken. Ligeledes har bekæmpelse af madspild (65%), at gøre noget godt for socialt udsatte (66%) og fællesskab (42%) betydning. Fællesskabet skinner også igennem i svarene til samarbejdet med både øvrige frivillige og ansatte, hvor henholdsvis 97% og 95% svarer, at samarbejdet opleves ”Godt” eller ”Meget godt”. Og endelig ville 93 % anbefale andre at blive frivillig i FødevareBanken. Vi endte med et negativt resultat på 1,6 mio. kr. i 2021. Indtjening fra erhvervspartnerskaber faldt med ca. 500. 000 kr. , så 2021 var tilbage på lidt over niveauet i 2019. Faldet skyldes overvejende dårlige salg af julekort i Netto end tidligere år samt en stor enkeltstående donation fra Pepsico i 2020. Omvendt fortsætter logistikgebyret med at stige støt i takt med større udbredelse: Beløbet var ca. 470. 000 kr. større i 2021, en stigning på 18 %. Logistikgebyret stiger til 12. 000 kr. fra 2022 – den første gang i FødevareBankens historie, vi hæver prisen. Alene prisstigningen vil, alt andet lige, betyde en øget indtjening på 600. 000 kr. i 2022. Indtægter på 5,5 mio. kr. fra fonde og puljer var lavere i 2021 end i 2020 og 2019, men er stadig den største indtægtskilde for FødevareBanken med 43 % af vores samlede indtægter. Desuden har vi tilsagn på ca. 7,2 mio. kr. som kommer til udbetaling over de kommende år på igangværende bevillinger. I forhold til medlemskaber og bidrag fra private, havde vi lidt højere indtjening end i 2020, men det er stadig en lille del af vores samlede indtjening (små 2 %). Vores omkostninger fratrukket etableringsomkostninger primært til køb af flere kølebiler var ca. 700. 000 kr. lavere i 2021 end i 2020. Dette skyldes helt overvejende lavere udgifter til salgsomkostninger, men også løn- og personaleomkostninger var lavere end i 2020. Omkostninger til autodrift, administration og lokaler var omvendt alle lidt højere end sidste år. FødevareBanken har nu en egenkapital på 3,5 mio. kr. Så vi er stadig polstret til at komme gennem eventuelle fremtidige regnskabsår, hvor svigtende indtægter eller uforudsete udgifter resulterer i et negativt resultat. Desuden sikrer det, at FødevareBanken kan svare sine forpligtelser til medarbejdere og kreditorer, og endelig muliggør det eventuel medfinansiering af fremtidige initiativer i FødevareBanken. Fødevarebanken vil i 2022 fortsat arbejde på at skabe “økonomi i balance”, så Fødevarebankens egenkapital ikke reduceres yderligere. Der vil således blive taget en række initiativer, som skal sikre flere indtægter til Fødevarebanken alternativt må aktivitetsniveauet tilpasses den økonomi, som kan opnås. FødevareBanken har siden 2016 haft en aftale om strategisk samarbejde om at bekæmpe madspild og madfattigdom, ligesom Salling Group og Fødevarebanken var medinitiativtagere til Danmark Mod Madspild. I starten af 2021 blev samarbejdet flyttet op på Group niveau og indbefatter dermed også føtex og Bilka. Det indebærer, at FødevareBanken er Salling Groups primære samarbejdspartner i en fælles bestræbelse på at arbejde for at reducere madspild og usikker adgang til fødevarer i befolkningen. Som del af aftalen vil Salling Group og FødevareBanken arbejde på at udvikle kommunikationskampagner og donationsmuligheder. På fondsområdet var Oak Foundation Denmark vores største samarbejdspartner i 2021 med projektet ’Fremtidens Fødevarebank’. I 2021 arbejdede vi bl. a. med en donationsvejledning, og analyse og udvikling af samarbejdet med fødevaredonorer og erhvervspartnere. For at styrke samarbejdet med fødevaredonorerne og håndteringen af fødevarer i de mange modtagerorganisationer, satte Fødevarebanken sig i spidsen for at udvikle en donationsvejledning. Vejledningen er i første omgang målrettet donation fra detailhandlen, men bliver i regi af Fødevareministeriets Tænketank One/Third i 2022 videreudviklet til også at omfatte donation fra resten af fødevareværdikæden. Donationsvejledningen blev til gennem en omfattende interessentkonsultation, hvor de største detailhandlende (Salling Group, Coop, De Samvirkende Købmænd m. fl. ) samt de væsentligste modtagerorganisationer (Fødevarebanken, Stop Spild Lokalt, Nordjysk Fødevarefællesskab m. fl. ) fremlagde interne procedurer for donation og modtagelse af overskudsfødevarer. Disse procedurer blev sammenholdt med Fødevarestyrelsens relevante lovgivning og retningslinjer. Resultatet er to vejledninger med letlæselige tekster omhandlende både korrekt registrering, håndtering og kontrol med fødevarer. For at styrke samarbejdet med Fødevarebankens eksisterende fødevaredonorer, gennemførte vi en omfattende analyse af de nuværende ca. 350 donorer. Kortlægningen gennemført af Fødevarebankens driftschefer har både klarlagt donationsmængder og hyppighed for donation. Analysen har ligeledes tydeliggjort donationsaftaler som af den ene eller anden grund ikke længere er aktive, ligesom der på baggrund af analysen er etableret en handlingsplan for, hvilke driftsafdelinger der er ansvarlige for at vedligeholde og genetablere donationsaftaler med væsentlige fødevaredonorer. Vi har desuden gennemgået tidligere og nuværende erhvervssamarbejdsaftaler, og der er på baggrund heraf skabt overblik over eksisterende værditilbud. Supplerende hertil er gennemført en intern udviklingsproces, hvor nye værditilbud er formuleret og eksisterende er analyseret i forhold til, hvilken værdi disse skaber for erhvervspartnerne og hvilket ressourcetræk de medfører i Fødevarebankens sekretariat. På baggrund af disse analyser er udviklet en række kommunikationspakker der sikre en ensartet dialog med nye og eksisterende erhvervspartnere og giver sikkerhed for rentabiliteten i de modydelser Fødevarebanken tilbyder erhvervspartnere. På blokken i 2022 er bl. a. driftsoptimering, en økonomi i balance, bedre og nemmere brug af data, udvikling af frivilligområdet med udgangspunkt i frivilligmøder i alle tre afdelinger. Som del af vores indsats for at udvikle nye måder at nå vores målgruppe, påbegyndte vi i 2021 en skalering af ’Madfællesskaber Med Mening’ – hvor vi over de næste tre år skal udvikle, etablere og forankre madfællesskaber i almene boligområder. Initiativet støttes – som pilotprojektet i 2019-2020 - af Nordea-fonden. Vi har en målsætning om i alt 45 madfællesskaber ved projektafslutning i 2024 og har p. t. startet 11. FødevareBanken indgår også i arbejdet med at ændre rammevilkårene for indsatsen mod madspild. Vi deltager således både i Fødevareministeriets tænketank for forebyggelse af madspild og fødevaretab, One/Third, og i Klimapartnerskabet for handel. På generalforsamlingen i maj 2021, indtrådte Fie Hansen-Høck i bestyrelsen. Hun er direktør og stifter af Producters Food Consulting og medstifter af Fooducer, og har omfattende erfaring fra detailbranchen bl. a. som direktør i Netto og ISO Supermarked. Fie har desuden bred bestyrelseserfaring – bl. a. som bestyrelsesformand i Madkulturen, Fødevareministeriets institution for styrkelse af madkulturen i Danmark gennem almennyttige og kommercielle projekter. I september mødtes bestyrelsen til seminar for at drøfte og byde ind med perspektiver på FødevareBankens strategiske arbejde og positionering ift. madspildsagendæn, samt prioritering og fokus af udviklingsarbejdet. I marts 2021, efter 7 år på direktørposten, takkede Karen Inger Thorsen af. Hun havde siden 2014 stået i spidsen for at udvikle FødevareBanken fra en regional til en national organisation, der har mangedoblet sine aktiviteter og i dag er Danmarks største NGO på sit felt. Hun formåede at favne FødevareBankens bæredygtige og sociale formål, og at forene frivillighed med professionalisme og fik således på fornem vis løst den opgave, hun fik ved sin ansættelse. 1. marts 2021 overtog Lea Gry von-Cotta Schønberg direktørposten. Hun kom til FødevareBanken med mere end ti års erfaring med organisering af frivillige samt med rådgivning og uddannelse af ledere og medarbejdere – herunder medarbejdere med særlige livsvilkår – i NGO’er, senest som leder af Frivilligcenter Halsnæs. I 2021 satte vi fuld fokus på stærk intern organisering både i hver af de 4 afdelinger, men også særligt på tværs af de 3 geografiske placeringer. Organisationen har udvidet markant en del år, og det var tid til at styrke de interne processer og faglige relationer. Organisatorisk overblik blev udarbejdet, APV digitalt & personlige samtaler blev gennemført og funktionsbeskrivelser arbejdet grundigt på plads. Herudover har forretningsudviklingen været et hovedfokus for at arbejde henimod en økonomi, der ikke blot bærer, men også på den lange bane er solid og baseret på stærke partnerskaber både med vores donorer, modtagerne, fonde og erhvervspartnerskaberne. Konkret dialog med vores erhvervspartnere har skabt ny viden og interne udviklingsprocesser har skabt sammenhæng indsats og økonomi på kommunikationsydelserne. Endvidere har vi arbejdet med et nyt strategisk indsatsområde: samarbejde med kommunerne. Grundet direktørskiftet bød 2021 også på re-etablering af faglige netværkskontakter & opbygning af nye partnerskaber blandt andet med Mars Europe, som også er en stabil fødevaredonor.  Året afsluttedes med en konklusion sammen med Salling Group af, at group aftalen mellem dem og os har fået et solidt, meningsfuldt og gennemarbejdet indhold og fortsætter i 2022.