Copied
 
 
2023, DKK
04.06.2024
Bruttoresultat

-2

Primær drift

-42

Årets resultat

-2.411

Aktiver

1.341

Kortfristede aktiver

190

Egenkapital

1.328

Afkastningsgrad

-3 %

Soliditetsgrad

99 %

Likviditetsgrad

+500%

Resultat
04.06.2024
Årsrapport
2023
04.06.2024
2022
19.06.2023
2021
30.05.2022
2020
02.06.2021
2019
28.05.2020
2018
22.05.2019
2017
20.04.2018
2016
21.08.2017
2015
27.05.2016
Nettoomsætning2830.900.00030.000.00033.900.00033.500.00041.700.00035.400.00029.100.00028.800.000
Bruttoresultat-2-23.100.000-14.600.000-19.600.000-25.800.000-15.300.000-23.400.000-48.100.000-36.100.000
Resultat af primær drift-42-64.800.000-50.800.000-59.100.000-62.800.000-49.600.000-50.700.000-76.900.000-60.800.000
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000000
Finansielle indtægter9-1.000.0003.400.0002.100.0003.500.000700.0001.600.0001.700.0001.700.000
Finansieringsomkostninger00-200.00000000-100.000
Andre finansielle omkostninger0-100.0000-200.000-300.000-300.000-300.000-400.000-100.000
Resultat før skat-2.361-577.600.000241.400.000324.700.000173.500.000430.100.000215.800.000-55.100.000155.700.000
Resultat-2.411-564.500.000251.800.000337.200.000187.200.000457.800.000226.000.000-38.900.000169.300.000
Forslag til udbytte000000000
Aktiver
04.06.2024
Årsrapport
2023
04.06.2024
2022
19.06.2023
2021
30.05.2022
2020
02.06.2021
2019
28.05.2020
2018
22.05.2019
2017
20.04.2018
2016
21.08.2017
2015
27.05.2016
Kortfristede varebeholdninger0002.702.300.0002.525.100.0002.461.000.0002.509.700.000200.000800.000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 171260.400.000229.000.000207.100.000214.100.000194.400.000187.800.000146.400.000159.700.000
Likvider209.100.00013.700.0004.500.00010.000.00012.000.00018.200.00026.300.0003.600.000
Kortfristede aktiver190269.500.000242.700.000211.600.000224.100.000206.400.000206.000.000172.900.000164.100.000
Immaterielle aktiver og goodwill00100.000100.000100.000200.000300.000300.000400.000
Finansielle anlægsaktiver1.1503.591.600.0004.048.100.0003.764.300.0003.397.400.0003.235.900.0002.658.300.0002.409.000.0002.435.100.000
Materielle aktiver0000100.00068.200.000136.400.000105.200.00065.100.000
Langfristede aktiver1.1503.591.600.0004.048.200.0003.764.400.0003.397.600.0003.236.100.0002.658.600.0002.409.300.0002.435.500.000
Aktiver1.3413.861.100.0004.290.900.0003.976.000.0003.621.700.0003.442.500.0002.864.600.0002.582.200.0002.599.600.000
Aktiver
04.06.2024
Passiver
04.06.2024
Årsrapport
2023
04.06.2024
2022
19.06.2023
2021
30.05.2022
2020
02.06.2021
2019
28.05.2020
2018
22.05.2019
2017
20.04.2018
2016
21.08.2017
2015
27.05.2016
Forslag til udbytte000000000
Egenkapital1.3283.848.600.0004.280.400.0003.955.900.0003.576.400.0003.380.400.0002.803.600.0002.505.500.0002.501.600.000
Hensatte forpligtelser000326.200.000265.700.000309.700.0003.700.000431.500.000401.700.000
Langfristet gæld til banker000444.400.000183.200.00044.000.000000
Anden langfristet gæld001.100.00011.500.00057.700.00047.900.00042.600.000
Leverandører af varer og tjenesteydelser32.900.0003.300.0002.500.0002.600.0002.900.0003.700.0003.600.0003.200.000
Kortfristede forpligtelser1312.500.00010.500.00016.900.00043.900.00062.100.00038.500.00039.700.00043.500.000
Gældsforpligtelser1312.500.00010.500.00020.100.00045.300.00062.100.00057.300.00076.700.00098.000.000
Forpligtelser1312.500.00010.500.00020.100.00045.300.00062.100.00057.300.00076.700.00098.000.000
Passiver1.3413.861.100.0004.290.900.0003.976.000.0003.621.700.0003.442.500.0002.864.600.0002.582.200.0002.599.600.000
Passiver
04.06.2024
Nøgletal
04.06.2024
Årsrapport
2023
04.06.2024
2022
19.06.2023
2021
30.05.2022
2020
02.06.2021
2019
28.05.2020
2018
22.05.2019
2017
20.04.2018
2016
21.08.2017
2015
27.05.2016
Afkastningsgrad -3,2 %-1,7 %-1,2 %-1,5 %-1,7 %-1,4 %-1,8 %-3,0 %-2,3 %
Dækningsgrad -8,5 %-74,8 %-48,7 %-57,8 %-77,0 %-36,7 %-66,1 %-165,3 %-125,3 %
Resultatgrad -8.490,5 %-1.826,9 %839,3 %994,7 %558,8 %1.097,8 %638,4 %-133,7 %587,8 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.0,0 0,0 0,0 0,0 145,5 36,0
Egenkapitals-forretning -181,6 %-14,7 %5,9 %8,5 %5,2 %13,5 %8,1 %-1,6 %6,8 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal Na.Na.-25.400,0 %Na.Na.Na.Na.Na.-60.800,0 %
Soliditestgrad 99,0 %99,7 %99,8 %99,5 %98,7 %98,2 %97,9 %97,0 %96,2 %
Likviditetsgrad 1.487,5 %2.156,0 %2.311,4 %1.252,1 %510,5 %332,4 %535,1 %435,5 %377,2 %
Resultat
04.06.2024
Gæld
04.06.2024
Årsrapport
04.06.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 04.06.2024)
Beretning
04.06.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-04-20
Ledelsespåtegning:Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for Coop amba-koncernen for regnskabsåret 1. januar – 31. december 2023. Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven. Det er vores opfattelse, at koncernregn-skabet og årsregnskabet giver et retvisende billede af koncernens og modervirksomhedens aktiver, passiver og finansielle stilling per. 31. december 2023 samt af resultatet af koncernens og modervirksomhedens aktiviteter og kon-cernens pengestrømme for regnskabsåret 1. januar – 31. december 2023. Det er endvidere vores opfattelse, at ledel-sesberetningen indeholder en retvisende rede-gørelse for de forhold, beretningen omhandler. Årsrapporten indstilles til generalforsam-lingens godkendelse.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Forretningsledelse og risikostyrin gCoronapandemi, krig, inflation og ændringer i forbrugsmønstre har igennem de seneste år understreget vigtigheden af proaktiv risikostyring i alle dele af koncernen. Koncern Enterprise Risk ManagementCoop ambas Koncern Enterprise Risk Management-programERM håndterer de risici, der kan bringe medarbejderne ellerindtjeningen i fare, og de risici, som kan kompromittere vare-forsyningssikkerheden eller virksomhedens og/eller dattersel-skabernes image og sikkerhed. Coop amba har et helhedssynpå risikostyring med blik for både interne og eksterne faktorer. Gennem en identifikation af udløsende årsager arbejdes dermed at reducere risicienes konsekvens og/eller sandsynlighed. Samtidig sikres et kontinuerligt overblik over, hvordan risici opstår, hvordan de kan være forbundne, og der skabes et solidt fundament for koncernens håndtering og reduktionaf strategiske såvel som operationelle og finansielle risici. Coop ambas Koncern Enterprise Risk Management dækkerhele Coop-koncernen og samler risici fra de største datter-selskaber i en samlet koncernrisikoanalyse. For Coop Danmark AS gælder, at dagligvaremarkedeter presset blandt andet på grund af den makroøkonomiskesituation. Samtidig er markedet under forandring, og kon-kurrencen er hård. Derfor udgør den løbende tilpasning tilkundernes behov og optimering af Coops værdikæde deprimære strategiske forretningsparametre på længere sigt. En af Coop Danmarks top-10 risici er håndteringen af påvirk-ningen fra den globale økonomiske og finansielle krise, her-under at sikre, at påvirkningen på Coop er i kontrol. En metode til at håndtere denne risiko er at beskrive et udfaldsrum medmulige scenarier og planlægge handlinger, der medvirker til, at effekten af disse reduceres mest muligt. En anden top-10 risiko er it-sikkerhed, hvor der arbejdes med proaktive ind-satser til minimering af sandsynlighed og konsekvens samt effektive beredskabsplaner. Coops arbejde med ESG-risici er integreret i ERM-programmet. Via Coops dobbeltvæsentlighedsanalyse identificeres blandt andet de ESG-risici, som kan have en finansiel påvirkning på Coop ambas forretning. Alle identificerede ESG-risici, som vurderes at have en potentiel finansiel påvirkning, evalueres i samarbejde med medlemmer fra ERM-boardet. I fællesskab identificeres emner, som eventuelt kræver en vurdering og evaluering på lige fod med de resterende risici, som hånd-teres under ERM-programmet. I 2023 har koncernen opdateret den dobbelte væsentlig-hedsanalyse, som blev udarbejdet i 2022. Der blev foretaget mindre justeringer, og analysen viste således stadig, at klima udgjorde en strategisk risiko, idet klimaforandringer kan medføre øget uforudsigelighed i Coops leverandørkæder. hænge afhængigt af emnet og konsolideringsniveauet. På risikostyringsområdet rapporterer Coops ERM-boards til direktionen og bestyrelsen 2 gange årligt. Enterprise Risk Management BoardsI Coop amba-koncernen er der etableret 2 Enterprise Risk Management Boards (ERM-boards) i hhv. Coop amba og Coop Danmark AS. Formålet med de to ERM-boards er at sikre den rette organisatoriske forankring af risikostyringen, identi-ficere risici og vurdere sammenhænge samt forberede den regelmæssige rapportering til hhv. direktioner og bestyrelser. Koncern-ERM-boardet i Coop amba håndterer risici fra Coop Danmark AS, Coop Bank AS, Coop Invest AS og Coop amba, mens ERM-boardet i Coop Danmark AS håndterer risici, der vedrører den samlede forretningsførelse af Coop Danmark AS. Visse af de identificerede risici har en indbyrdes sam-menhæng, som kan kræve et særligt fokus og håndtering, for eksempel hvis risici forstærker eller minimerer hinanden. I Coop Bank AS foretages risikostyringen ud fra den finan-sielle lovgivning. Bestyrelsen har fastlagt politik og rammer for risikotagning på alle risikoområder. Udlån er det væsent-ligste. Der opgøres og rapporteres løbende til bestyrelsen, og bankens risikoansvarlige følger op på risikostyringen på hvert enkelt risikoområde. Risiciene udmønter sig i kravene til bankens kapitalgrundlag, der opgøres kvartalsvis og god-kendes af bankens bestyrelse. Finansielle risiciDe væsentligste finansielle risici for Coop amba-koncernen relaterer sig primært til aktiviteter, som vedrører retail og bank. I regnskabets note 27 findes yderligere information om de finansielle risici, herunder finansiering og renterisiko, likvi-ditetsstyring, valutarisici, renterisici, elrisici, kreditrisici og transaktioner. RetailDe væsentligste risici i forhold til retail-aktiviteten omfatter:• Finansiering og renterisikøn• Likviditetsstyring• Valutarisici• Elrisici• KreditrisiciDe finansielle risici er søgt afdækket i den af bestyrelsen ved-tagne finanspolitik. Finanspolitikken fastlægger retningslin-jerne for håndteringen af Coop Danmark-koncernens risici,herunder afgrænsningen mellem direktionens og besty-relsens beføjelser. Der er således konkret taget stilling til eksempelvis:• hvilke modparter Coop Danmark-koncernen kan vælge til sine finansielle transaktioner• omfanget af engagementerne• retningslinjer og limits for afdækning af finansielle risici inden for hhv. rente, valuta, el og kreditrisici• hvilke placeringsmuligheder direktionen kan vælge mellem• hvilke krav der stilles til den løbende afrapportering til bestyrelsen. Det overordnede ansvar for finansiel risikostyring i forhold tiretail er centralt placeret i Coop Danmark-koncernens Treasury-funktion. Coop Danmark AS er gennem sin virksomhed udsatfor forskellige typer af finansielle risici. Finansiel risiko ansesfor at være variationer i virksomhedens resultat og cashflow som følge af ændringer i valutakurser, renteniveauer,elpriser og refinansierings- og kreditrisici. En centraliseringaf den finansielle styring skal medvirke til, at Coop DanmarkAS opnår besparelser, herunder lavere finansieringsom-kostninger, samt sikre, at de fornødne kontroller og styringaf de forskellige risici sker i henhold til den af bestyrelsenfastsatte finanspolitik. BankBankens forretningsmodel er baseret på lav/mellem risikovil-lighed, hvor banken yder mindre, usikrede udlån samt bolig-finansiering og billån mod pant til privatkunder. Som udgangspunkt ydes udlån på baggrund af kundensøkonomiske situation og de økonomiske konjunkturer, hvorforændringer heri kan påvirke kundens tilbagebetalingsevne. Herudover er banken udsat for operationelle, markeds- ogindtjeningsmæssige risici, der dog ikke forventes at påvirkebankens finansielle stilling væsentligt, da disse risici vurderessom begrænsede. Ansvarlig skatI 2023 havde Coop amba-koncernen fortsat fokus på ansvarligskatteadfærd, herunder indsatsen med løbende at skabetransparens i skattebetalinger og skatterapporteringer. Alleretningslinjer er samlet i en formel skattepolitik for Coop amba-koncernen som en del af et større Tax Control Framework,hvor Coops skatteprocesser er kortlagt og dokumenteret. Hermed sikres, at Coop har det fulde overblik over risici, rap-portering og governance. Coop Danmark-koncernen anvender desuden et automatiskscreeningsværktøj, som sikrer kontrol af, om potentielle sam-arbejdspartnere og deres interessenter optræder på inter-nationale sanktionslister. Coop har et godt samarbejde med Skattestyrelsen gennem et udvidet Tax Governance-samarbejde. Her har Coop engod dialog om skatte- og afgiftsmæssige spørgsmål mellemSkattestyrelsen og koncernen, som bl. a. skabes ved løbendemøder. Hertil kommer, at Coop har en fast kontaktperson(single point of contact) hos Skattestyrelsen. Tax Governance bygger på en grundtanke om et tillidsba-seret samarbejde med store koncerner. AntikorruptionCoop har i flere år arbejdet på, at udrulning og træning i Coop Danmark AS’ antikorruptions politik blev integreret som en del af driften, frem for at blive drevet som separat indsats. Dette mål blev nået i 2023. Således blev Coops læringsprogram om antikorruption udrullet til alle nye medarbejdere, som derved allerede ved ansættelsen blev bekendt med og trænet i poli-tikken. Derudover blev en del af Coops øvrige medarbejdere gentrænet. Gentræning blev i øvrigt integreret i driften af e-læringsprogrammet, så også denne del fremover sker automatisk.