Copied
 
 
2022, DKK
04.04.2023
Bruttoresultat

1.295''

Primær drift

163''

Årets resultat

257''

Aktiver

14.466''

Kortfristede aktiver

4.179''

Egenkapital

5.688''

Afkastningsgrad

1 %

Soliditetsgrad

39 %

Likviditetsgrad

107 %

Resultat
04.04.2023
Årsrapport
2022
04.04.2023
2021
04.05.2022
2020
07.04.2021
2019
15.03.2020
2018
10.04.2019
2017
05.04.2018
2016
15.03.2017
2015
20.04.2016
Nettoomsætning9.162.000.0009.659.000.0008.524.000.0009.275.000.0009.397.000.00010.238.000.0009.716.000.0009.390.000.000
Bruttoresultat1.295.000.0000000000
Resultat af primær drift163.000.000573.000.000-136.000.000-1.801.000.000500.000.00016.000.000-2.240.000.000730.000.000
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 110.000.000216.000.00088.000.000202.000.000119.000.000303.000.000268.000.0000
Finansielle indtægter28.000.00016.000.00015.000.00012.000.00048.000.00025.000.00016.000.00023.000.000
Finansieringsomkostninger0-79.000.000-81.000.000-108.000.000-128.000.000-150.000.000-310.000.000-336.000.000
Andre finansielle omkostninger-98.000.0000000000
Resultat før skat203.000.000726.000.000-114.000.000-1.695.000.000539.000.000194.000.000-2.266.000.000521.000.000
Resultat257.000.000623.000.000-57.000.000-1.276.000.000450.000.000211.000.000-1.704.000.000446.000.000
Forslag til udbytte0000-120.000.000-106.000.0000-173.000.000
Aktiver
04.04.2023
Årsrapport
2022
04.04.2023
2021
04.05.2022
2020
07.04.2021
2019
15.03.2020
2018
10.04.2019
2017
05.04.2018
2016
15.03.2017
2015
20.04.2016
Kortfristede varebeholdninger00000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 1.998.000.0001.441.000.0001.092.000.0001.143.000.0001.473.000.0001.058.000.0001.376.000.0001.142.000.000
Likvider16.000.000540.000.000914.000.0008.000.00040.000.000370.000.00018.000.00013.000.000
Kortfristede aktiver4.179.000.0003.498.000.0002.017.000.0001.165.000.0001.525.000.0001.532.000.0001.496.000.0001.169.000.000
Immaterielle aktiver og goodwill191.000.000178.000.000144.000.000166.000.000214.000.000205.000.000247.000.000288.000.000
Finansielle anlægsaktiver3.147.000.0003.016.000.0002.326.000.0002.342.000.0002.325.000.0002.650.000.0001.618.000.0001.814.000.000
Materielle aktiver6.949.000.0007.393.000.0007.992.000.0008.731.000.00011.492.000.00012.399.000.00013.824.000.00017.263.000.000
Langfristede aktiver10.287.000.00010.587.000.00010.462.000.00011.239.000.00014.031.000.00015.254.000.00015.689.000.00019.365.000.000
Aktiver14.466.000.00014.085.000.00012.479.000.00012.404.000.00015.556.000.00016.786.000.00017.185.000.00020.534.000.000
Aktiver
04.04.2023
Passiver
04.04.2023
Årsrapport
2022
04.04.2023
2021
04.05.2022
2020
07.04.2021
2019
15.03.2020
2018
10.04.2019
2017
05.04.2018
2016
15.03.2017
2015
20.04.2016
Forslag til udbytte0000120.000.000106.000.0000173.000.000
Egenkapital5.688.000.0005.093.000.0004.092.000.0004.345.000.0005.822.000.0005.497.000.0005.338.000.0006.931.000.000
Hensatte forpligtelser339.000.000368.000.000292.000.000420.000.000936.000.0001.110.000.0001.039.000.0001.614.000.000
Langfristet gæld til banker4.350.000.0004.013.000.0003.228.000.0002.277.000.0002.162.000.0003.030.000.0004.609.000.0005.482.000.000
Anden langfristet gæld189.000.000581.000.000824.000.000734.000.000636.000.000823.000.000893.000.0001.104.000.000
Leverandører af varer og tjenesteydelser1.608.000.0001.775.000.0001.296.000.0001.342.000.0001.021.000.0001.131.000.0001.274.000.0001.202.000.000
Kortfristede forpligtelser3.900.000.0004.030.000.0004.043.000.0004.628.000.0006.000.000.0006.326.000.0005.306.000.0005.403.000.000
Gældsforpligtelser8.439.000.0008.624.000.0008.095.000.0007.639.000.0008.798.000.00010.179.000.00010.808.000.00011.989.000.000
Forpligtelser8.439.000.0008.624.000.0008.095.000.0007.639.000.0008.798.000.00010.179.000.00010.808.000.00011.989.000.000
Passiver14.466.000.00014.085.000.00012.479.000.00012.404.000.00015.556.000.00016.786.000.00017.185.000.00020.534.000.000
Passiver
04.04.2023
Nøgletal
04.04.2023
Årsrapport
2022
04.04.2023
2021
04.05.2022
2020
07.04.2021
2019
15.03.2020
2018
10.04.2019
2017
05.04.2018
2016
15.03.2017
2015
20.04.2016
Afkastningsgrad 1,1 %4,1 %-1,1 %-14,5 %3,2 %0,1 %-13,0 %3,6 %
Dækningsgrad 14,1 %Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Resultatgrad 2,8 %6,4 %-0,7 %-13,8 %4,8 %2,1 %-17,5 %4,7 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning 4,5 %12,2 %-1,4 %-29,4 %7,7 %3,8 %-31,9 %6,4 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.26,7 %50,2 %Na.38,8 %
Gældsdæknings-nøgletal Na.725,3 %-167,9 %-1.667,6 %390,6 %10,7 %-722,6 %217,3 %
Soliditestgrad 39,3 %36,2 %32,8 %35,0 %37,4 %32,7 %31,1 %33,8 %
Likviditetsgrad 107,2 %86,8 %49,9 %25,2 %25,4 %24,2 %28,2 %21,6 %
Resultat
04.04.2023
Gæld
04.04.2023
Årsrapport
04.04.2023
Nyeste:01.01.2022- 31.12.2022(offentliggjort: 04.04.2023)
Oplysning om eventualaktiver:eventualaktiver og forpligtelser samt øvrige økonomiske forpligtelsermio. kr. mio. kr20222021Eventualaktiver00Eventualforpligtelser6461Øvrige økonomiske forpligtelser14. 68712. 896
Beretning
04.04.2023
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2023-02-09
Ledelsespåtegning:Ledelsespåtegning
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for 2022 for DSB.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:KunderAntal rejser (mio. )189,4187,5120,2118,1163,7Antal rejser korrigeret for afgivet trafik (mio. )186,1184,9118,4118,1163,7Omdømme3)KunderKunderne er tilbage i togetEfter nogle hårde år med færre kunder som følge af COVID-19 har 2022 været præget af, at kunderne er vendt tilbage til toget. Det har særligt været tilfældet for landsdelstrafikken, hvor markedsandelen i juli lå historisk højt på 27 procent mod 19 procent i juli 2021. I løbet af sommeren benyttede flere sig af muligheden for billige Orange-billetter. I august blev der således solgt 100. 000 flere Orange-billetter sammenlignet med august 2021. Rekordhøje tal for omdømmet i 2022Det er lykkedes for DSB at fastholde et stærkt omdømme i 2022. I november satte DSB omdømmerekord med 75,9. Samlet for året ligger DSB på 71,0. DSB’s oplevelse er, at danskerne har været glade for den måde, DSB har håndteret COVID-19 og de udfordringer, der har været med de mange sporarbejder. Udfordringer med kundepunktligheden har påvirket kundetilfredsheden marginaltTabel 1: KundetilfredshedVækst(Skala 0-10)202220211)Abs. Pct. Tilfredshed med rejsen (Fjern- & Regionaltog)7,87,9-0,1-1Tilfredshed med Fjern- & Regionaltog generelt6,86,9-0,1-1Tilfredshed med rejsen (S-tog)7,77,700Tilfredshed med S-tog generelt7,37,20,11Tilfredshed med rejsen (hele DSB)7,87,800DSB gennemfører hver måned over 5. 000 interviews med kunder, som bliver spurgt om deres tilfredshed med DSB. Tilfredsheden måles på en skala fra 0 til 10, hvor 0 er udtryk for lav tilfredshed, mens 10 er udtryk for høj tilfredshed. Der måles på følgende parametrePunktlighedTrafikinformationPersonlig komfortRengøring og tryghed (på stationer og i tog)Produkter og servicePrisAnbefalingslyst og omdømmeKundetilfredsheden har ligget på et stabilt niveau siden 2021 med marginale udsving. Tabel 2: Kundepunktlighed1)ProcentVækst20222021Abs. Pct. Fjern- & Regionaltog73,378,6-5,3-7S-tog94,2922,22Fjern- & Regionaltog har været udfordret i 2022 med en kundepunktlighed på 73,3 procent. Det er under trafikkontrakten mål på 77,9 procent. Det er derfor heller ikke overraskende at se en marginalt faldende kundetilfredshed for Fjern- & Regionaltog. Særligt nedenstående målepunkter har været udslagsgivende for den nedadgående kundetilfredshed med Fjern- & RegionaltogTogenes overholdelse af køreplanenMuligheden for at beholde sin plads på hele rejsenAt kunne sidde uforstyrretI 2022 har der været mange sporarbejder på hovedstrækningen mellem Høje Tåstrup og København. Hertil kommer, at forsinkede tog fra Sverige forstyrrede kundepunktligheden i særligt 1. halvår. Endelig har fejl på det gamle signalsystem været en negativ faktor i hele 2022. DSB har arbejdet med at forøge robustheden i køreplanen for at forbedre kundepunktligheden fremadrettet. Køreplanen skal konstrueres på en måde, der understøtter en lettere måde at disponere på, når der opstår hændelser. Det sker ved at lægge ekstra holde-/vendetid ind i planen og ved at reducere kapacitetsudnyttelsen ved planlægning af sporarbejder for at imødekomme den øgede risiko for hændelser. Den marginalt stigende tilfredshed med S-tog hænger især sammen med målepunkterneToget overholder køreplanenVærdi for pengeneDet er nemt at købe kort eller billet til rejsenKundepunktligheden for S-tog har ligget på et stabilt højt niveau hele året. I 2022 lå kundepunktligheden på 94,2 procent, hvilket er over trafikkontraktens mål på 92,3 procent. Den høje punktlighed skyldes særligt færre infrastrukturfejl. Udrulningen af det nye signalsystem på S-banen, CBTC, har medført et mærkbart løft for kundepunktligheden. Sporarbejder giver kundehenvendelserGenerelt har året i Kundecentret været præget af mange henvendelser og rejsetidsgarantisager som følge af de forsinkede sporarbejder. Fra marts til august var der endvidere særligt pres i forbindelse med et stort salg af udlandsrejser. Hertil kommer, at der har været stor efterspørgsel efter personlig betjening på stationerne - særligt på Københavns Hovedbanegård og i Kastrup. Det er derfor særlig glædeligt, at den høje kundetilfredshed på 9,1 ud af en mulig score på 10 er fastholdt. Det skyldes blandt andet den store fleksibilitet, der er opbygget på tværs mellem medarbejdere i Kundecentret, som har gjort det muligt at håndtere flere henvendelser. Udvikling og test af ny check ind løsning i DSB’s appDSB er i gang med at udvikle en check ind løsning, der skal gøre det mere enkelt at rejse med den kollektive transport i Danmark. I perioden 31. august til 3. oktober deltog over 700 i en kontrolleret test. Der er indhentet feedback fra brugerne90 procent oplevede, at den nye løsning virkede hver gang85 procent var tilfredse med løsningen91 procent vil bruge løsningen igen94 procent var trygge ved løsningenDet er planen at udvide testen i 1. kvartal 2023 med en ny brugergrænseflade, hvor løsningen kan anvendes på tværs af transportformer. Den udvidede test sker i samarbejde med trafikselskaberne i Jylland og på Fyn og vil involvere yderligere 1. 000 testbrugere. Formålet med testen er løbende at forbedre app-løsningen for at skabe den bedste oplevelse for kunderne. DSB imødeser, at løsningen kan blive udbredt til hele Danmark. DSB bidrager til ny skov i DanmarkDer har i 2022 været fokus på at få de erhvervsrejsende til at tage toget. Toget er en oplagt rejseform med en sikker, behagelig og mobil arbejdsplads og kan samtidig være en del af virksomhedernes generelle bæredygtighedsinitiativer. Med en erhvervsaftale kan man opnå 20 procent rabat på standardbilletter over Storebælt samt på DSB 1’. I 2022 indgik DSB et partnerskab med Klimaskovfonden. For hver solgt erhvervsrejse giver DSB et bidrag til Klimaskovfonden. Bidraget går til at rejse skov, som optager CO2, bidrager til et bedre miljø og skaber rekreative områder for lokalbefolkningen. DSB er den første virksomhed til at indgå samarbejde med Klimaskovfonden. Der er kommet en større bevidsthed i samfundet om, at toget er et mere bæredygtigt transportmiddel. Med partnerskabet ønsker DSB at styrke dette. Det understøtter ligeledes formålet ’Plads til alle på rejsen mod det bæredygtige’. Fonden er vedtaget ved lov af et enigt Folketing i december 2020 og har til formål at accelerere den danske klimaindsats gennem skovrejsning og genetablering af natur på kulstofholdige lavbundsjorder i Danmark. Den fungerer som en uafhængig, statslig forvaltningsenhed under Miljøministeriet. Netop fondens ophav og formål om at rejse skov i Danmark, har været en væsentlig begrundelse for partnerskabet med DSB. Kunderne vil i fremtiden kunne se flere grønne træer fra toget, når det ruller gennem det danske landskab. ”Jeg er utrolig glad for, at DSB og Klimaskov-fonden har indgået et samarbejde. Når virejser skov, gavner det klimæt. Det er samtidigtil glæde for både togrejsende og danskernei lokalområdet ved de nye skove. ”Kirsten Brosbøl, formand for KlimaskovfondenStigning i antal rejserDer blev i 2022 foretaget 163,7 mio. rejser med DSB. I 2021 og 2019 blev der foretaget henholdsvis 118,1 mio. og 184,9 mio. rejser. Antal rejser i 2019 er korrigeret for afgivet trafik. På trods af nedlukning frem til 1. februar i forbindelse med COVID-19 samt afledte konsekvenser af COVID-19 frem til sommermånederne har antallet af rejser på flere markeder oversteget antal rejser i 2019. Særligt fritidsrejsende har præget fremgangen. Der har således været en betydelig vækst i udlandsrejser, over Øresund og i landsdelstrafikken. Ændring af rejsevaner - herunder større fleksibilitet med hjemmearbejde - slog tydeligere igennem de sidste måneder af året, hvor pendlere typisk udgør en større andel af de samlede rejser. Det har medvirket til, at S-tog har 10 procent færre rejser i november og december sammenlignet med de samme måneder i 2019. Kunderne udfordret af større sporarbejderOgså hen over sommeren 2022 har der været betydelige længerevarende sporarbejder. Det har primært påvirket strækninger og dermed kunderne på Sjælland og Øst/Vest på strækningerne Høje Tåstrup-København og Ringsted-Roskilde. Derudover har også kunder i Vest (Jylland og Fyn) været påvirket af omfattende sporarbejder på strækningerne Århus-Ålborg og Fredericia-Århus. Der er blevet foretaget undersøgelser af pendlernes vaner under større sporarbejder. Undersøgelserne indikerer et mindre tab af pendlere til andre former for transport. Forskel i udviklingen på markederneI 2022 havde Sjælland inkl. Kyst- og Kastrupbanen 17 procent færre rejser end i 2019. Der er flere årsager til detteFærre rejser i flytrafikken fra Københavns Lufthavn samt nye rejsemuligheder til lufthavnen efter åbning af Metro CityringenOmfattende sporarbejder mellem Høje Tåstrup og KøbenhavnFærre rejser for pendlerne som følge af et øget antal hjemmearbejdsdageKastrupbanen blev i december overdraget til Skånetrafiken, som fremover kører denne trafikAntal rejser for Vest (Jylland og Fyn) lå 8 procent lavere end i 2019. I december var antal rejser dog tilbage på samme niveau som i december 2019. Øst/Vest (over Storebælt) har haft 8,2 mio. rejser svarende til en stigning på 5 procent i forhold til 2019. Det hænger især sammen medErhverv har fokus på bæredygtighed, og omsætningen for erhvervsrejser var den højeste nogensindeFlere kampagner for Orange-billetterDSB har vundet markedsandele over StorebæltDe stigende energipriser har fået flere til at fravælge bilen og tilvælge toget på særligt de længere strækningerHertil kommer, at kunderne ønsker større komfort og pladssikkerhed, hvilket har medført en markant stigning i salget af pladsbilletter i forhold til 2019. For Øvrige udgjorde antal rejser 12,8 mio. svarende til et fald på 1 procent i forhold til 2019. I december blev trafikken over Øresund overdraget til Skånetrafiken. Trafikken udgjorde 11,7 mio. rejser i 2022, hvilket er 4 procent lavere end i 2019. Derimod har der været en stigning i udlandstrafikken, hvilket hænger sammen med, at den grønne samfundsagenda har fået efterspørgslen efter internationale togrejser til at stige. S-tog har haft et fald i antal rejser på 12 procent i forhold til 2019. Årsagen til faldet hænger sammen med færre pendlerrejser i forbindelse med flere hjemmearbejdsdage samt et ændret rejsemønster for kunderne efter ibrugtagningen af Metro Cityringen. Denne binder byen tættere sammen og har medført et stort fald i antal rejser med S-tog mellem Københavns Hovedbanegård og Nørreport station. Togdrift