Copied
 
 
2023, DKK
29.04.2024
Bruttoresultat

257''

Primær drift

5.487'

Årets resultat

1.416'

Aktiver

227''

Kortfristede aktiver

96.310'

Egenkapital

31.339'

Afkastningsgrad

2 %

Soliditetsgrad

14 %

Likviditetsgrad

68 %

Resultat
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
26.04.2023
2021
26.04.2022
2020
31.05.2021
2019
31.08.2020
2018
08.04.2019
2017
09.04.2018
2016
03.05.2017
2015
09.05.2016
Nettoomsætning313.580.033204.414.986179.644.631182.333.399171.927.161167.385.017161.515.956155.341.436161.094.360
Bruttoresultat256.559.476169.423.843147.112.267149.405.670136.387.771133.575.965131.405.778123.142.640129.388.523
Resultat af primær drift5.486.6804.548.8275.005.7147.311.3845.181.3185.955.7529.405.5978.125.6219.204.867
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000000
Finansielle indtægter900.522455.68592.80378.869432.600520.662205.000504.904610.010
Finansieringsomkostninger-4.971.401-550.174-319.182-363.254-506.931-592.929-621.417-769.665-1.125.866
Andre finansielle omkostninger000000000
Resultat før skat1.415.8014.454.3384.779.3357.026.9995.106.9875.883.4858.989.1807.860.8608.691.804
Resultat1.415.8014.454.3384.779.3357.026.9995.106.9875.883.4858.989.1807.860.8608.691.804
Forslag til udbytte00-14.250.000000-11.700.000-9.000.000-5.400.000
Aktiver
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
26.04.2023
2021
26.04.2022
2020
31.05.2021
2019
31.08.2020
2018
08.04.2019
2017
09.04.2018
2016
03.05.2017
2015
09.05.2016
Kortfristede varebeholdninger000000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 94.886.11453.129.55146.842.17246.694.69049.352.00745.761.90444.547.61440.608.56743.135.991
Likvider1.423.6262.02339.29875.01724.040119.86722.43527.72042.738
Kortfristede aktiver96.309.74053.131.57446.881.47046.769.70749.376.04745.881.77144.570.04940.636.28743.178.729
Immaterielle aktiver og goodwill114.591.00045.552.29140.618.62545.430.79950.257.81455.071.62359.885.43264.647.60469.278.863
Finansielle anlægsaktiver6.801.9154.342.4624.042.8304.028.8434.020.5143.945.7663.886.6543.867.3393.866.061
Materielle aktiver9.603.1746.533.4325.708.9045.439.1915.630.9256.868.8125.910.9985.809.3335.804.716
Langfristede aktiver130.996.08956.428.18550.370.35954.898.83359.909.25365.886.20169.683.08474.324.27678.949.640
Aktiver227.305.829109.559.75997.251.829101.668.540109.285.300111.767.972114.253.133114.960.563122.128.369
Aktiver
29.04.2024
Passiver
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
26.04.2023
2021
26.04.2022
2020
31.05.2021
2019
31.08.2020
2018
08.04.2019
2017
09.04.2018
2016
03.05.2017
2015
09.05.2016
Forslag til udbytte0014.250.00000011.700.0009.000.0005.400.000
Egenkapital31.339.36130.168.43838.464.10045.172.76538.145.76633.038.77841.190.69341.201.51338.740.653
Hensatte forpligtelser000000000
Langfristet gæld til banker49.276.9243.936.7095.684.6097.437.5009.187.50011.008.91514.274.36017.527.83120.789.560
Anden langfristet gæld0003.082.67921.94734.00000
Leverandører af varer og tjenesteydelser4.778.0092.546.8022.420.7263.889.3351.964.2582.898.0902.310.4713.458.9853.706.601
Kortfristede forpligtelser142.508.76075.454.61253.103.12049.058.27558.869.35567.698.33258.754.08056.231.21962.598.156
Gældsforpligtelser195.966.46879.391.32158.787.72956.495.77571.139.53478.729.19473.062.44073.759.05083.387.716
Forpligtelser195.966.46879.391.32158.787.72956.495.77571.139.53478.729.19473.062.44073.759.05083.387.716
Passiver227.305.829109.559.75997.251.829101.668.540109.285.300111.767.972114.253.133114.960.563122.128.369
Passiver
29.04.2024
Nøgletal
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
26.04.2023
2021
26.04.2022
2020
31.05.2021
2019
31.08.2020
2018
08.04.2019
2017
09.04.2018
2016
03.05.2017
2015
09.05.2016
Afkastningsgrad 2,4 %4,2 %5,1 %7,2 %4,7 %5,3 %8,2 %7,1 %7,5 %
Dækningsgrad 81,8 %82,9 %81,9 %81,9 %79,3 %79,8 %81,4 %79,3 %80,3 %
Resultatgrad 0,5 %2,2 %2,7 %3,9 %3,0 %3,5 %5,6 %5,1 %5,4 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning 4,5 %14,8 %12,4 %15,6 %13,4 %17,8 %21,8 %19,1 %22,4 %
Payout-ratio Na.Na.298,2 %Na.Na.Na.130,2 %114,5 %62,1 %
Gældsdæknings-nøgletal 110,4 %826,8 %1.568,3 %2.012,7 %1.022,1 %1.004,5 %1.513,6 %1.055,7 %817,6 %
Soliditestgrad 13,8 %27,5 %39,6 %44,4 %34,9 %29,6 %36,1 %35,8 %31,7 %
Likviditetsgrad 67,6 %70,4 %88,3 %95,3 %83,9 %67,8 %75,9 %72,3 %69,0 %
Resultat
29.04.2024
Gæld
29.04.2024
Årsrapport
29.04.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 29.04.2024)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Redmark, Godkendt Revisionspartnerselskab er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for en mellemstor klasse C-virksomhed. Årsrapporten er aflagt efter samme regnskabspraksis som sidste år og aflægges i danske kroner.
Beretning
29.04.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-04-27
Beskrivelse af usikkerhed ved indregning eller måling:Usikkerhed ved indregning eller måling Der er ikke konstateret særlige usikkerheder ved indregning og måling. Udover det under anvendt regnskabspraksis beskrevne, er der ikke væsentlige regnskabsmæssige skøn eller vurderinger.
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelse og direktion har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2023 for Redmark, Godkendt Revisionspartnerselskab.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Selskabets væsentligste aktiviteter REGNSKABSÅRET 2023 – HØJDEPUNKTER 100 nye kolleger Pr. 1. januar 2023 fik vi følgeskab af 100 nye kolleger i forbindelse med fusionen med det tidligere Dansk Revision kontorer i Randers, Hadsten og Hadsund. Fusionen har styrket Redmarks forretningsgrundlag markant. Vi er kommet tilfredsstillende i gennem det første år, hvor de væsentligste dele af den interne organisation er styrket, og hvor vi for første gang runder 300 mio. kr. i omsætning. R-dag I september 2023 samlede Redmark knap 400 medarbejdere til en medarbejderdag med et program, som bød på teambuilding aktiviteter, underholdning af bl. a. Jan Gintberg, Tobias Rahim og Christopher. En fantastisk dag i afslappede omgivelser med fokus på fællesskab og socialt samvær. Nyt kompetencecenter i Viborg Redmark har gennem regnskabsåret arbejdet målrettet på en bedre organisering, øget lønsomhed og en skarpere ydelsesprofil inden for området Redmark Business Service og Digital. Som led heri overtog Redmark med udgangen af regnskabsåret virksomheden ”Einfach”, som fra kontoret i Viborg, gennem en årrække har specialiseret sig i digitaliseret bogholderi og økonomistyring. OM REDMARK Vi har en stærk vision om at sætte bedre og bredere aftryk som ejerlederens rette rådgiver. Vi er en af Danmarks største rådgivnings- og revisionsvirksomheder. Vi er landsdækkende, men tæt på vores kunder. Derfor har vi kontorer i både Ålborg, Hadsund, Randers, Viborg, Hadsten, Århus og København. Mere end 400 medarbejdere arbejder hver dag på at gøre en mærkbar forskel for vores kunder. Rådgivning God rådgivning bygger på en nærværende og værdiskabende dialog om løsninger, der møder dit behov. Vi lytter, vi giver råd, og vi griber til handling for at hjælpe dig hele vejen med et dedikeret team. Revision Vi løser alle opgaver indenfor revision, forslag til forretningsgange og interne kontroller, udarbejdelse af årsregnskaber, perioderegnskaber, erhvervsservice samt økonomisk styring. Vi tænker i helheder på dine vegne. Skat Som kunde i Redmark kan du også få rådgivning om national og international skat samt moms og afgifter. Vores skatteafdeling servicerer alle typer virksomheder lige fra den lokale enkeltmandsvirksomhed til internationalt orienterede koncerner. Vi bygger brancheviden I Redmark har vi en bred og dyb pallette af rådgivnings- og revisionsydelser målrettet forskellige branchers specifikke behov – lige fra læger og fysioterapeuter til ejendomsbranchen, forsyningsvirksomheder og skoler. Og vi bygger hele tiden ny brancheviden. Fokus på digitalisering Vi udvikler fremtidens digitale revisions- og regnskabsløsninger, der gør en mærkbar forskel og skaber effektivitet og overskud i din virksomheds regnskab og bogføring – med udgangspunkt i branchens bedste software hjælper vi med til at understøtte styring af forretningen og effektivisere administrationen. MÆRKBAR FORSKEL – DET HER ER DET, DET HANDLER OM Mere rolig. Som kunde og kollega Du kan være rolig i vores hænder. Vi leverer helhedsløsninger og gør en mærkbar forskel, når vi sammen løser de udfordringer, der står øverst på din agenda. Uanset om du er kunde eller kollega i Redmark, så interesserer vi os for dig, dine udfordringer og dine drømme, og vi griber til handling for at hjælpe dig hele vejen. Vi bringer format, tager ansvar og eksekverer. Klarere indsigt. Fra revisor og rådgiver Du får klarere indsigt og flere nuancer i samarbejdet med os. Vi har dybden, bredden og størrelsen til at rådgive dig, både om det lette og det svære – og erfaring nok til at se forskellen. Vi har en høj standard i alt hvad vi foretager os og gør en mærkbar forskel for vores kunder, deres forretning og hinanden. Større overskud. Til ejerledere og familier Hos os møder du mennesker med større overskud, fordi vi behandler hinanden godt og spiller hinanden gode. Vi tager os tid til at være mere for dig, så du kan være mere for din forretning, dine kunder og din familie. Det giver dig overskud til det, der betyder allermest. REDMARK BUSINESS SERVICE OG DIGITAL Ved udnyttelse af seneste teknologi inden for digitalisering løser og effektiviserer Redmark Business Service virksomhedens bogholderi og økonomifunktion. Vi skaber løsninger, der er tilpasset den enkelte virksomhed, og som letter de administrative byrder. Vi udfordrer processerne i virksomheden, så de digitale muligheder udnyttes og vores kunder kan høste fordelene ved effektivisering og øget indsigt i tallene. Udgangspunktet for vores ydelse er en fuldautomatisering af økonomifunktionen, herunder løbende rapportering, så der skabes tid i virksomheden til andre opgaver. Opgaven kan dog også omfatte enkelt ydelser såsom lønadministration eller bogføring, men uanset opgavens art, tager vi altid udgangspunkt i virksomheden og dens behov. Redmark Business Service sikrer høj faglig standard og kvalitet i ydelsen. Den digitale økonomiafdeling Når din virksomhed benytter vores digitale softwareløsninger, kan du sige farvel til det administrative bøvl. Vi automatiserer processer, så du ikke længere skal bekymre dig om manuelle opgaver som bilagsscanning, fakturahåndtering og lønadministration. Dette frigiver tid og så vores kunder kan fokusere på deres kerneforretning. Vi forstår vigtigheden af at have styr på virksomhedens risici. Med vores digitale løsninger får du ikke kun overblik over økonomien, men også mulighed for at identificere og håndterepotentielle risici. Digitale systemer understøtter datånalyse og giver vores kunder indsigt til at træffe beslutninger og minimere risikøn for uforudsete hændelser. En digital platform kombineret med Redmarks faglige eksperter betyder, at vi understøtter bemandingen i økonomiafdelingen og samtidig få adgang til professionel rådgivning og support. Rapportering og nøgletal En vigtig del for at kunne sætte en god retning for den ønskede udvikling er rigtig og præcis rapportering. Det er vigtigt, at man nemt kan se, hvor der skal sættes ind, så man hurtigt kan handle på det. Gennem Redmark Business Portalen er det muligt at tilkøbe online rapportering med aktuelle nøgletal tilpasset din virksomhed og branche. Det skal være nemt og tilgængeligt. ONLINE NØGLETAL FOR VIRKSOMHEDEN Automatisk opdatering Kan indeholde data fra mange systemer DIGITALISERING AF ØKONOMI- OG REGNSKABSFUNKTIONER Valg af økonomisystem Sikre overholdelse af ny bogføringslov integration mellem forretnings- systemer og økonomi AUTOMATISERING AF ARBEJDSGANGE Effektivisering af manuelle arbejdsgange Intet behov for egne softwareudviklere Udnyt potentialet i RPA teknologier REDMARK SKAT OG MOMS Skatteafdelingen har deltagere med i udvalgsarbejdet i brancheforeningen, FSR’s Skatteudvalg. Deltagelsen sikrer Skatteafdelingen indsigt i de politiske og samfundsmæssige strømninger, og i udviklingen på lovgivningsområdet, der konstant er i bevægelse. Dermed kan Redmark hjælpe både store og små kunder til at indrette sig i overensstemmelse med reglerne, og til at bruge reglerne hensigtsmæssigt, der hvor der er mulighed for det. Skatteafdelingen servicerer alle Redmarks kunder, herunder kunder, som ikke er revisionskunder. Skatteafdelingen er til stede lokalt, når der er brug for det. På internationalt niveau har Skatteafdelingen via vores internationale samarbejdspartner i MGI Worldwide, mulighed for at hjælpe danske kunder med korrekt skatte- og moms set up i forhold til deres udenlandske aktiviteter, og hjælpe udenlandske kunder med korrekt set up i forhold til deres danske aktiviteter. Skatteafdelingens medarbejdere deltager på månedlige møder med MGI-samarbejdspartnere indenfor deres respektive service-line og deltager løbende i fysiske konferencer m. m. i MGI Worldwide. Skatteafdelingens medarbejdere har derfor opbygget personlige relationer til dygtige rådgivere i mange andre lande, så vi i fællesskab hurtigt kan skabe de bedste løsninger for internationale koncerner. På Skatte- og momsområdet optimerer Skatteafdelingen kundernes økonomi bl. a. ved generations- og ejerskifter, ved omstruktureringer af koncerner, samt i forbindelse med køb og salg af virksomhed eller ejendomme og ejendomsporteføljer. Vi rådgiver f. eks. også om medarbejderpleje og aktieaflønning, ligesom vi hjælper mange kunder med selvangivelse af mere komplicerede forhold. På Momsområdet yder Momsafdelingen rådgivning og assistance til kunder, der oplever, at den danske moms- og afgiftslovgivning er kompleks og i konstant forandring. Momsafdelingen følger udviklingen indenfor EU-retten, der særligt gennem de seneste år haft en væsentlig indflydelse på den danske praksis. Afgiftsområdet er fortsat under stor udvikling, såvel som følge af miljømæssige hensyn, men også som følge af, at afgiftsområdet er blevet et generelt fokusområde for det offentlige Danmark og målene for den grønne omstilling. Momsafdelingen er som Skatteafdelingen specialiseret indenfor fast ejendom og sundhedssektoren. Alle Redmarks kunder kan blive mødt lokalt og i øjenhøjde, og Skatteafdelingen er garant for en mærkbar forskel. Både når det gælder at overholde alle regler og frister, og når det gælder rådgivning om at navigere bedst i lovgivningsjunglen både nationalt og internationalt. BRANCHER Ejendomme Indsigt i ejendomsbranchen Ejendomsbranchen har forandret sig i de seneste år. Branchen har oplevet større volatilitet og usikkerhed, og de løsninger, der fungerede i går, er ikke nødvendigvis konkurrencedygtige i morgen. I en branche med faldende aktivitetsniveau og marginer, er det mere end nogensinde vigtigt at foretage de rigtige strategiske valg og herunder gøre brug af relevant rådgivning. Med vores erfaring i ejendomsbranchen kan vi gøre en forskel for vores kunder. Vores kunder efterspørger sparring og rådgivning om finansiering, bæredygtighed og generel optimering af rentabiliteten. Vi leverer regnskab og revision – og vi leverer højt specialiseret rådgivning indenfor moms og skat, og herunder rådgivning om den nye ejendomsbeskatning og de udfordringer, som den medfører. Vi forventer en stigende aktivitet i 2024 i takt med at udskudte investeringer bliver igangsat og finansieringsudgifterne bliver lavere. Det siger vores kunder Andelsboligforeningen Selvejerboligselskabet Havnen II “Ejendommen er omfattet af den specielle regel, der gælder for deklarationsejendomme, hvilket har givet os lidt udfordringer undervejs. Her har samarbejdet med Redmark givet os det nødvendige fundament for at træffe de rigtige beslutninger til gavn for foreningen. Jørn Munch, som er vores faste revisor, har bl. a. været med til at etablere kontakt med Københavns Kommune omkring de udfordringer, der er for deklarationsejendomme. Og i det hele taget har vi sammen med Redmark og vores administrator fået skabt en sund økonomi, så vores forening er rustet til fremtiden, hvilket giver os – både bebøre og bestyrelsen – den rette tryghed. ” Yvonne Hansen, bestyrelsesformand for Andelsbolig- foreningen Selvejerboligselskabet Havnen II, København BRANCHER SUNDHED Kvalificeret rådgivning er vigtig for Sundhedsbrancen Derfor har vi hos Redmark sat særlig fokus på Sundhedsbranchen. Vi har på vores kontorer rundt om i landet samlet partnere og medarbejdere, som er dedikerede specialister inden for Sundsbranchen. Det er ikke kun vigtigt at få lavet et årligt regnskab med tilhørende skatteopgørelser. Der er vigtigt for os at råde og vejlede vores kunder inden for mange aspekter, såsom klinikdrift/-optimering, køb og salg af klinik og praksis, skatteplanlægning samt økonomisk rådgivning. For Redmark Team Sundhed handler det om at bidrage til værditilvækst i kundens klinik, praksis og privat. Alt sammen i øjenhøjde og med kunden i centrum. Det siger vores kunder ProTreatment “Vi har hos ProTreatment haft et godt samarbejde med Redmark gennem mange år. Og i særdeleshed i den her lidt svære tid, hvor vi har fået en ny overenskomst, er det betryggende at have et godt team som Redmark bag os. Vi kommer til at skulle lægge vores strategi om, og her har vi brug for rigtig meget sparring og rådgivning, hvor vi kommer til at trække på Redmarks store branchekendskab. Derudover har Redmark været med på vores vækstrejse, som har været meget betryggende. Vi har haft eksperter med inde over, som har kunne hjælpe med en hurtig eksekvering hver gang. ” Thomas Jørgensen, Klinikindehaver, ProTreatment BRANCHER Forsyning Der har været fuld fart på forsyningsvirksomhederne i 2023. De voldsomme energipriser har givet ekstra energi til udrulning af fjernvarme med deraf følgende investeringer i mere forsyningsledning og supplering af produktionskapacitet. Forsyningsvirksomhedernes investeringer er af natur meget langsigtede investeringer, og giver derfor driftsledelser og bestyrelser en naturlig anledning til at revurdere forsyningens langsigtede strategi og startskuddet til en fusion med andre forsyninger bliver måske født. Uanset hvilken udfordring forsyningsvirksomhedens ledelse står overfor er Redmarks forsyningsgruppe klar med rådgivning, der gør en mærkbar forskel og sikrer forsyningerne det rigtige beslutningsgrundlag. Det siger vores kunder Støvring Kraftvarmeværk “Hos Støvring Kraftvarmeværk sætter vi pris på vores tætte relation med Redmark og især Frank Nørgård, der har været revisor for os i mere end 20 år. Ud over værdifuld rådgivning og det regnskabsmæssige, er Frank også med på sidelinjen, når vi laver store projekter, som kræver større investeringer, hvor det også er bestyrelsens ønske at få lavet en second opinion. ” Claus Haparanda, Driftschef, Støvring Kraftvarmeværk LOCAL AND GLOBAL Hos Redmark sætter vi en ære i at møde kunderne i øjenhøjde, og vores rådgivning tager altid udgangspunkt i de lokale forhold, som påvirker kundernes virksomhed. Men som en af Danmarks største rådgivnings- og revisionsvirksomheder er det også naturligt, at vi har et internationalt udsyn. Redmark er medlem af MGI Worldwide, som er et af de 20 større globale netværk for revisorer og skatterådgivere. Med over 400 kontorer i næsten 100 lande, er vi i stand til at handle hurtigt og effektivt på opgaver næste overalt i verden. MGI Worldwide er medlemsfirmærne løbende underlagt ekstern kvalitetskontrol, og hermed er vores kunder sikre på at få samme kompetent rådgivning og assistance internationalt som de kender fra deres lokale rådgiver i Danmark. Redmark er aktiv i bestyrelsesarbejde og i faglige udvalg i MGI Worldwide, og flere af vores partnere og medarbejdere deltager ofte i konferencer og seminarer sammen med vores udenlandske kollegær. Gennem årene har vi hermed opbygget et stort internationalt netværk og erfaring med alt fra simple internationale skattespørgsmål til etablering i udlandet. Redmark er medlem af Revisorgruppen Danmark, der er et dansk netværk af statsautoriserede revisionsvirksomheder. Revisorgruppen Danmark omfatter 25 godkendte revisionsfirmær i Danmark, Grønland og Færøerne. Der beskæftiges ca. 350 godkendte revisorer og ca. 1. 950 revisormedarbejdere, i alt ca. 2. 300 revisorer i netværket. Yderligere informationer på www. revisorgruppen. dk Denne struktur medfører, at de enkelte medlemmer af Revisorgruppen Danmark er selvstændige, juridiske enheder, der ikke hæfter for hinanden eller har ansvaret for hinandens arbejde og forpligtelser. Medlemsfirmær har således bevaret sin fulde suverænitet. Revisorgruppen Danmark varetager opgaver, der praktisk kan løses i fællesskab. Dette gælder blandt andet: Intern kvalitetskontrol, hvor sekretariatet årligt udfører efterfølgende kvalitetskontrol af den enkelte godkendte revisors arbejde Uddannelse og efteruddannelse af medarbejdere på alle niveauer i medlemsfirmærne Udarbejdelse og vedligeholdelse af processer og værktøjer til brug for revision, gennemgang og andet arbejde i medlemsfirmærne Udarbejdelse af opdaterede modeller for regnskaber og andre produkter Informationer til brug for kunder og medarbejdere. Revisorgruppen Danmark består af et repræsentantskab, en bestyrelse og en direktør. Bestyrelsen vælges på den årlige generalforsamling, hvor hver medlemsvirksomhed har en stemme. Redmark er repræsenteret i Revisorgruppen Danmarks bestyrelse. HR Et bæredygtigt arbejdsliv Vores medarbejdere og kultur er hjertet i Redmark. De er vores vigtigste aktiv og dermed det stærkeste værktøj, når vi skal lykkes med at nå vores mål om at levere de bedste løsninger og rådgivning til vores kunder. Kernen i vores forretning består således af mennesker og med dem deres viden og kompetencer. Derfor har vi også i 2023 haft et styrket fokus på et bæredygtigt arbejdsliv, vores medarbejderes trivsel, individuelle udvikling og karrieremuligheder. En høj tilfredshed og arbejdsglæde Tilbage i 2022 gennemført vi en større trivselsmåling, hvor vi målte på trivsel, arbejdsglæde og medarbejderengagementet i Redmark. Vores trivselsmålinger har til formål at identificere, hvad der er vigtigt for vores medarbejdere, hvad der har betydning for deres trivsel og ikke mindst, hvordan vi sammen kan øge arbejdsglæden og gøre Redmark til en endnu mere spændende og attraktiv arbejdsplads. En svarprocent på 92% vidner om, at vores medarbejdere ønsker at deltage i dialogen om fremtidens Redmark. Og netop dialogen har været i fokus, hvor vi har givet medarbejderne mulighed for at sætte deres aftryk på det kommende års indsatser. Vi ser frem til at gennemfører en ny måling i efteråret 2024. Redmark er blevet større i 2023 Vi har fokus på at vokse os større og ønsker samtidig at styrke vores lokale tilstedeværelse. Vi har en klar ambition om at være til stede der, hvor kunderne og medarbejderne er. Det er vigtigt for os, at især vores kunder mærker et personligt såvel som geografisk nærvær, når vi yder rådgivning og revision. I 2023 har det helt konkret resulteret i, at vi er blevet betydeligt flere medarbejdere og partnere i Redmark. Vi har sagt velkommen til mere end 80 nye medarbejdere i Randers, Hadsund og Hadsten. Det har betydet, at vi i 2023 har haft et særligt fokus på onboarding af alle vores nye kollegær. Trivsel i alle livets faser Vi har fokus på det hele menneske. Det er vigtigt for os, at vores medarbejdere har gode forudsætninger for at opnå balance – både mentalt og fysisk og mellem familieliv og karriere. For at skabe de bedste forudsætninger for en god sammenhæng mellem familieliv og karriere har vi i året, der er gået, iværksat en række tiltag. I 2022 forbedrede vi vores Familie-pakke, som sikrer gode vilkår og muligheder for nuværende og kommende forældre i Redmark. Det indebar bl. a., at vi fordoblede betalt orlov for fædre og medforældre til 24 uger efter fødslen og dermed stillede alle vores medarbejdere, uanset køn, lige. Dette trådte i kraft i august 2022, og vi ser frem til at se effekten af denne nye mulighed i de kommende år. Ud over gode barselsvilkår tilbyder vi ekstra omsorgsdage til alle med børn under 10 år. I 2023 har vi desuden lanceret i ny Seniorpolitik, hvor vi blandt andet tilbyder ekstra omsorgsdage til seniorer, som har 7 år til den officielle pensionsalder. HR Ledelse der gør en mærkbar forskel Redmarks strategiske ambitioner kræver, at vi kan tiltrække og fastholde de bedste talenter. Derfor er mærkbar ledelse også højt prioriteret i Redmark. Vi ved, at god ledelse er en forudsætning for, at vi lykkes med strategiske målsætninger. God ledelse er med til at skabe en attraktiv arbejdsplads hvor trivsel, fællesskab og arbejdsglæde kan vokse. Og vi ved, at der skal god ledelse til for at sikre gode rammer for en effektiv og kompetent opgaveløsning. Ledelse i Redmark foregår på mange forskellige niveauer. Vi tror nemlig på, at god ledelse er noget, vi skaber i fællesskab. I relationer og processer. I 2023 har vi haft ledelse på dagsordenen på partnermøder, ligesom der på partnerniveau er arbejdet med et fælles Ledelsesgrundlag. I 2023 har vi igangsat et 2-årigt lederudviklingsforløb for vores Managere. Det er det tredje hold, som gennemfører denne uddannelse. Vi tror på, at det har en stærk effekt at forankre ledelsesudvikling helt tæt på praksis, tæt på opgaveløsningen og med deltagernes nærmeste relationer til medarbejdere, kollegær og partnere som omdrejningspunkt. For at sikre at vores mentorer er så godt klædt på som muligt til at varetage denne opgave, har vi også i 2023 gennemført første modul af uddannelsen som mentor i Redmark. Fremtidens revisorer uddannes af Redmark Når vi videreuddanner medarbejdere, er det med fokus på både individuel, personlig og faglig udvikling. Vi gør os umage for at skabe de bedste karriere- og udviklingsmuligheder, og som en af Danmarks største rådgivnings- og revisionsvirksomheder sætter vi et bedre og bredere aftryk som ejerlederens rette rådgiver. Det giver vores medarbejdere og partnere mulighed for en god variation i opgaver og for at arbejde med spændende kunder indenfor SMV-segmentet. Som vidensvirksomhed har Redmark konstant fokus på medarbejdernes faglige og personlige udvikling. Det betyder, at vi tilbyder udviklende karrieremuligheder, forskellige karriereveje med mulighed for at tone karrieren i den ønskede retning. Vi tror på, at skræddersyet faglighed og udvikling gennem hele karrieren er vigtige nøgleord i den sammenhæng. Uanset hvor man befinder sig på karrierevejen, er der rig mulighed for at udvikle sig og tillære sig nye kompetencer. Redmark investerer hvert år betydelige ressourcer i systematisk og målrettet kompetenceudvikling på alle niveauer i organisationen. Investeringen i kompetenceudvikling er stadigt stigende og udgør et væsentligt fundament i vores faglige og forretningsmæssige udvikling. Hertil kommer løbende ledelsesudvikling på flere niveauer, fortsat udvikling af den kundevendte rådgivning og støtte til medarbejdere, som typisk deltager i det formelle uddannelsessystem på uddannelser som HD, Cand. merc. aud. eller SR-akademiet. Fagligt dygtige medarbejdere er en forudsætning for, at Redmark både nu og i fremtiden kan tilbyde rådgivnings-, revisions-og regnskabsydelser samt specialistrådgivning til vores kunder. Det er derfor også afgørende, at organisationen kan bidrage til at uddanne fremtidens rådgiver og revisor. Dette sker på mange forskellige niveauer blandt andet gennem vores bidrag som uddannelsessted for de helt unge medarbejdere. Vi har et velfungerende SR-koncept for de revisorer, der ønsker at opnå den svære statsautorisation. Dels får de tilknyttet en erfaren mentor, der sikrer individuel vejledning og sparring under uddannelsen, og dels kan de få ekstra frihed til at studere. SR-konceptet har allerede vist sig succesfuldt. I 2023 er 7 kandidater i gang med forløbet. Målrettet onboarding sikre eT stærkt tilhørsforhold Kampen om talenterne er skærpet. Det mærker vi, og det mærker resten af branchen. På trods af at vi mærker en større konkurrence om talenterne, har vi alligevel igennem året stort set formået at besætte alle opslåede stillinger. Rekruttering er fortsat et højt prioriteret fokusområde, og der har i 2023 været gennemført en række initiativer for at styrke Redmarks profil overfor potentielle medarbejdere. Onboarding er i stigende grad blevet en nøgleparameter for Redmark. Vi ved, at et godt førstehåndsindtryk og en succesfuld onboarding er afgørende for, at nye medarbejdere får et stærkt tilhørsforhold til Redmark, og hurtigt føler sig som en integreret del af organisationen. Samtidig kan vi, ved at sikre en succesfuld onboarding reducere time to perform og derved sikre at nye medarbejdere hurtigere skaber resultater i Redmark. Vi har gennem en årrække arbejdet med onboarding i Redmark, men har i 2023 bygget et ekstra lag på med struktureret pre- og onboardingprocesser. En social vinderkultur Når vi afholder vores traditionsrige virksomhedsdag, R-dag, er det for at samle alle medarbejdere i Redmark på et og samme sted. R-dag er en vigtig begivenhed, der har stor betydning for vores stærke fællesskab. Det er her vi blandt andet styrker både sociale og faglige relationer imellem hinanden. Vi prioriterer R-dagen for i fællesskab at tale om strategiske mål, styrke samarbejdet og det sociale fællesskab på tværs af Redmark. Hovedaktiviteten er i lighed med tidligere år at drive revisions- og rådgivningsvirksomhed.