Copied
 
 
2020, DKK
23.12.2021
Bruttoresultat
Na.
Primær drift

-12.000

Årets resultat

25.374'

Aktiver

385''

Kortfristede aktiver
Na.
Egenkapital

44.976'

Afkastningsgrad

-0 %

Soliditetsgrad

12 %

Likviditetsgrad

0 %

Resultat
23.12.2021
Årsrapport
2020
23.12.2021
2019
04.01.2021
2018
19.12.2019
2017
21.12.2018
Nettoomsætning000
Resultat af primær drift-12.000-10.000-10.000
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 38.312.00039.063.00039.353.000
Finansielle indtægter1.500.0001.619.0001.500.000
Finansieringsomkostninger-17.724.000-19.511.000-20.532.000
Andre finansielle omkostninger000
Resultat før skat22.076.00021.161.00020.311.000
Resultat25.374.00025.125.00024.500.000
Forslag til udbytte-20.300.000-20.100.000-19.600.000
Aktiver
23.12.2021
Årsrapport
2020
23.12.2021
2019
04.01.2021
2018
19.12.2019
2017
21.12.2018
Kortfristede varebeholdninger000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 12.863.00017.931.0009.282.000
Likvider00500.000
Kortfristede aktiver000
Immaterielle aktiver og goodwill000
Finansielle anlægsaktiver371.685.000382.589.000388.524.000
Materielle aktiver000
Langfristede aktiver371.685.000382.589.000388.524.000
Aktiver384.548.000400.520.000398.306.000
Aktiver
23.12.2021
Passiver
23.12.2021
Årsrapport
2020
23.12.2021
2019
04.01.2021
2018
19.12.2019
2017
21.12.2018
Forslag til udbytte20.300.00020.100.00019.600.000
Egenkapital44.976.00036.757.00029.685.000
Hensatte forpligtelser000
Langfristet gæld til banker000
Anden langfristet gæld000
Leverandører af varer og tjenesteydelser000
Kortfristede forpligtelser155.636.000120.618.00096.514.000
Gældsforpligtelser339.572.000363.763.000368.621.000
Forpligtelser339.572.000363.763.000368.621.000
Passiver384.548.000400.520.000398.306.000
Passiver
23.12.2021
Nøgletal
23.12.2021
Årsrapport
2020
23.12.2021
2019
04.01.2021
2018
19.12.2019
2017
21.12.2018
Afkastningsgrad 0,0 %0,0 %0,0 %
Dækningsgrad
Resultatgrad Na.Na.Na.
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning 56,4 %68,4 %82,5 %
Payout-ratio 80,0 %80,0 %80,0 %
Gældsdæknings-nøgletal -0,1 %-0,1 %0,0 %
Soliditestgrad 11,7 %9,2 %7,5 %
Likviditetsgrad Na.Na.Na.
Resultat
23.12.2021
Gæld
23.12.2021
Årsrapport
23.12.2021
Nyeste:01.10.2020- 30.09.2021(offentliggjort: 23.12.2021)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for BDO Holding V, Statsautoriseret revisionsaktieselskab for 2019/20 er aflagt i overensstemmelse med den danske årsregnskabslovs bestemmelser for virksomheder i regnskabsklasse C, stor virksomhed. Regnskabsklasse C, stor virksomhed1 true Årsrapporten er udarbejdet efter samme regnskabspraksis som sidste år.
Beretning
23.12.2021
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2020-12-08
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelsen og direktionen har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for regnskabsåret 1. oktober 2019 - 30. september 2020 for BDO Holding V, Statsautoriseret revisionsaktieselskab.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Kulturen har gjort en forskel Coronakrisen har i mange sammenhænge udfordret BDO som organisation. Den har testet vores vilje og evne til at navigere i og tilpasse os helt uforudsigelige forhold. Tilpasningsevnen har foldet sig ud i praktikken, og der har hele tiden været overskud til at bistå vores kunder på trods af helt nye forudsætninger for at levere den sædvanlige service og kvalitet. Det er vi stolte af og taknemmelige for. Vi tror på, at mange års fokus på arbejdet med vores værdier – at vise indlevelse overfor kunder og kolleger – på flotteste vis har vist sin styrke, når det virkelig gælder. Stærk platform og en fokuseret indsats har navigeret os positivt igennem coronakrisens udfordrin-ger BDO’s strategi med det overordnede mål, at BDO i alle relevante sammenhænge vil være et naturligt valg, har i regnskabsåret vist sin styrke. Vores stærke platform kombineret med det at være en bred rådgivnings-, revisions- og regnskabsfaglig virksomhed med stadigt dygtigere specialister, der hviler på et stærkt værdisæt, høj faglighed og ordentlighed, har givet os gode forudsætninger for at håndtere coronakrisen. Tilfredsstillende vækst i regnskabsåret 2019/20 I regnskabsåret 2019/20 har BDO realiseret en omsætning på 1. 099 mio. kr. , hvilket er en positiv udvikling set i forhold til regnskabsåret 2018/19 og i overensstemmelse med de udmeldte forventninger i sidste årsrapportering. Vores forretningsmodel og udvalgte indsatsområder har været med til at sikre os et robust og perspektivrigt udgangspunkt for at udleve vores ambitioner i årene fremover. I disse dage skal man passe ekstra på med at spå om fremtiden, men forventningen er, at vores fortsatte arbejde med at hjælpe eksisterende som nye kunder på samme høje faglige og kvalitetsmæssige niveau som i indeværende år også i det kommende regnskabsår vil føre til en positiv udvikling. Styrket indsats inden for Risk & Compliance I BDO foretager vi løbende tilpasninger og skarpstiller fokusset i vores Risk & Compliance-indsats til myndighedernes og omverdenens stadigt stigende krav. Organisatorisk er der tilført kompetencer og ressourcer til området med henblik på at sikre, at vi til stadighed efterkommer de lovpligtige regler og retningslinjer inden for fx hvidvask og GDPR. Vi har ligeledes investeret i systemer og værktøjer til understøttelsen heraf samt gennemført en målrettet uddannelse af organisationen. Årets opkøb skal følges op af flere Det seneste år har vi udvidet vores ydelsespalette med nye, højt specialiserede kompetencer. Vi har budt konsulent- og rådgivningsvirksomheden Toldkonsulenterne velkommen og har nu markedets stærkeste kompetencer inden for toldområdet, hvilket gør os til en central leverandør i et stadig mere internationaliseret marked. Vi har endvidere budt konsulentvirksomheden MPLOY velkommen, og vores kompetencer indenfor beskæftigelsesområdet er nu løftet til et endnu højere niveau. Vores ambition og strategi er klar; vi vil fremadrettet opsøge mulighederne for nye opkøb. Derfor søger vi også fortsat aktiv dialog med andre virksomheder i rådgivnings- og revisionsbranchen, der kan se styrkerne i vores forretningsmodel, hvor vi udnytter synergierne og sammen løfter konkurrencekraften og samtidig understøtter erhvervslivet. Fokus på digitalisering, datasikkerhed og specialisering fremtidssikrer BDO Indsatsområderne i forhold til digitalisering og specialisering er yderligere intensiveret i regnskabsåret 2019/20. Den løbende investering i såvel kompetencer som ny teknologi har vist sit værd i 2019/20, som i den grad har stået i digitaliseringens tegn. Vores digitale potentiale er blevet forløst i endnu højere grad - blandt andet som følge af coronakrisen og behovet for at ”mødes på distancen”. Med det bedste udgangspunkt i form af cloud-vejen har vores helt nye it-systemlandskab bestået sin prøve og vist, at vi har fået det bedste fremtidssikrede udgangspunkt for at tilbyde vores kunder og medarbejdere både datasikkerhed og digitale gevinster. Det medfølgende løft af vores digitale kompetencer, som coronakrisen bragte, har banet vejen for udarbejdelse af politikker om blandt andet at arbejde hjemmefra. Det skal øge mulighederne for at indrette sin hverdag og skabe balance i tilværelsen, når man er ansat i BDO. Vores strategi med yderligere at dyrke specialiseringen i alle fem forretningsenheder: Privat Revision, Offentlig Revision, Skat, Moms og Advisory fastholdes. Vi har i løbet af året tiltrukket markante profiler, som har bragt os op på et endnu stærkere rådgivnings- og revisionsfagligt niveau. Ambitioner om at hjælpe kunderne bedst muligt igennem udfordringerne affødt af coronakrisen har givet Privat Revision et særdeles travlt og hektisk år. Vi har investeret betydelig tid og ressourcer i at formidle hjælpepakkernes indhold og intentioner – ikke mindst hvad der skulle til for at opnå støtte via hjælpepakkerne. En service som såvel nuværende som fremtidige kunder har værdsat højt. Vi glæder os over, at Offentlig Revision har holdt fast i sin position som absolut markedsleder. Med investeringer i et nyt revisionsværktøj og med ny ledelse ser Offentlig Revision ind i et spændende år. Skat og Moms er helt centrale fokusområder, og vi kan med afslutningen af regnskabsåret 2019/20 glæde os over, at den positive udvikling fortsætter. Nye ledelseskræfter, ny struktur og en endnu mere offensiv strategi har vist sin bæredygtighed, og vi har klare forventninger til, at BDO på skatte- og momsområdet bliver en stadig stærkere og mere markant markedsaktør. Advisory har også forfulgt specialiseringsstrategien med en stadig højere faglighed til følge. Vi er overbeviste om, at det har medvirket til, at BDO som det eneste rådgivnings- og revisionshus har kvalificeret sig til to delaftaler på SKI 17. 11 og alle tre delaftaler på SKI 17. 13 Managementkonsulent-ydelser. Dermed kan ministerier, styrelser, regioner og de danske kommuner via de fælles statslige indkøbsaftaler gøre brug af BDO’s kompetencer inden for strategi- og organisationsudvikling, forretningsprocesser og effektivisering samt analyser og evaluering. Det er især vores kvalitet og offentlige rådgivningskompetencer, som har banet vejen herfor, og vi ser frem til de opgaver, som SKI-aftalerne danner grobund for i det kommende regnskabsår. På tværs af forretningsområderne intensiverer vi specialiseringen i brancher. Vi styrker understøttelsen af udvalgte brancher og oplever, at markedet bekræfter det rigtige i branchespecialisering. Tilfredse kunder vidner om vores stærke kundefokus Med den internationalt anerkendte kundetilfredshedsmåling NPS, Net Promoter Score, som stiller spørgsmålet: ‘Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale BDO til en ven eller kollega?’, måler vi på kunderelationers tilfredshedsgrad. For tredje år i træk har vi løftet vores Net Promoter Score markant fra et i forvejen højt niveau. Det er særdeles positivt og en god indikator for, at tilfredse kunder er med til at positionere BDO i branchen. Med vores NPS-målinger får vi dokumentation for, at vi kontinuerligt forbedrer vores kunderelationer, så vi fortsat styrker samarbejdet i alle led. Dermed skaber vi fundamentet for, at kundetilfredsheden i det kommende regnskabsår også vil ligge i toppen af branchen. Ambitionerne er udtrykt i vores mission: ‘Gennem indlevelse medvirker BDO til at skabe udvikling for vores kunder og menneskene bag’. Og vores vision viser vejen: ‘BDO er en førende rådgivnings- og revisionsvirksomhed, der gennem kompetencer og indlevelse har de mest tilfredse kunder’. Vi vil som videnvirksomhed og samfundsaktør fortsat arbejde med og for vores kunder i flere sammenhænge. Derfor har vi blandt andet igen i regnskabsåret 2019/20 uddelt vores erhvervspris ’Succesvirksomhed 2020’ i samarbejde med Spar Nord. Prisen blev indstiftet forrige år og fejrer netop de af landets mindre og mellemstore virksomheder, som gør det allerbedst. Vores udvælgelse af succesvirksomheder baserer sig på antal ansatte og tre centrale nøgletal: Resultat før skat, egenkapital og soliditet. En Succesvirksomhed bliver vurderet ud fra præstationen på følgende parametre: • Vækst i deres resultat før skat de seneste fem år • Soliditetsgrad over 15 % i det seneste regnskabsår • Vækst i soliditeten målt over de seneste fem år • Evnen til at skabe resultater med det givne kapitalgrundlag. Virksomhederne bliver for hvert af disse fire kriterier tildelt point, alt efter hvor godt de præsterer. Det er den samlede pointhøst, der afgør, om en virksomhed kan bryste sig af titlen som Succesvirksomhed 2020. Succesvirksomhederne kvalificeres således ud fra objektive kriterier. BDO Global styrkes yderligere – vi rådgiver kunder over hele verden For BDO Global blev årets omsætning US$ 10,3 mia. , hvilket svarer til en vækst i US$ på 7,8 procent. Til forskel fra andre store internationale revisionsfirmær er nationalt ejerskab og national ledelse fundamentet for BDO’s internationale samarbejde. Det er vores klare overbevisning, at kun gennem den lokale indsigt og indlevelse i kundernes forretninger lykkes koblingen til en international bredde og dybde. BDO-organisationen har hovedsæde i Bruxelles, og 2019/20 har været et godt år på verdensplan; der har været en signifikant vækst i resultater og i den geografiske udvikling. BDO er nu repræsenteret på mere end 1. 600 kontorer i over 165 lande med ca. 91. 000 medarbejdere. BDO Global giver os direkte adgang til ekspertviden om nationale forhold i de andre medlemslande, og det kommer vores kunder til gode. I løbet af året har vi oplevet, at stadig flere opgaver løftes i samarbejde med internationale specialister fra vores globale organisation. Den stærke internationale BDO-organisation betyder, at vi i Danmark kan servicere vores kunder i internationale sammenhænge med samme kvalitet, som vi servicerer vores kunder her i landet, da kvalitetsstandarder, revisionsmetodik og værktøjer er de samme i hele organisationen. Det giver tryghed, at uanset hvor i verden vores kunder kommer i kontakt med BDO, så vil oplevelsen være, at alle BDO’ere er forpligtede af BDO’s internationale vision om, at BDO står for exceptionel god kundeservice fra exceptionelt dygtige mennesker. Betydningsfulde hændelser indtruffet efter regnskabsårets afslutning Der er ikke indtruffet betydningsfulde hændelser efter regnskabsårets afslutning. Særlige risici Selskabets væsentligste driftsrisiko er knyttet til evnen til at være stærkt positioneret inden for revision, økonomisk rådgivning og serviceydelser til mindre og mellemstore virksomheder samt kommuner og regioner. BDO har en sund likviditetsstyring, og som følge af vores kapitalstruktur har vi kun begrænset eksponering over for ændringer i renteniveauet. Vores kreditrisiko begrænser sig til tilgodehavender fra salg af igangværende tjenesteydelser, og vi arbejder kontinuerligt på at nedbringe denne kapital-binding. Faglig kvalitet og øget specialisering garanterer målrettet brancherådgivning Kompetent rådgivning i BDO tager altid udgangspunkt i kundernes situation. Med vores fagligt funderede branchegrupper har vi samlet vores eksperter på tværs af landet og specialafdelinger for at styrke den rådgivning, vi yder de forskellige erhverv. Vi har i alt 15 branchegrupper, som underopdeles alt efter markedskompleksitet og behov. Udover målrettet brancheindsigt får vores kunder gennem branchegruppernes analyser en unik mulighed for at benchmarke deres nøgletal mod branchen generelt. Det giver et godt afsæt for og indblik i, hvor fremtidige indsatsområder er, og hvor de mest fordelagtigt kan optimere deres forretning. Vi bygger derved bro mellem virksomhedernes udfordringer og potentialer. Det er blandt andet det, god og indlevende rådgivning handler om. I hver branchegruppe sikrer vores brancheeksperter, at både kunder og kolleger er opdaterede på den nyeste viden. Branchegrupperne tæller på nuværende tidspunkt: • Auto • Håndværker • Offentlig • Fiskeri • Industri • Uddannelse • Ejendomme • Iværksætter • Sundhed • Energi og forsyning • Partnerdrevne virksomheder • Transport • Handel, service og detail • Landbrug • Oplevelser og turisme. Fem forretningsenheder sikrer høj kvalitet Vores indsigt og engagement i erhvervslivet går dybt. I regnskabsåret 2019/20 har vi succesfuldt leveret endnu flere ydelser til det danske erhvervsliv, og hermed er vores position som en af de førende rådgivnings- og revisionsvirksomheder i såvel den private som den offentlige sektor cementeret yderligere. Vi sørger løbende for at holde kunder, interessenter og samarbejdspartnere opdaterede i forhold til nye og ændrede love eller regler. Det sker blandt andet via mange arrangementer, vi i årets løb har afholdt om den nye ferielov samt de talrige informationsmøder om skat, moms, personalejura og regnskab, vi hvert år afholder. Vores fem forretningsenheder og den stærke organisationsstruktur, det fordrer, har i øvrigt haft særligt fokus på at informere, rådgive og hjælpe erhvervslivet igennem hele coronakrisen. Det personlige og det professionelle er ikke modsætninger hos BDO, men derimod hinandens styrker og forudsætninger, og det kan mærkes i ethvert led af organisationen. Den gode rådgivning kanaliseres ud gennem vores faglighed, dybe specialkompetencer, stærke medarbejderkultur og engagement fra vores fem forretningsenheder: • Privat revision • Offentlig revision • Skat • Moms • Advisory. Revision, rådgivning samt Business Services & Outsourcing til privat sektor: Værdiskabelse og kvalitetsbevidsthed i alle led I hvert eneste led af vores rådgivende revisionsydelser til det private erhvervsliv har vi tilstræbt, at BDO’s kvalitetsbevidsthed mærkes; for os er tillidshvervet og statsautorisationen en forpligtelse til at sikre det højeste niveau hver gang, vi rådgiver. Især i en usikker tid, som den erhvervslivet står i netop nu. Vi udfører altid værdibaseret rådgivende revision. Det vil sige, at vi, udover den lovpligtige revision, har fokus på, at revisionen tilfører virksomheden værdi. Derfor er vores revisorer altid opmærksomme på, om der i forbindelse med revisionen identificeres opgaveområder, der kan lette den daglige drift. Det kan fx dreje sig om arbejdsprocedurer, der kan forenkles, om direkte omkostningsbesparelser eller om sparring i retning af yderligere digitalisering. Finansbogføring er nøglen til et talbaseret indblik i den daglige drift og i eventuelle udfordringer. Gennem regnskabsåret har vi hjulpet kunderne med at holde fokus på udvikling, og med udgangspunkt i tallene får vi løbende en solid viden, der sætter os i stand til at rådgive helheds- og fremtidsorienteret. Uanset hvilken regnskabsmæssig begrebsramme, der anvendes, har vores branchespecialister dyb indsigt i de regnskabsmæssige forhold inden for specifikke brancher eller særlige virksomhedstyper. Vi reviderer virksomheder, afgiver it-erklæringer og attesterer med alle former for tilskudsregnskaber, selskabsretlige forhold som fx stiftelse, kapitalforhøjelse eller -nedsættelse, forsikringsopgørelser mv. Professionel bogføring, lønadministration, rapportering og interim management efterspørges, og i BDO-regi er kunden sikker på at være opdateret i forhold til de nyeste love og regler. Samtidig bliver arbejdet i vores BSO-afdeling udført stadig mere effektivt og digitalt. Året har budt på positiv vækst og flot kundetilgang inden for såvel revision og rådgivning som Business Services & Outsourcing (BSO) til den private sektor. Det kommende år: Forventninger og tendenser Der hersker en naturlig usikkerhed angående det nye regnskabsår. Hvad bliver de økonomiske senfølger af coronakrisen, og hvor stor bliver betydningen for dansk erhvervsliv, når fx de udskudte betalingsfrister skal afregnes? Vi vil utvivlsomt opleve flere konkurser i det kommende år, hvilket naturligvis også vil få betydning for BDO’s virke. Revisionsfaglighed og økonomisk rådgivning er dog ikke mindre aktuelt i takt med, at coronakrisens udfordringer blusser videre. Desuden er værdien af at yde rådgivning, der skaber transparens, fortsat nødvendig i en verden, hvor øgede krav om gennemsigtighed, rapportering, GDPR og compliance baner nye veje for den klassiske revisionsvirksomhed. Revision og regnskab er et vigtigt omdrejningspunkt for fremtiden, og det bliver stadig vigtigere at yde kunderne en helhedsorienteret rådgivning, som understøtter deres udvikling og overlevelse. Vi skal også i det nye regnskabsår stå klar til at hjælpe erhvervslivet. Væksten, som BDO har haft i revisionsforretningen i indeværende og de forudgående regnskabsår, forventer vi at fastholde det kommende år. Opgavetyperne og rådgivningsbehovet forventes dog at ændre sig på grund af pandemiens fortsatte konsekvenser, som desværre ser ud til at strække sig langt ind i det nye regnskabsår. Revision og rådgivning til offentlig sektor: Den ledende markedsposition er fastholdt med endnu et stærkt år BDO er markedsledende inden for rådgivning og revision til den offentlige sektor. Vi løser opgaver for kommuner, regioner og stat. Gennem regnskabsåret 2019/20 har vi fastholdt vores stærke rådgivnings- og revisionsfaglige profil i den offentlige sektor samt vores ledende markedsposition. Vi reviderer i år 62 ud af de i alt 98 danske kommuner og fire af de fem regioner. At vi har fastholdt så solid en position i et konkurrencepræget marked, hvor kravene til revision og rådgivning bliver stadigt større og mere komplekse, er særdeles positivt. Vi arbejder med værdiskabelse og er ikke blot kontrollanter, men også sparringspartnere i forhold til relevante indsatsområder på det offentlige område. Specialiserede medarbejdere inden for offentlig revision arbejder på BDO-kontorer over hele landet, og videnfeltet dækker offentlige virksomheder, kommunal revision, økonomistyring samt forvaltning. Outsourcing af offentlige organisationers interne revision er også en naturlig del af vores ydelser. Skoler, energi- og forsyningsvirksomheder, havne, museer og øvrige kulturinstitutioner servicerer vi med rådgivende revision. Mere end 500 offentlige organisationer samarbejder hvert år med BDO om konsulentopgaver, revision, tilsynsydelser og administrative tjenester. Det kommende år: Forventninger og tendenser Med baggrund i årets gode resultater, BDO’s stærke markedsposition og vores høje kundetilfredshed forventer vi, at det kommende år trods usikkerheden angående corona vil byde på vækst i de offentlige revisionsydelser, som vi tilbyder. Herudover forventer vi fortsat, at de positive tendenser med velgennemførte, offentlige revisionsløsninger og deraf branding af BDO resulterer i flere opgaver til BDO’s Advisory- og Consulting-afdeling. Vi forventer desuden endnu flere rådgivnings- og analyseopgaver fra forsyningssektoren. Vi løser flere tværgående samarbejder inden for organisationen end nogensinde før, og således styrker vores kompetencer BDO’s kunder endnu mere. Skat Ny organisering af BDO’s skatteafdeling sikrer øget specialisering De senere år har strategien med succes været fokuseret mod en position, som en stadig mere markant spiller i forhold til landets største virksomheder. Strategien er lykkedes så godt, at skatteafdelingen har udbygget sin selvstændige forretningsprofil i organisationen. Afdelingen rådgiver derudover revisionskunderne i BDO, og derfor har vi skatterådgivere på flere af vores kontorer i landet. En del af strategien er nemlig tilgængelighed, synlighed og nær kundekontakt. BDO’s skatteafdeling har i det forgange år - blandt andet for at sikre hurtig adgang til lokal sparring - gennemgået en reorganisering og en væsentlig tilgang af nye faglige skatteeksperter. Det har medvirket til at toptune vores skatterådgivning. Skatteafdelingen er blevet organiseret i fire specialiserede forretningsområder: • Business Tax • International Personbeskatning • M&A og international selskabsskat • Tax Legal. Herfra tilbyder vores skatteeksperter specialiseret rådgivning om alt inden for selskabs- og koncernforhold, skatteforhold for selvstændigt erhvervsdrivende og personbeskatning både nationalt og internationalt, såvel for private som for offentlige virksomheder. Udover skattesager dækker vores skatterådgivning alle forhold og transaktioner; lige fra etablering i ind- og udland, ejerstruktur, M&A og Due Diligence til generationsskifte, omstrukturering, dødsbobe-skatning og private clients. Det kommende år: Forventninger og tendenser Det har været endnu et godt år i BDO’s skatteafdeling med det hidtil højeste aktivitetsniveau nogensinde, hvilket vidner om en succesfuld strategi og en stærk faglig organisering. Det gode regnskabsår betyder, at forventningerne til det kommende år er at fastholde den positive udvikling i forhold til både de lokale, nationale og internationale aktiviteter. Der er mange gode tiltag på vej i skatteafdelingen, og vi forventer, at det kommende år vil byde på endnu flere forretningsmæssige aktiviteter, som rækker ud over landets grænser. Derfor er det vigtigt, at vores skatterådgivere bevarer det gode og tætte samarbejde med specialister og revisorer i de øvrige BDO-lande. Moms Nye ekspertiseområder styrker rådgivningen hos BDO’s momsafdeling BDO’s momseksperter rådgiver både private og offentlige virksomheder om alle forhold inden for moms og afgifter, herunder både den almindelige momsordning med Skattestyrelsen, skatte- og momsrefusionsordningen ved Økonomi- og Indenrigsministeriet, de grønne afgifter og øvrige miljø- og punktafgifter. Desuden rådgives der særskilt om told, momsagenturer og momsrefusioner af udenlandsk moms. Vi har momsrådgivere fordelt rundt på flere af vores 32 kontorer på tværs af landet. Det skal sikre både kolleger, samarbejdspartnere og kunder lokal tilgængelighed og nærværende sparring. I momsafdelingen har især toldrådgivningen og -ekspertisen det seneste år fået en betydelig opgradering, da rådgivningsvirksomheden Toldkonsulenterne ved årsskiftet blev en del af afdelingen. Det betyder, at vi i dag kan tilbyde kunderne endnu stærkere toldrådgivning fra et specialiseret toldteam. Digitale analyseværktøjer har været med til at sikre, at BDO på det moms- og afgiftsmæssige område er klart markedsledende over for private såvel som over for kommuner og regioner. Udvikling og forbedringer sker kontinuerligt i tæt samarbejde med kunderne, så vi sammen skaber højere kvalitet og fleksibilitet i løsningerne til gavn både for kunderne og for vores interne processer i BDO. Stigende aktivitetsniveau i ind- og udland samt flere større opgaver betyder, at regnskabsåret 2019/20 kan betegnes som succesfuldt for forretningsenheden Moms, der ligesom BDO’s skatteafdeling endnu engang har realiseret det højeste aktivitetsniveau nogensinde. Det kommende år: Forventninger og tendenser Efter et flot år er forventningerne til det kommende regnskabsår gode. Der ligger store opgaver i pipelinen såvel i privat som i offentligt regi. Mange tiltag er på vej inden for moms, told, afgifter og igennem styrkelsen af vores digitale forretningsgange. Vi ser ind i et år, hvor vi igen kommer til at løse stadig flere nationale og internationale opgaver. Vi ser herudover en tendens til, at flere mindre revisionsvirksomheder tilkøber viden om såvel moms som skat hos os, eftersom vi har den nødvendige ekspertviden til at rådgive i dybden fra vores to specialiserede forretningsenheder. Kompleksiteten inden for moms- og skatterådgivning kræver til stadighed større faglig indsigt og internationalt udsyn, hvilket BDO honorerer. Advisory: Et bredt, stærkt kompetencefelt giver fremtidssikrede og specialiserede løsninger Advisory i BDO indeholder specialafdelingerne Consulting, Risk Assurance og Corporate Finance. BDO’s Advisory-afdeling er et af landets førende konsulenthuse med mere end 100 konsulenter, der har specialistviden om den offentlige sektor og det private erhvervsliv. Advisory løser opgaver for både kommuner, regioner, staten og private virksomheder. Kombinationen af faglig indsigt, stærke metodiske, analytiske og strategiske kompetencer gør en forskel og opbygger nye kompetencer i egen organisation hos vores kunder. Konsulentydelserne udspringer af vores brede kompetencefelt og dækker blandt andet økonomistyring, effektivisering, digitalisering, strategi- og organisationsudvikling. Gennem regnskabsåret 2019/20 har Advisory utvivlsomt været det forretningsområde i BDO, som har været mest påvirket af coronakrisen. Vores Corporate Finance-afdeling har fx mærket en lavere aktivitet, da mange virksomhedskøb og -salg har været sat på standby. Nytænkning, høj faglighed og en fornem slutspurt har imidlertid på bagkant af nogle måneder med lavere aktivitet sikret Advisory et fornuftigt år - markedssituationen taget i betragtning. Advisory har som helhed fået tilslutning af cirka 15 % flere medarbejdere i regnskabsåret og har derved tilført yderligere ekspertise. Opkøbet af konsulentvirksomheden MPLOY betyder fx, at afdelingens kompetencer indenfor beskæftigelsesområdet er løftet til et endnu højere niveau. Consulting Vores konsulenter besidder en bred vifte af kompetencer, og de rådgiver blandt andet om strategi, effektiviseringer, økonomistyring, it og gennemførsel af socialfaglige tilsyn samt tilsyn på ældreområ-det. I samarbejde har vores Risk Assurance og Consulting-gruppe skabt en kompetencematrix, så vi gennem uddannelse og kompetenceudvikling har fået skabt opmærksomhed og yderligere viden i kundernes virksomheder samt i halvoffentlige og offentlige institutioner. Vi ser det som et naturligt led i vores rolle som rådgivere at koble ydelserne, så vi overordnet set styrker kundens sikkerhed og dermed deres forretning. Mod slutningen af regnskabsåret kvalificerede Consulting og BDO sig, som det eneste rådgivnings- og revisionshus, til alle tre delaftaler på SKI 17. 13 Managementkonsulentydelser. Det betyder, at ministerier, styrelser, regioner og de danske kommuner i de kommende år via de fælles statslige indkøbsaftaler i endnu højere grad kan gøre brug af BDO’s kompetencer indenfor strategi- og organisationsudvikling, forretningsprocesser og effektivisering samt analyser/evaluering. Risk Assurance I Risk Assurance arbejder højt specialiserede rådgivere og revisorer med ydelser inden for it-erklæringer, persondataret, cybersikkerhed, Risk Services og Forensic Services for både det offentlige og det private marked. Stadig flere kunder efterspørger BDO’s særlige kompetencer inden for feltet. Risikostyring er nødvendigt i en tid, hvor de danske virksomheders risikobillede er under stor forandring. Virksomhederne bliver påvirket af finansielle, miljømæssige, politiske eller sociale faktorer både nationalt og globalt, ligesom den teknologiske udvikling, digitaliseringen, cyberkriminaliteten og de stigende krav til databeskyttelse konstant udfordrer virksomhederne. Gennem en overordnet risikovurdering skaber vores Enterprise Risk Management-team et samlet risikobillede, der giver den offentlige myndighed eller den private virksomhed indsigt i de væsentligste risici, herunder en prioritering af risiciene og tilrettelæggelse af nødvendige tiltag. Vores rådgivere anviser risikoreducerende og værdiskabende løsninger ud fra en praktisk tilgang. Corporate Finance Kernekompetencerne i Corporate Finance er køb og salg af virksomheder, større koncerner samt rådgivning om opgaverne vedrørende Due Diligence, værdiansættelse og børsnoteringer. Hele købs- og salgsprocessen fra den indledende prisfastsættelse til den afsluttende kontraktunderskrift varetages af vores specialister. Corporate Finance har de seneste år oplevet øget aktivitet. Det skyldes, at aktivitetsniveauet i markedet generelt har været højt som følge af lave renter, volatilitet på aktiemarkedet, virksomheders og investorers stigende ønske om spredning i investeringsporteføljer samt, at adgangen til finansiering er blevet smidigere. Under coronakrisen har afdelingen dog oplevet et kortvarigt aktivitetsdyk, da flere projekter blev sat i bero. I en stadig mere globaliseret verden, hvor rådgivning med internationalt perspektiv er et krav, kommer BDO’s verdensomspændende netværk Corporate Finance os til gavn. På verdensplan arbejder 2. 000 specialiserede kolleger i 60 lande inden for feltet. Vi vejleder og rådgiver professionelt om projekter, der går på tværs af landegrænser, hvilket er særdeles afgørende i forhold til at agere globalt og i tråd med tidens tendenser. Advisory i det kommende år: Forventninger og tendenser Usikkerheden, som følger med den globale pandemi, forventes at fortsætte ind i det nye regnskabsår. Ikke desto mindre forventer Advisory at fortsætte en positiv udvikling i det kommende år og bygge videre på de gode tendenser, som har tegnet forretningsenheden. De vigtigste vækstdrivere for det kommende år bliver ydelser, der går på tværs af vores forretningsenheder, og som kan forløse det potentiale, vores stærke team af konsulenter og rådgivere besidder. Derudover forventer vi en positiv udvikling i aktivitetsniveauet på tværs af afdelingerne som følge af hattricket i SKI-aftalen. ‘Mit BDO’ giver sikre og strømlinede digitale løsninger Kundernes digitale indgang til BDO hedder ‘Mit BDO’. ‘Mit BDO’ gør det muligt for kunde og rådgiver at dele vigtige og fortrolige dokumenter uden at gå på kompromis med sikkerheden. Det skaber overblik over virksomhedens dokumenter når som helst og hvor som helst via app, desktop og mobile platforme. BDO’s digitale koncept for administrative services har desuden gjort det nemt at håndtere lønadministration og bogføring online. Den digitale platform gør samarbejdet mellem BDO og kunden lettere og sikrer en mere effektiv og præcis rådgivning. En strømlinet proces for leverancer i forbindelse med regnskab og revision via ‘Mit BDO’ gør, at kunden kan koncentrere sig om det, der skaber værdi i virksomheden. Konceptet er et konkret resultat af vores stræben efter at gøre en positiv forskel i kundernes hverdag, så kunden i endnu højere grad kan frigøre tid til at fokusere på at udvikle sin forretning. Ambitionen er, at kunderne kan ’høste’ digitale gevinster, som minimerer de administrative rutiner uden at skulle investere i egen digital kompetenceudvikling eller ny it-teknologi. Markedspositionen udbygges løbende Viden er vejen til vækst. Derfor udvikler vi løbende markedsrettede produkter og tilbyder aktuel, faglig information, der hjælper såvel erhvervslivet som andre, der vil vide mere om virksomhedsdrift, skat, moms og meget andet. Med erhvervsprisen ’Succesvirksomhed’, digitale produkter, arrangementer, webinarer og stigende medieeksponering øger vi igen kendskabsgraden til BDO i regnskabsåret 2019/20. Fradragstesten. dk og BDO’s skattequiz Fradragstesten. dk fortæller lønmodtagere, om de er berettigede til de 15 mest gængse fradrag. Skattequizzen giver danskerne mulighed for at tjekke deres viden om skatteforhold i privatøkonomiske sammenhænge og blive klogere på området. Vi oplevede igen i år stor interesse. Testen og quizzen nåede således bredt ud til over 1,6 mio. danskere. Virksomhedseftersyn. dk Virksomhedseftersyn. dk er en interaktiv test, der benchmarker virksomheder op mod den faggruppe, de er en del af. Vi giver derved erhvervslivet mulighed for at hente viden om, hvordan deres konkurrenter performer. Virksomhedseftersyn. dk er et supplement til vores øvrige brancheanalyser. Kurser, arrangementer, messer og webinarer Vi deler glædeligt ud af vores viden, da vi mener, at vi gennem indlevelse og information er med til at skabe udvikling. BDO afholder talrige kurser og arrangementer om blandt andet lønforhold, ersonalegoder, personbeskatning, moms, Brexit, den nye ferielov og økonomiske hjælpepakker. Vi er herudover aktive spillere på de største private og offentlige erhvervsmesser. Halvdelen af det forgange år blev imidlertid præget af Corona-restriktioner, som betød, at en stor del af vores kursusaktivitet effektivt blev flyttet til det virtuelle rum. Vi afholdt fx mere end 20 webinarer om corona-relaterede emner, hvor knap 5. 000 deltagere fik gode råd og vejledning om hjælpepakker, ansættelsesret mv. En digital tendens, som også vil præge fremtidens kurser, arrangementer og messer. Nyhedsbreve Nyhedsbrevet ‘Depechen’ formidler aktuelle emner om skat, regnskab og moms. ‘Depechen’ udkommer hver 14. dag året rundt til knap 18. 000 faste læsere. Den trofaste læserskare giver os en bred kontaktflade og en direkte linje ud til de mange danskere, som efterspørger vores specialisters store viden inden for skatte- og momsområdet. Vi har herudover brancherelaterede nyhedsbreve, der beskriver generelle og aktuelle emner målrettet specifikke brancher.