Copied
 
 
2023, DKK
13.09.2024
Bruttoresultat

101''

Primær drift

19.695'

Årets resultat

1.232'

Aktiver

645''

Kortfristede aktiver

3.219'

Egenkapital

137''

Afkastningsgrad

3 %

Soliditetsgrad

21 %

Likviditetsgrad

1 %

Resultat
13.09.2024
Årsrapport
2023
13.09.2024
2022
08.09.2023
2021
15.09.2022
2020
16.09.2021
2019
17.09.2020
2018
05.09.2019
2017
31.08.2018
2016
10.07.2017
Nettoomsætning153.292.000133.768.000127.343.000112.027.000107.217.000
Bruttoresultat101.354.00086.908.00082.879.00070.254.00065.740.00048.601.70344.630.00447.548.789
Resultat af primær drift19.695.00015.642.00015.506.00016.300.0009.625.00015.012.27614.727.71316.299.700
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 00000000
Finansielle indtægter00057.00002.34800
Finansieringsomkostninger-19.646.000-14.907.000-13.842.000-8.644.000-10.187.000-5.857.355-6.811.270-7.509.497
Andre finansielle omkostninger00000000
Resultat før skat0001.594.000183.000000
Resultat1.232.0001.628.0002.515.0001.594.000183.0009.157.2697.916.4438.790.203
Forslag til udbytte000000-7.788.000-8.675.000
Aktiver
13.09.2024
Årsrapport
2023
13.09.2024
2022
08.09.2023
2021
15.09.2022
2020
16.09.2021
2019
17.09.2020
2018
05.09.2019
2017
31.08.2018
2016
10.07.2017
Kortfristede varebeholdninger00000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 3.219.0009.232.0002.594.0009.663.00028.808.00013.595.57411.304.38815.605.889
Likvider00000000
Kortfristede aktiver3.219.0009.232.0002.594.0009.663.00028.808.00013.595.57411.304.38815.605.889
Immaterielle aktiver og goodwill522.782.000447.401.000447.417.000408.768.000415.936.000409.332.958393.824.801376.615.150
Finansielle anlægsaktiver98.514.00085.948.00083.605.00081.738.00080.483.00014.416.66613.456.17712.390.701
Materielle aktiver20.101.00013.162.00011.517.00013.914.00015.382.00016.590.62917.175.88313.268.650
Langfristede aktiver641.397.000546.511.000542.539.000504.420.000511.801.000440.340.253424.456.861402.274.501
Aktiver644.616.000555.743.000545.133.000514.083.000540.609.000453.935.827435.761.249417.880.390
Aktiver
13.09.2024
Passiver
13.09.2024
Årsrapport
2023
13.09.2024
2022
08.09.2023
2021
15.09.2022
2020
16.09.2021
2019
17.09.2020
2018
05.09.2019
2017
31.08.2018
2016
10.07.2017
Forslag til udbytte0000007.788.0008.675.000
Egenkapital137.333.000100.594.00076.051.000124.880.000123.286.000215.963.915188.103.646183.220.203
Hensatte forpligtelser00000000
Langfristet gæld til banker00000000
Anden langfristet gæld00008.070.00031.010.00054.820.000
Leverandører af varer og tjenesteydelser3.807.0001.190.0001.008.000861.000184.00082.475358.211221.250
Kortfristede forpligtelser380.786.000299.239.000273.097.000279.282.000296.496.000203.515.847192.293.297156.596.873
Gældsforpligtelser507.283.000455.149.000469.082.000389.203.000417.323.000237.971.912247.657.603234.660.187
Forpligtelser507.283.000455.149.000469.082.000389.203.000417.323.000237.971.912247.657.603234.660.187
Passiver644.616.000555.743.000545.133.000514.083.000540.609.000453.935.827435.761.249417.880.390
Passiver
13.09.2024
Nøgletal
13.09.2024
Årsrapport
2023
13.09.2024
2022
08.09.2023
2021
15.09.2022
2020
16.09.2021
2019
17.09.2020
2018
05.09.2019
2017
31.08.2018
2016
10.07.2017
Afkastningsgrad 3,1 %2,8 %2,8 %3,2 %1,8 %3,3 %3,4 %3,9 %
Dækningsgrad 66,1 %65,0 %65,1 %62,7 %61,3 %Na.Na.Na.
Resultatgrad 0,8 %1,2 %2,0 %1,4 %0,2 %Na.Na.Na.
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning 0,9 %1,6 %3,3 %1,3 %0,1 %4,2 %4,2 %4,8 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.Na.98,4 %98,7 %
Gældsdæknings-nøgletal 100,2 %104,9 %112,0 %188,6 %94,5 %256,3 %216,2 %217,1 %
Soliditestgrad 21,3 %18,1 %14,0 %24,3 %22,8 %47,6 %43,2 %43,8 %
Likviditetsgrad 0,8 %3,1 %0,9 %3,5 %9,7 %6,7 %5,9 %10,0 %
Resultat
13.09.2024
Gæld
13.09.2024
Årsrapport
13.09.2024
Nyeste:01.05.2023- 30.04.2024(offentliggjort: 13.09.2024)
Information om virksomhedens regnskabsklasse: Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabsloven for store koncerner og virksomheder i regnskabsklasse C.
Beretning
13.09.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-08-29
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Vi har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 01. 05. 23 - 30. 04. 24 for Beierholm Invest P/S.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter: Væsentligste aktiviteter Beierholm er den foretrukne revisions- og rådgivningsvirksomhed for danske mindre og mellemstore virksomheder (SMV’er). Vi leverer en lang række ydelser inden for revision, rådgivning og outsourcing og fungerer som betrøt sparringspartner for SMV’erne. Ved at kombinere en bred kompetenceprofil med specialistviden på en lang række områder, hjælper vi i Beierholm vores kunder gennem en helhedsorienteret tilgang til udvikling, forenkling og overblik. Gennem ydelser inden for digitalisering, automatisering og outsourcing tilbyder vi bl. a. forenkling af kundernes hverdag. Gennem rådgivning sikrer vi vores kunder, at de udnytter muligheder og håndterer udfordringer – f. eks. inden for bæredygtighed, IT-sikkerhed, corporate finance, skat og finansiel rådgivning. Med en kundeportefølje på mere end 60. 000 kunder har vi desuden et stærkt udgangspunkt for at benchmarke udviklingen og rådgive vores kunder til de rette tiltag i hver deres branche. Beierholm er 100% danskejet. Ved regnskabsårets afslutning beskæftiger koncernen 1. 900 medarbejdere, fordelt på 40 byer i hele Danmark. Forretningsmodel og position Vision og værdier Beierholms vision er at være bedst til mennesker, kunder og medarbejdere. Det er forankret i vores DNA at være de mindre og mellemstore virksomheders betrøde sparringspartner. Vi hjælper vores kunder med at skabe overblik, forenkle deres bogholderi og økonomistyring og udvikle deres forretning. Vi udvikler og tilbyder ydelser og værktøjer, rekrutterer og kompetence-udvikler medarbejdere for at kunne skabe værdi for SMV’erne og deres ejerledere. Beierholms værdier skal af os selv og vores kunder opfattes som: Proaktiv og løsningsorienteret Nærværende og i øjenhøjde Troværdig og ansvarlig. Beierholm Indsigt – vi deler viden Vi følger udviklingen i de muligheder og udfordringer, der udgør SMV’ernes rammevilkår. Derudfra bidrager vi med videndeling og forenkling af komplekse problemstillinger. Det gør vi i vores daglige kontakt med vores kunder, men også ved: Events, arrangementer og masterclasses med faglig viden, inspiration og andet relevant indhold, som bliver afholdt af både lokale Beierholm-kontorer og nationalt – enten fysisk eller online Artikler, videør og cases, som hjælper kunderne med indsigt, forståelse og afklaring omkring udvikling og compliance. Dermed klæder vi vores kunder på fagligt til at kunne træffe mere kvalificerede beslutninger Publikationer med viden om skat, regnskab, rådgivning m. m., som kan hentes fra vores hjemmeside. F. eks. om kantineordninger, personalegoder og aktieløn Støtte til iværksættermiljøer i hele landet gennem deltagelse i uddannelsesaktiviteter, pro bono-rådgivning og events samt et tæt samarbejde med erhvervs- og professionshøjskoler Aktivt at bidrage til udviklingen af vores branche og understøtte den faglige og lovgivningsmæssige dagsorden inden for selskabets forretningsområder. Det sker blandt andet ved at stille partnere og specialister til rådighed i forbindelse med blandt andet FSR-udvalg, kommissioner nedsat af offentlige myndigheder og styrelser, branchespecifikke interesseorganisationer m. m. Position Beierholm har en unik markedsposition som revisions- og rådgivningsvirksomhed for flest danske virksomheder. Samtidig har vi mere tilfredse kunder end andre store revisionshuse. Både blandt virksomheder med 10-49 ansatte og med 50+ ansatte (Kilde: Revision i Danmark, 2023 og Ålund, 2023). Det er vi naturligvis stolte af. Samtidig forpligter det os til vedholdende udvikling af ydelser og værktøjer, der lever op til vores kunders forventninger og krav. Nærværende – såvel geografisk som menneskeligt Vi lægger vægt på, at vi på en gang skal være tæt på vores kunder og samtidig tilbyde dem højt kvalificeret specialistviden. Derfor har Beierholm 40 lokale kontorer fordelt over hele Danmark, og mange af vores specialister sidder ude på de lokale kontorer. Dermed er Beierholm tæt på vores kunder i hverdagen og har dyb indsigt i forretningen, når der er behov for sparring eller udvikling. Vi er vores kunders betrøde sparringspartner og lægger vægt på den menneskelige kontakt. Vi dyrker de nære kunderelationer hver eneste dag og har vores daglige gang i SMV’er i alle egne af landet, og der er vi med til at skabe vækst og beskæftigelse. Ejerskab og ledelse Beierholm er ejet af selskabets partnere. Beierholms kontorer over hele landet bliver ledet af lokalt forankrede partnere i Beierholm. Selskabets øverste ledelsesorgan er partnerforsamlingen, som vælger selskabets bestyrelse og direktion. En samlet ejerfortegnelse kan hentes på www. beierholm. dk/om-beierholm. Internationalt samarbejde gennem HLB og Oaklins Beierholm er en del af det internationale netværk af uafhængige revisions- og rådgivningsvirksomheder HLB. Det giver os adgang til mere end 47. 000 rådgivere i 157 lande og dermed vores kunder mulighed for at få rådgivning og hjælp til deres udvikling uden for Danmarks grænser. For at sikre at opgaverne bliver løst effektivt, har Beierholm udpeget særlige landeansvarlige partnere, som sørger for at optimere processerne i de lande, hvor aktiviteten er størst. Derudover har Beierholm Corporate Finance en unik adgang til købere, sælgere og finansieringskilder på tværs af landegrænser, idet Beierholm Corporate Finance er tilknyttet Oaklins, et globalt netværk bestående af mere end 800 finansielle rådgivere i 40 lande. Det giver en dyb indsigt i mange brancher og giver samtidig adgang til internationale købere af danske virksomheder. Bedst til SMV Beierholms vision er at være “Bedst til mennesker, medarbejdere og kunder”. Fordi vores branche handler om mennesker. De mindre og mellemstore virksomheder er ofte drevet af ejerledere, og vi skal favne dem som hele mennesker. Hjælpe dem med drift og udvikling af deres forretning, men også med overblik og forenkling af deres privatøkonomi, herunder investering, pension, ægtepagter, fremtidsfuldmagter m. m. Beierholms strategi “Bedst til SMV”, som vi nu er ca. halvvejs igennem, skal fastholde og udvikle vores position som de mindre og mellemstore virksomheders betrøde rådgiver. Derfor er vores mission at være SMV’ernes sparringspartner, som skaber udvikling, forenkling og overblik. Vi hjælper dem til at kunne fokusere på deres kerneforretning, det de er gode til, ved at hjælpe dem med “alt det andet”. Tilsvarende skal vi give vores egne medarbejdere den fleksibilitet og de muligheder, de har behov for på forskellige tidspunkter i deres arbejdsliv, så de opnår et liv i balance: Karrieremuligheder, fleksibilitet, efteruddannelse og udvikling. Så vi, populært sagt, er hele mennesker, der i øjenhøjde kan rådgive hele mennesker, gennem hele livet. Vision – Bedst til mennesker, kunder og medarbejdere Mission – Betrøt SMV-sparringspartner, som skaber udvikling, forenkling og overblik Strategiske temær – Rådgivning, Eksekvering, Outsourcing Fundament – Kundetilfredshed, Revision & regnskab, Medarbejdertrivsel Rådgivning om ESG og bæredygtighed Danske virksomheder mødes af stigende krav om ansvarlig drift. Dels stilles der lovkrav til de større virksomheder om rapportering inden for bæredygtighed – krav, som bevæger sig ned gennem værdikæden til deres leverandører, som typisk er mindre og mellemstore virksomheder. Og dels vil ansvarlig drift på flere områder udvikle sig til først en konkurrencefordel og siden en nødvendighed for at drive virksomhed. Det er vigtigt, at de danske SMV’er forbereder sig på kravene til bæredygtighed. Det kan virke komplekst og måske uoverskueligt at komme i gang, så det hjælper vi fra Beierholm med. Stærke kompetencer inden for bæredygtighed Derfor er bæredygtighed et emne, vi i stigende grad rådgiver vores kunder om. Mange mindre og mellemstore virksomheder har endnu ikke det fulde overblik over den opgave, de står over for. Derfor er vi i fuld gang med uddannelse og opbygning af kundenetværk for at klæde vores kunder på til arbejdet med bæredygtighed. Vores omfattende rådgivning inden for området dækker blandt andet udarbejdelse af dobbelt væsentlighedsanalyse, bæredygtighedsstrategi med tilhørende målsætning og indsatser samt hjælp til udarbejdelse af virksomhedens ESG-rapportering. Herudover er der selvfølgelig revisionen på bære-dygtighedsområdet, som omfatter revisors erklæring på virksomhedernes ikke-finansielle rapportering. Inden for revision af virksomhedernes bæredygtighedsrapportering har Beierholm allerede 41 godkendte bæredygtighedsrevisorer. Vi har internt etableret Beierholm Bæredygtighedsakademi med henblik på at opkvalificere vores godkendte revisorer til også at påtage sig erklæringsopgaver inden for bæredygtighed. Mennesker – medarbejdere og kunder Medarbejdertrivsel har altid haft høj prioritet hos Beierholm. Siden 2008 har vi hvert år deltaget i Great Place to Works® undersøgelse “Danmarks Bedste Arbejdsplads®”, og har kontinuerligt de seneste 13 år været i top-5 for virksomheder med mere end 500 ansatte. Vi har tidligere, flere gange vundet specialprisen “Danmarks Bedste arbejdsplads for unge” – en pris vi igen i år var nomineret til. Work-life-balance I dette regnskabsår har vi endvidere introduceret et nationalt koncept for at sikre alle medarbejdere et liv i balance. Et koncept, som giver alle Beierholms medarbejdere mulighed for at tilrettelægge deres arbejdsliv mere fleksibelt. At finde balancen mellem arbejde og privatliv. Vi ønsker, at Beierholms medarbejdere har et godt liv. Vi ved, at vores branche i perioder stiller store krav til medarbejderne, og derfor har vi åbnet for en række muligheder, der giver medarbejderne mere frihed til at tilrettelægge deres arbejdstid. Ønsker de mere ferie eller orlov? Vil de have hjemmearbejdsdage? Forældre, der har delebørn, kan skrue op og ned for arbejdstiden alt efter, hvornår de har børnene hjemme. Vi har fokus på at forbedre overgangen for medarbejdere, der vender tilbage efter barselsorlov. Og vi giver seniormedarbejdere muligheder for at trappe ned og stadig være hos Beierholm. Flere obligatoriske balancesamtaler hvert år med nærmeste leder sikrer, at medarbejderne får mulighed for at justere deres aftaler i takt med, at deres liv forandres. Ufravigeligt fokus på SMV’erne Den uafhængige analysevirksomhed Ålund har i mange år målt kunde-tilfredsheden hos de store revisionshuse. Beierholm har deltaget i to kategorier af kunder: 10-49 ansatte og 50+ ansatte. Vi har i de seneste mange år ligget i toppen i begge kundekategorier, og den seneste analyse er ingen undtagelse – både hvad angår kundetilfredsheld og -loyalitet. Det er centralt i Beierholms strategi at have fokus på SMV’er. Vi ved, at det er de mindre og mellemstore virksomheder, der er flest af i Danmark, og vi er den revisions- og rådgivningsvirksomhed, der har flest kunder. Beierholm er Børsen Gazellepartner på 10. år, og samtidig er vi dem, som har flest gazeller som kunder. Beierholms store antal kunder betyder også, at vi har mange kunder inden for stort set alle brancher. Dermed opnår vi specialkompetencer, så vi kan rådgive og udvikle værktøjer og processer, der er målrettet den enkelte branche eller niche. Eksempelvis: Til skoler har vi udviklet en kontorrobot, der kan håndtere den komplekse lønudbetaling til medarbejdere med forskellige timetal og ansættelsesvilkår Til håndværkere har vi en særlig outsourcing-løsning, som sikrer effektivisering og forenkling af mestrenes bogholderi og økonomistyring Til kæder og franchiseforretninger udnytter vi digitaliseringen til at forenkle processer, og sikrer detaljeret afrapportering og benchmark, der skaber overblik over forretningen Til læger og tandlæger udnytter vi vores store indsigt i privat-praktiserendes særlige udfordringer og rammebetingelser. Det gælder både optimering af den daglige drift, forenkling af bogholderi og økonomistyring, individuel formue- og pensionsstrategi samt rådgivning ved køb og salg af praksis. Hvert år spørger vi vores kunder, hvilken rådgivning de kommer til at efterspørge i fremtiden, og hvad der holder dem vågne om natten. Det bruger vi til at udvikle vores ressourcer, værktøjer og ydelser, så vi kan imødekomme SMV’ernes ønsker og behov. Det er med til at sikre, at vi også fremover er bedst til SMV.