Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Væsentligste aktiviteter
Koncernen:
Koncernens hovedaktivitet har i lighed med tidligere år været at udvikle, markedsføre og sælge software.
Moderselskabet:
FastPassCorp A/Ss hovedaktivitet har i lighed med tidligere år været at udvikle, markedsføre og sælge
software.
2022: Tilpasninger til vanskelige tider
Oversigt:
Kundernes købsproces er over de senere år ændret fra en traditionel model, hvor sælgerne skaber interesse. Nu. Vi har derfor i 2022 valgt at tilpasse os den nye markedsvirkelighed, og har reduceret vores salgsled. skaffer kunderne selv deres baggrundsinformation og vil selv styre processen.
Vores nye produkt Identity Verification Manager (IVM) har skabt nye kunder og interesse til Fastpass. Kundekontakten er primært skabt fra lande som Australien og Nordamerika. De virksomheder, som har en klar forståelse af deres sikkerhedsbehov, har også hurtigt kunnet beslutte sig. Fastpass vinder fortsat nye kunder med vores selvbetjeningsløsning, som fortsat viser produktets konkurrenceevne.
Resultatet lever ikke op til vores forventning. Fastpass har ikke opnået det forventede antal nye kunder, og har dermed haft for høje omkostninger. Fastpass har igennem året gennemført reduktion i salgs- og presales positionerne. Vores nye salgspartnere har ikke bidraget til omsætningen, og Fastpass har også på denne front valgt at reducere bemandingen.
Værdien af Annual Recurrent Revenue (ARR) ultimo december 2022 er MDKK 7,6 svarende til 3% højere end et år tidligere. Dækningsbidrag er faldet fra MDKK 7,6 til MDKK 7,1.
Resultat af primær drift er MDKK -1,9 mod MDKK -2,4 for året før.
Resultat efter skat er MDKK -2,8 i forhold til året før: MDKK -3,9.
Selskabet ønsker ikke at opgive konkrete omsætningstal af konkurrencehensyn. Selskabet offentliggør indeks over den årlige faktureringsudvikling. Faktureringen for koncernen er faldet med 19% i 2022 sammenlignet med selskabets fakturering i 2021.
I FirstNorth meddelelse nr. 7 den 13. december 2022 offentliggjordes en ny forventning: selskabet forventer et resultat før skat i niveau minus 1-2 millioner DKK den tidligere forventning var et resultat omkring 0. Selskabet fastholder forventningen om en 10% forøgelse af ARR.
Udeblivelsen af et par forventede ordrer i december har resulteret i, at ARR ikke nåede helt op på forventningen.
Købet af Knowledge Secure Systems Limited i 2021 har endnu ikke levet op til de forventninger, der var på købstidspunktet. Goodwill relateret til købet er derfor delvist blevet nedskrevet i året og en til købet relateret earn-out indtægtsført. Forholdet har netto påvirket årets resultat positiv med MDKK 0,5.
Det samlede resultat anses af ledelsen som utilfredsstillende.
Produktudvikling:
Produktudviklingen har i 2022 givet nye funktioner til IVM i væsentlig grad i forbindelse med dialog med kunder og partners.
Udviklingsressourcerne er primært blevet brugt til at gøre funktionaliteten enklere over for Service Providere og forenkle integration til Microsofts Cloud løsningerne: Azure, som også har fyldt for såvel IVM som i selvbetjeningsløsningen.
Med udgangspunkt i den danske MitID infrastruktur er der igangsat udvikling, der muliggør, at kundernes ansatte kan anvende deres MitID til verifikation overfor FastPass i såvel selvbetjeningsløsning som IVM.
Fastpass ser store perspektiver i forbindelse med denne løsning. Hele IT-arkitekturen for vores MitId løsning kan også anvendes med mindre tilpasninger til andre lande. I de fleste europæiske lande anvendes varianter af en Bank-identitets løsning såvel overfor finansielle aktører som offentlige IT-selvbetjeningsløsninger. Fastpass forventer med vores nye produktudvikling at kunne tilbyde enklere og sikrere verifikation af ansatte i mange lande ikke kun Danmark!
Derudover er der løbende videreudvikling af funktionalitet og tilpasning til nye versioner for Windows, og de andre løsninger FastPass understøtter.
Markedsudvikling:
Salg
Nye kunder til cloud og on-premise er vundet i løbet af året. Projekterne er især skabt fra vores hjemmeside og fra samarbejdet med store managed service providers.
Vores tidligere investering i integration til ServiceNow og OKTA har ligeledes udmøntet sig i nye kunder primært i Nordamerika.
Markedsføringstiltag med direkte personlig kontakt til IT-beslutningstagere har ikke givet resultat. Som konsekvens heraf har Fastpass skåret ned på den direkte salgsindsats.
Fastpass mener, at vejen til nye kunder går via information på hjemmeside, blogs, sociale medier og influencers.
Fastpass udfordring er at skabe interesse og forståelse for den sikkerheds-problematik, der vedrører social engineering, hvor kriminelle får adgang til IT-ressourcer ved at snyde mennesker! Viden, omfang og måden der svindles, er generelt ikke forstået. Fastpass vurderer, at forståelsen øges; men der er fortsat lang vej, inden der er en generel interesse for vores løsninger til højere sikkerhed mod social engineering og IT-afdelingerne.
Integration til MitId og europæisk bank-id vil gøre verifikation af ansatte og brugere enkel og sikker for kunderne. Fastpass vil derfor i 2023 øge markedsføringsindsatsen for at vinde nye kunder, for hvem identitets tyveri via centrale services er vigtig.
Økonomi:
Selskabets internationaliseringsgrad er fastholdt med 79% af faktureringen fra udlandet i 2022. Omsætning i såvel UK som USA er nu større end omsætningen i Danmark. Dette er i overensstemmelse med prioritering af salgs- og markedsføringsaktiviteter. En konsekvens heraf er dermed større følsomhed overfor valutaudsving. Med den store andel af omsætning i GBP og USD er selskabet følsomt overfor valutaudsving, som i 2022 har ført til gevinst. Fastpass har p. t. valgt ikke at afdække disse valutarisici.
I tillæg til det i regnskabet oplyste beløb for personaleomkostninger, har selskabet omkostninger til personale i udlandet, som optræder under andre omkostninger. En andel af den normale direktør aflønning er blevet konverteret til aktiewarrants.
Selskabet arbejder aktivt med at øge den aftalebaserede omsætning med kunderne. Aftalerne dækker forskellige typer af forretning for os:
· Vedligehold og software assurance
· Lejekontrakter af software
· Cloud kontrakter
· Aftaler om bistand
Længden på aftalerne varierer, ligesom opsigeligheden varierer. I opgørelsen over Annual Recurrent Revenue ARR indgår alle ikke opsagte aftaler. Generelt set fastholder kunderne FastPass over en lang periode.
ARR er gået fra 7,4 MDKK primo 2022 til 7,6 MDKK primo 2023.
Selskabets underskud er finansieret gennem lånoptagelse fra selskabets største aktionærer på markedsvilkår.
Bestyrelsen foreslår ikke udbyttebetaling.
Vision
Selskabets kompetencer indenfor software til password og identitets verifikation vil være baggrund for en fortsat udvikling af nye løsninger. Løsninger som bidrager til vore kunders sikkerhed og produktivitet. Løsningerne leveres som software til kundernes egne IT-centre eller som Cloud løsninger fra FastPass Cloud. Fastpass ser fortsat store muligheder for nye spændende løsninger og forbedringer til de nuværende løsninger
Geografisk ser Fastpass de største potentialer i den nærmeste fremtid i USA, UK og Nordeuropa, hvorfor det også er her, at vi vil fokusere salgsarbejdet.
Ambitionen er indenfor 4-6 år at fordoble selskabets omsætning. Tilsvarende gælder for udvikling i selskabets Annual Recurring Revenue (ARR) som også skal fordobles i perioden til mindst MDKK 15.
Der forventes en vækst over 10% i 2023. Dette baseres på:
FastPass V4 har relevans for flere kunder.
Integration til ServiceNow, OKTA, MitId og Azure gør FastPass specifik og relevant for et stort antal kunder. Vi ser også, at det gør salgsarbejdet enklere at knytte os til udvalgte succesrige produkter.
Prisforhøjelser
FastPass Cloud øger vores mulighed for at tilbyde attraktive løsninger
Vi er positionerede med mange kunder og stærke partners inklusiv nogen af verdenens førende MSPer primært i Vesteuropa og USA.
På grund af selskabets underskud i de 2 foregående år vil fokus på driftslikviditet være højt prioriteret. Selskabet vil gennem en positiv drift reducere den eksterne lånoptagelse i løbet af de kommende par år. Det har som konsekvens at markedsføringstiltag tilpasses likviditeten.
Likviditetsberedskabet i 2023 er sikret ved aftaler med to store aktionærer. Det forventes derfor ikke, at selskabet vil lave nyemissioner.
Aktieudvikling og omsætning:
Aktiens kursudvikling igennem 2022:
Aktiekursen er gået fra kurs 58 til 38,8 og dermed et fald på 33,6% i løbet af året - Marketcap ultimo 2022: DKK 33,8 mio.
Der har været handlet 45. 278 stk. aktier via FirstNorth i 2022 (gennemsnitskurs 43,9). Laveste pris var kurs 36 og højeste pris i året var kurs 58,5.
På generalforsamlingen i foråret 2021 blev det besluttet at indføre et warrantprogram, til anvendelse for medarbejdere, bestyrelse og eksterne.
Det samlede antal warrants, der er tildelt, udgør i alt 43791 warrants ud af de i alt 84791 warrants, som er godkendt på generalforsamlingen.