Copied
 
 
2021, DKK
27.04.2022
Bruttoresultat

136''

Primær drift

800'

Årets resultat

-11.809'

Aktiver

349''

Kortfristede aktiver

93.769'

Egenkapital

319''

Afkastningsgrad

0 %

Soliditetsgrad

91 %

Likviditetsgrad

439 %

Resultat
27.04.2022
Årsrapport
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Nettoomsætning152.939.090145.958.610154.259.063143.405.991136.352.543
Bruttoresultat135.995.615122.224.177126.570.589118.672.842110.731.249
Resultat af primær drift800.272-2.899.389-1.422.9063.052.0735.083.433
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 00000
Finansielle indtægter538.0292.842.8301.986.8426.184.5452.999.877
Finansieringsomkostninger-13.146.866-312.324-323.819-200.585-5.603.941
Andre finansielle omkostninger00000
Resultat før skat-11.808.565-368.883240.1179.036.0332.479.369
Resultat-11.808.565-368.883240.1179.036.0332.479.369
Forslag til udbytte00000
Aktiver
27.04.2022
Årsrapport
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Kortfristede varebeholdninger00000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 22.192.40221.470.44720.421.38110.887.6149.892.808
Likvider3.863.0839.483.65622.630.98831.848.11733.814.058
Kortfristede aktiver93.768.818112.360.308121.103.979119.438.226114.308.863
Immaterielle aktiver og goodwill00000
Finansielle anlægsaktiver2.787.1902.787.1914.097.01100
Materielle aktiver252.831.882248.880.805247.019.603246.231.916246.005.387
Langfristede aktiver255.619.072251.667.996251.116.614246.231.916246.005.387
Aktiver349.387.890364.028.304372.220.593365.670.142360.314.250
Aktiver
27.04.2022
Passiver
27.04.2022
Årsrapport
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Forslag til udbytte00000
Egenkapital318.545.821332.422.173334.426.056334.185.939325.149.906
Hensatte forpligtelser00000
Langfristet gæld til banker00000
Anden langfristet gæld008.963.9983.251.2410
Leverandører af varer og tjenesteydelser7.825.4018.709.8425.302.0235.097.7227.253.211
Kortfristede forpligtelser21.351.19121.137.18917.767.85115.986.51422.339.886
Gældsforpligtelser30.842.06931.606.13137.794.53731.484.20335.164.344
Forpligtelser30.842.06931.606.13137.794.53731.484.20335.164.344
Passiver349.387.890364.028.304372.220.593365.670.142360.314.250
Passiver
27.04.2022
Nøgletal
27.04.2022
Årsrapport
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Afkastningsgrad 0,2 %-0,8 %-0,4 %0,8 %1,4 %
Dækningsgrad 88,9 %83,7 %82,1 %82,8 %81,2 %
Resultatgrad -7,7 %-0,3 %0,2 %6,3 %1,8 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning -3,7 %-0,1 %0,1 %2,7 %0,8 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal 6,1 %-928,3 %-439,4 %1.521,6 %90,7 %
Soliditestgrad 91,2 %91,3 %89,8 %91,4 %90,2 %
Likviditetsgrad 439,2 %531,6 %681,6 %747,1 %511,7 %
Resultat
27.04.2022
Gæld
27.04.2022
Årsrapport
27.04.2022
Nyeste:01.01.2021- 31.12.2021(offentliggjort: 27.04.2022)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Fonden Diakonissehuset Sankt Lukas Stiftelsen er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for en mellemstor klasse C-virksomhed med de tilpasninger, der følger af, at der er tale om en fond. Årsrapporten er aflagt efter samme regnskabspraksis som sidste år og aflægges i danske kroner.
Oplysning om pantsætninger og sikkerhedsstillelser:11. Pantsætninger og sikkerhedsstillelser Til sikkerhed for gæld til realkreditinstitutter, 7.549 t.kr., er der givet pant i grunde og bygninger, på Sankt Lukas Vej 15 hvis regnskabsmæssige værdi pr. 31. december 2022 udgør 29.500 t.kr.
Beretning
27.04.2022
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2023-04-18
Beskrivelse af usikkerhed ved indregning eller måling:Udvikling og økonomiske forhold i Fondens tilbud Plejecentret Lindely Lindely rummer 65 plejeboliger og har driftsoverenskomst med Gentofte Kommune, som visiterer bebørne til Lindely. I 2022 har coronapandemien haft aftagende indflydelse på bebøres og personalets hverdag. Dog har der fortsat været opretholdt et stort fokus på hygiejne grundet Lindelys ældre målgruppe. Derimod var faglighed i 2022 det primære fokus blandt ledelse og medarbejdere på Lindely. Siden 2021 er Lindely lykkedes med at rekruttere en række kvalificerede medarbejdere og ændre i plejecenterets organisering, hvilket har øget fagligheden på Lindely betydeligt. Ved udgangen af oktober 2022 ophørte Lindelys driftsoverenskomst med Gentofte Kommune vedrørende ni aflastningspladser på 4. salen af Lindely. Det skete på baggrund af et betydeligt underskud for aflastningspladserne i første halvdel af 2022. Underskuddet er blandt andet resultat af en tiltagende kompleksitet i aflastningsopgaverne, som Lindely ikke har kunnet løse inden for kommunens budgetramme. I forhold til planerne om at forbedre brandsikkerheden på Lindely sammen med Gentofte kommune er der truffet beslutning om, at Stiftelsen i 2023 melder tilbage vedrørende Lindelys fremtidige fysiske rammer. Eventuelle tiltag vedrørende brandsikring af Lindely vil blive afledt heraf. Hospicegruppen Fonden driver tre hospicetilbud på matriklen i Hellerup: Sankt Lukas Hospice, Danmarks største og første hospice, der omfatter 24 pladser, Udgående Hospice Team, som varetager den palliative omsorg for ca. 45 samtidige patientforløb i eget hjem, samt Lukashuset – Danmarks første børne- og ungehospice, der består af fire pladser for børn og unge med livstruende eller livsbegrænsende sygdomme og deres familier. Hospicetilbuddene drives med driftsoverenskomster med Region Hovedstaden samt med et tilskud fra Finansloven til Lukashuset. På Hospice har særligt første halvdel af 2022 være præget af mangel på sygeplejesker – en udfordring, der har givet anledning til en ny rekrutteringsstrategi, som forventes at have en positiv effekt. Ligeledes oplever Hospice, at indlæggelsesforløbene er blevet væsentligt forkortede, idet en stor andel af patienterne er meget dårlige ved indlæggelse. Begge dele er årsager til, at Hospice ikke har nået regionens målsætning på 85% belægning, hvilket har påvirket resultatet negativt. I Lukashuset indgik man i 2022 en aftale med Rigshospitalet om, at lægerne fra Palliativt Team for Børn og Unge fremadrettet skal varetage de lægefaglige opgaver i Lukashuset. Ligeledes har Lukashuset været påvirket af en mangel på sygeplejersker, hvorfor regionens målsætning for belægning i Lukashuset heller ikke er opnået. Det har påvirket resultatet negativt. Fonden arbejder fortsat på politisk niveau for at øge tilskuddet fra Finansloven ift. den lavere bevilling, Lukashuset modtog i 2022. I det Udgående Hospice Team blev målsætningen for 2022 opnået og her leveres derfor resultater tæt på det budgetterede. Hospicegruppen bidrager årligt til udbredelsen af faglig viden inden for det palliative felt igennem en række kursus- og uddannelsesforløb, hvoraf der er blev gennemført flere forløb i løbet af 2022. Specialkrisecenteret Rosenly Rosenly er Fondens specialkrisecenter for kvinder og børn udsat for – eller truet af – æresrelaterede konflikter. Krisecentret drives på hemmelige adresser for at sikre den nødvendige beskyttelse af bebørne. Rosenly er godkendt af Socialtilsynet efter §109 i Serviceloven og består af 16 pladser samt tre udslusningsboliger. Driften af Rosenly finansieres på grundlag af en døgntakst, som afregnes med kvindens hjemkommune i forhold til det antal dage, opholdet varer. Målgruppen for Rosenly er væsentlig anderledes end mange andre krisecentres. Bistanden til kvinderne er især rettet mod at hjælpe kvinderne i forhold til skilsmisse, børnenes samvær med deres far, voldsanmeldelser og opholdsgrundlag. Da kvinderne kommer fra hele landet, samarbejder Rosenly med alle kommuner i Danmark. I 2022 afsluttede Fonden det efterværnsprojekt, der blev igangsat i 2020 for tidligere bebøre på kvindekrisecentret. På Rosenly oplever man, at behovet for efterværn for kvinderne og deres børn fortsat er stort, og efterværnsprojektet har spillet en vigtig rolle i forbindelse med opbygningen af deres nye liv. Projektet, der er finansieret af eksterne fondsmidler, evalueres i 2023. Fonden håber, at evalueringen kan bidrage til at sikre eksterne midler til at videreføre projektet. Rosenlys nye afdeling med fire pladser dedikeret til kvinder i målgruppen, som tillige har en psykiske diagnose, som Fonden i 2020 fik tildelt projektmidler til at åbne, stod færdig i slutningen af 2022. Pladserne har siden åbningen været fuldt belagt og er blevet endeligt godkendt af Socialtilsynet. I 2022 har Rosenly haft en belægningsprocent, der når årets målsætning. Det samlede regnskab for Rosenly er en lille forbedring i forhold til de budgetterede forudsætninger, som er et merforbrug på ca. 500 tkr. Det er således en forbedring sammenlignet med 2021. Refugium Smidstrup Strand Refugium Smidstrup Strand er Fondens konference- og retrætecenter. Refugiet lejes ud til konferencer, møder, kurser og retræter samt ”Bed and breakfast”-ophold i ferier. På trods af en årsopstart med coronarestriktioner, diverse vedligeholdelses- og forbedringsprojekter samt prisstigninger på en række områder, har Refugiet i 2022 øget sin omsætning sammenlignet med tidligere år og leverer derfor et resultat, der er væsentligt bedre end de budgetterede forudsætninger, dog fortsat med en lille ubalance overfor Stiftelsen. Fondens løbende dialog med Gribskov Kommune i 2021 og 2022 vedrørende anvendelse af Refugium Smidstrup Strand har ledt til ændring af områdets anvendelse i lokalplanen. Tidligere har anvendelsen af området været betegnet som ’Feriehjem mv. ’. I den godkendte lokalplan fra 2022 er anvendelsen: ’Refugium med hotelvirksomhed, kurser, møder, ferieophold, mindre private arrangementer, kulturelle aktiviteter og undervisning’, hvilket er både tidssvarende og præciseret.
Beskrivelse af usædvanlige forhold, der kan have påvirket indregningen eller målingen:Bygningsmasse og udlejning Bygningsmassen er uomtvisteligt Fondens største aktiv og udgør omkring 3/4 af aktivmassen. Fonden ligger placeret på en attraktiv adresse i Hellerup med en smuk park og gode fysiske rammer. Det er derfor vigtigt at fastholde dette udtryk. Bygningerne har en høj alder, hvilket naturligt medfører, at behovet for vedligehold er stort. Med baggrund i en drifts- og vedligeholdelsesrapport fra Rambøll fra 2017 har Fonden således iværksat en række projekter for dermed at påbegynde indhentningen af det bygningsefterslæb, som rapporten belyser. I 2022 er Rambøll rapporten blevet opdateret af rådgivningsfirmæt Øllgård, og den viser i tidssvarende priser, at det økonomiske efterslæb på vedligehold er i omegnen af ca. 164 mio. kr. over de næste ca. 20 år. Fondens bygninger har et stort indtægtspotentiale i forbindelse med erhvervsudlejning af de kvadratmeter, Fonden ikke selv benytter. I forhold til privatudlejning af ledige lokaler er potentialet begrænset, idet prisniveauet for denne del af udlejningen er en del under markedsniveau og dermed knapt dækker andelen af den løbende vedligehold af bygningen. Ved udgangen af 2022 er fem mindre lejligheder i Diakonissehuset blevet ledige samt halvdelen af villæn ved Tuborgvej. Aktuelt udarbejdes der i lyset af udviklingsplanerne en strategi for brugen af Fondens bygninger, før der indgås nye faste udlejningskontrakter. I forhold til erhvervslejemål er 4. sal på Lindely ledigt efter nedlukningen af aflastningspladserne, og renoveringen af 2. sal i Kastanjehuset er genoptaget efter en længere periode med stilstand i projektet grundet hensynstagen til Lukashusets patienter. De ledige kvadratmeter på 2. sal i Kastanjehuset kræver en større ombygning, inden de kan udlejes, men arbejdet er igangsat og forventes klar til udlejning i første kvartal 2024. I forhold til 4. sal på Lindely fordrer en genudlejning af lejemålet til nyt formål forventeligt en opdateret godkendelse med eventuelle krav om bygningsmæssige tilpasninger fra Gentofte Kommune. Denne del af processen kan således betyde, at genudlejning også trækker lidt ud for dette lejemål. Endeligt står også Diakonissehusets 4. sal tom, og anvendelsen af de ledige kvadratmeter indgår i strategien for brugen af Fondens bygninger. Som led i forretningsudviklingen af særligt erhvervsudlejningen har Fonden i slutningen af 2022 haft besøg af en valuar, som har påpeget, at den nuværende prissætning af Fondens udlejningskontrakter er en del under markedsniveau. Ved indgåelse af nye erhvervsudlejningskontrakter vil den nye prissætning komme i spil, og de eksisterende erhvervsudlejningskontrakter vil blive genbesøgt og revurderet i forhold til varsling af huslejestigning. Potentialet for at forøge erhvervsudlejningsindtægterne er derfor helt klart til stede.
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Ledelsen har dags dato aflagt årsrapporten for 2022 for Fonden Diakonissehuset Sankt Lukas Stiftelsen.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Fondens væsentligste aktiviteter Fonden Diakonissehuset Sankt Lukas Stiftelsen er en erhvervsdrivende almennyttig fond placeret i Hellerup, Gentofte Kommune. Grundlaget for alle Fondens tilbud er omsorgen for det enkelte menneske ud fra det kristne budskab om næstekærlighed. Fondens formål er således at drive en virksomhed baseret på diakonale principper, og formålet opfyldes primært gennem driften af en række sundheds- og omsorgstilbud til mennesker, som på grund af eksempelvis livstruende sygdom, alderdom, vold eller livskrise har behov for særlig hjælp. Hertil bidrager også Fondens kirke. Fonden har sine væsentligste aktiviteter inden for sundhedsområdet og driver en række specialiserede og basale palliative tilbud: Sankt Lukas Hospice og et udgående hospiceteam for voksne, Lukashuset der tilbyder aflastning, lindring og hospice for børn og unge samt Lindely plejehjem. Hertil kommer et specialkrisecenter for kvinder, en integreret børneinstitution, drift af Refugium Smidstrup Strand, kursusvirksomhed, Kirke m. m. Derudover har Fonden omfattende lejemål til både private og erhverv, hvis formål er i tråd med Fondens virke og værdigrundlag. Udviklingsplaner Efter to år, hvor corona har haft stor indflydelse på både hverdag og arbejdsgange, har Fonden i 2022 igen kunne rette sit primære fokus mod det udviklingsarbejde inden for palliationsområdet, som blev påbegyndt i slutningen af 2020. Udviklingsplanerne er centrale, idet de er udgangspunktet for den økonomiske fremtidssikring af Fonden. Driftsoptimering Et andet emne, der har haft Fondens bevågenhed i 2022, er driftsoptimering og -sikring. På baggrund af en eksternt udarbejdet analyse af det administrative område – udarbejdet af PwC – besluttede Fonden i 2022 at investere i optimeringen af administrationen med henblik på bedre driftsunderstøttelse, at minimere risici for fremtidige økonomiske tab samt for at sikre realiseringen af Fondens udviklingsplaner.