Copied
 
 
2023, DKK
25.04.2024
Bruttoresultat

120''

Primær drift

-12.320'

Årets resultat

-5.058'

Aktiver

339''

Kortfristede aktiver

81.950'

Egenkapital

313''

Afkastningsgrad

-4 %

Soliditetsgrad

93 %

Likviditetsgrad

489 %

Resultat
25.04.2024
Årsrapport
2023
25.04.2024
2022
21.04.2023
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Nettoomsætning148.233.638152.939.090145.958.610154.259.063143.405.991136.352.543
Bruttoresultat120.262.662135.995.615122.224.177126.570.589118.672.842110.731.249
Resultat af primær drift-12.320.278800.272-2.899.389-1.422.9063.052.0735.083.433
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000
Finansielle indtægter7.456.854538.0292.842.8301.986.8426.184.5452.999.877
Finansieringsomkostninger-194.906-13.146.866-312.324-323.819-200.585-5.603.941
Andre finansielle omkostninger000000
Resultat før skat-5.058.330-11.808.565-368.883240.1179.036.0332.479.369
Resultat-5.058.330-11.808.565-368.883240.1179.036.0332.479.369
Forslag til udbytte000000
Aktiver
25.04.2024
Årsrapport
2023
25.04.2024
2022
21.04.2023
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Kortfristede varebeholdninger000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 21.429.43622.192.40221.470.44720.421.38110.887.6149.892.808
Likvider884.5403.863.0839.483.65622.630.98831.848.11733.814.058
Kortfristede aktiver81.949.59293.768.818112.360.308121.103.979119.438.226114.308.863
Immaterielle aktiver og goodwill000000
Finansielle anlægsaktiver2.690.1902.787.1902.787.1914.097.01100
Materielle aktiver254.028.282252.831.882248.880.805247.019.603246.231.916246.005.387
Langfristede aktiver256.718.472255.619.072251.667.996251.116.614246.231.916246.005.387
Aktiver338.668.064349.387.890364.028.304372.220.593365.670.142360.314.250
Aktiver
25.04.2024
Passiver
25.04.2024
Årsrapport
2023
25.04.2024
2022
21.04.2023
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Forslag til udbytte000000
Egenkapital313.396.014318.545.821332.422.173334.426.056334.185.939325.149.906
Hensatte forpligtelser000000
Langfristet gæld til banker000000
Anden langfristet gæld008.963.9983.251.2410
Leverandører af varer og tjenesteydelser6.772.0627.825.4018.709.8425.302.0235.097.7227.253.211
Kortfristede forpligtelser16.751.14821.351.19121.137.18917.767.85115.986.51422.339.886
Gældsforpligtelser25.272.05030.842.06931.606.13137.794.53731.484.20335.164.344
Forpligtelser25.272.05030.842.06931.606.13137.794.53731.484.20335.164.344
Passiver338.668.064349.387.890364.028.304372.220.593365.670.142360.314.250
Passiver
25.04.2024
Nøgletal
25.04.2024
Årsrapport
2023
25.04.2024
2022
21.04.2023
2021
27.04.2022
2020
27.04.2021
2019
30.06.2020
2018
03.06.2019
Afkastningsgrad -3,6 %0,2 %-0,8 %-0,4 %0,8 %1,4 %
Dækningsgrad 81,1 %88,9 %83,7 %82,1 %82,8 %81,2 %
Resultatgrad -3,4 %-7,7 %-0,3 %0,2 %6,3 %1,8 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning -1,6 %-3,7 %-0,1 %0,1 %2,7 %0,8 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal -6.321,1 %6,1 %-928,3 %-439,4 %1.521,6 %90,7 %
Soliditestgrad 92,5 %91,2 %91,3 %89,8 %91,4 %90,2 %
Likviditetsgrad 489,2 %439,2 %531,6 %681,6 %747,1 %511,7 %
Resultat
25.04.2024
Gæld
25.04.2024
Årsrapport
25.04.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 25.04.2024)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Fonden Diakonissehuset Sankt Lukas Stiftelsen er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for en mellemstor klasse C-virksomhed med de tilpasninger, der følger af, at der er tale om en fond. Årsrapporten er aflagt efter samme regnskabspraksis som sidste år og aflægges i danske kroner.
Oplysning om pantsætninger og sikkerhedsstillelser:11. Pantsætninger og sikkerhedsstillelser Til sikkerhed for gæld til realkreditinstitutter, 6.669 t.kr., er der givet pant i grunde og bygninger, på Sankt Lukas Vej 15 hvis regnskabsmæssige værdi pr. 31. december 2023 udgør 29.500 t.kr.
Beretning
25.04.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-04-16
Beskrivelse af usikkerhed ved indregning eller måling:Udvikling og økonomiske forhold i Fondens tilbud Plejecentret Lindely Lindely rummer 65 plejeboliger og har driftsoverenskomst med Gentofte Kommune, som visiterer bebørne til Lindely. I 2023 har det primære fokus for Lindelys ledelse været, dels at bibeholde det øgede niveau af faglighed og dels at forbedre økonomistyringen. Der har i 2023 ligesom i de to forgangne år været udfordringer med en høj personaleomsætning, hvilket påvirker begge ovenfor nævnte fokusområder, men den ud-fordrende rekrutteringssituation er, desværre, blevet et vilkår inden for plejehjemsområdet. Stiftelsen og Lindelys ledelse har hele året igennem været i en tæt dialog med Gentofte Kommune om plejehjemsdriften, og der blev i foråret 2023 indleveret en økonomisk handleplan for genopretning af økonomien, som i stort omfang er efterlevet. På trods af dette er det økonomiske resultat for Lindely i 2023 fortsat et underskud. Underskuddet afspejler også de helt konkrete udfordringer, som en stor per-sonaleomsætning medfører. Herunder også at Lindely igennem 2023 haft to konstituerede forstandere. I forhold til de problematiske bygningsmæssige forhold på Gl. Lindely er der fortsat dialog med Gentofte Kommune om den fremtidige håndtering, og det forventes at der i 2024 etableres en fælles plan for løs-ningen af dette. Hospicegruppen Fonden driver tre hospicetilbud på matriklen i Hellerup: Sankt Lukas Hospice, Danmarks største og første hospice, der omfatter 24 pladser, Udgående Hospice Team, som varetager den palliative omsorg for 47 samtidige patientforløb i eget hjem, samt Lukashuset – Danmarks første børne- og ungehospice, der be-står af fire pladser for børn og unge med livstruende eller livsbegrænsende sygdomme og deres familier. Hospicetilbuddene drives med driftsoverenskomster med Region Hovedstaden samt med et tilskud fra Finansloven til Lukashuset. På Hospice har første halvdel af 2023 haft fokus på on-boarding af sygeplejersker, som hænger sammen med en rekrutteringsstrategi, der blev iværksat i 2022. Hospice kommer igennem 2023 med et tilfredsstillende økonomisk resultat, samt en belægning lige omkring budgettet på 85%. I Lukashuset indgik man i 2022 en aftale med Rigshospitalet om, at lægerne fra Palliativt Team for Børn og Unge fremadrettet varetager de lægefaglige opgaver i Lukashuset. Det tætte samarbejde med Rigshospitalet har haft positiv betydning for belægningsprocenten, der i 2023 endte på 70%, væsentligt over de budgetterede forventninger og 2022-niveauet, der udgjorde 61%. Fonden arbejder fortsat på politisk niveau for at øge tilskuddet fra Finansloven ift. den lavere bevilling, Lukashuset modtog fra 2022. I det Udgående Hospice Team blev målsætningen for 2023 opnået og her leveres derfor resultater tæt på det budgetterede. Specialkrisecenteret Rosenly Rosenly er Fondens specialkrisecenter for kvinder og børn udsat for – eller truet af – æresrelaterede konflikter. Krisecentret drives på hemmelige adresser for at sikre den nødvendige beskyttelse af bebørne. Rosenly er godkendt af Socialtilsynet efter §109 i Serviceloven og består af 16 pladser samt tre udslusningsboliger. Driften af Rosenly finansieres på grundlag af en døgntakst, som afregnes med kvindens hjemkommune i forhold til det antal dage, opholdet varer. Målgruppen for Rosenly er væsentlig anderledes end mange andre krisecentres. Bistanden til kvinderne er især rettet mod at hjælpe kvinderne i forhold til skilsmisse, børnenes samvær med deres far, voldsan-meldelser og opholdsgrundlag. Da kvinderne kommer fra hele landet, samarbejder Rosenly med alle kommuner i Danmark. Rosenlys afdeling med fire pladser dedikeret til kvinder i målgruppen, som tillige har en psykiske diagno-se, som Fonden i 2020 fik tildelt projektmidler til at åbne, stod færdig i slutningen af 2022. Pladserne har siden åbningen været tæt på fuldt belagt med en belægningsprocent på 94%. Den samlede belægningsprocent på Rosenly har været lavere end årets målsætning på 90% og endte på 85%. Det samlede regnskab for Rosenly afspejler forberedelse og skift på lederposten, samt et større behov for personale på de nyåbnede pladser end budgetteret. Der tages højde for sidstnævnte i takstbe-regningen og budgettet for 2024. Ligesom målsætningen for belægningsprocenten er reduceret til 85% i 2024. Årets resultat for Rosenly udgør et merforbrug på 1,4 mio. kr. , hvilket ikke er tilfredsstillende. I starten af 2023 udførte Implement Consulting Group en evaluering af det udvidede efterværnsprojekt, som blev igangsat i 2020 for tidligere bebøre på kvindekrisecentret. På Rosenly oplever man, at behovet for efterværn for kvinderne og deres børn fortsat er stort, og det udvidede efterværnsprojektet har spillet en vigtig rolle i forbindelse med opbygningen af deres nye liv. Projektet var finansieret af eksterne fondsmidler og Fonden håber fortsat at kunne fundraise midler til at videreføre projektet. Indtil da fortsættes efterværnsindsatsen i begrænset omfang. Refugium Smidstrup Strand Refugium Smidstrup Strand er Fondens konference- og retrætecenter. I den godkendte lokalplan fra 2022 er anvendelsen: ’Refugium med hotelvirksomhed, kurser, møder, ferieophold, mindre private arrangementer, kulturelle aktiviteter og undervisning’. Refugiet Smidstrup Strand har i 2023 haft fokus på udlejning, kursusvirksomhed og driftsoptimering og leverer et positivt resultat for 2023. Dette resultat er særdeles tilfredsstillende.
Beskrivelse af usædvanlige forhold, der kan have påvirket indregningen eller målingen:Bygningsmasse og udlejning Bygningsmassen er uomtvisteligt Fondens største aktiv og udgør omkring 3/4 af aktivmassen. Fonden ligger placeret på en attraktiv adresse i Hellerup med en smuk park og gode fysiske rammer. Det er derfor vigtigt at fastholde dette udtryk. Bygningerne har en høj alder, hvilket naturligt medfører, at behovet for vedligehold er stort. Med bag-grund i en drifts- og vedligeholdelsesrapport fra Rambøll fra 2017 har Fonden således iværksat en række projekter for dermed at påbegynde indhentningen af det bygningsefterslæb, som rapporten belyser. Efterslæbet går mange år tilbage. I 2022 er Rambøll rapporten blevet opdateret af rådgivningsfirmæt Øllgård, og den viser i tidssvarende priser, at det økonomiske efterslæb på vedligehold er i omegnen af ca. 164 mio. kr. over de næste ca. 20 år. Dette bagtæppe er vigtigt at have in mente, når vi samtidig også ser ind i det store indtægtspotentiale, som bygningerne også indeholder. Fondens bygninger har et stort indtægtspotentiale ikke mindst i forbindelse med erhvervsudlejningen af de kvadratmeter, som Fonden ikke selv benytter. I 2023 blev der udført en analyse af potentialet ved at overgå til markedskonform husleje i Kastaniehuset, som lige nu huser Stiftelsens største eksterne er-hvervslejemål. Potentialet for de øgede husleje- og driftsindtægter fra Kastaniehuset blev anslået til 4-5 mio. kr. årligt efter fuld indfasning. På baggrund af dette blev der i budget 2024 lagt op til at påbegynde overgangen til markedskonform leje ved varsling af de eksisterende lejere og planlægning af en optime-ring af udlejning på de ledige m2 i Kastaniehuset. Ved udgangen af 2023 blev renoveringen af et stort ledigt lejemål på 2. sal færdiggjort og lejemålet er nu tiltrådt med den nye markedskonforme leje. Dertil er to mindre lejemål genforhandlet med afsæt i den nye prissætning. I forhold til privatudlejning af ledige lokaler er potentialet begrænset, idet prisniveauet for denne del af udlejningen af strategiske hensyn er langt under markedsniveau og dermed knapt dækker andelen af det løbende vedligehold af bygningen. Ved udgangen af 2023 er seks mindre lejligheder i Diakonissehuset ledige, en enkelt lejlighed er ledig i Egehuset, og en i Pilehuset, samt halvdelen af villæn ved Tuborgvej. Aktuelt arbejdes der i lyset af udviklingsplanerne på en helhedsplan for brugen af Fondens bygninger, før der indgås nye faste udlejningskontrakter. Dette gør sig også gældende for det store ledige lejemål på 4. sal på Lindely. Endeligt står også Diakonissehusets 4. sal tom, og anvendelsen af de ledige kvadratmeter vil indgå i den kommende helhedsplan. Helhedsplanen inkluderer udnyttelsen af de tre store felter: 1) Det historiske bygningsfelt, 2) Hospice-byggefelt og 3) Udviklingsfeltet. Salg, udlejning og fokus på indtægtsgenereringsmuligheder vil afspejles den helhedsplan bestyrelsen præsenteres for omkring sommeren 2024.
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Ledelsen har dags dato aflagt årsrapporten for 2023 for Fonden Diakonissehuset Sankt Lukas Stiftelsen.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Fondens væsentligste aktiviteter Fonden Diakonissehuset Sankt Lukas Stiftelsen er en erhvervsdrivende almennyttig fond placeret i Hellerup, Gentofte Kommune. Grundlaget for alle Fondens tilbud er omsorgen for det enkelte menneske ud fra det kristne budskab om næstekærlighed. Fondens formål er således at drive en virksomhed baseret på diakonale principper, og formålet opfyldes primært gennem driften af en række sundheds- og omsorgstilbud til mennesker, som på grund af eksempelvis livstruende sygdom, alderdom, vold eller livskrise har behov for særlig hjælp. Hertil bidrager også Fondens kirke. Fonden har sine væsentligste aktiviteter inden for sundhedsområdet og driver en række specialiserede og basale palliative tilbud: Sankt Lukas Hospice og et udgående hospiceteam for voksne, Lukashuset der tilbyder aflastning, lindring og hospice for børn og unge samt Lindely plejehjem. Hertil kommer et specialkrisecenter for kvinder, en integreret børneinstitution, drift af Refugium Smidstrup Strand, kursusvirksomhed, Kirke m. m. Derudover har Fonden omfattende lejemål til både private og erhverv, hvis formål er i tråd med Fondens virke og værdigrundlag. Udviklingsplaner I 2023 har fokus været på flere delelementer af Stiftelsens udviklingsarbejde inden for palliationsområ-det. I første kvartal blev der arbejdet intenst med ansøgningen til fondsfinansiering af nyt hospiceområ-de, og siden de positive tilsagn om støtte medio 2023 er der arbejdet med det organisatoriske set-up for styringen af byggeprojektet, samt de indledende analyser til brug for henholdsvis arkitektkonkurrencen samt håndtering af projektets medfinansiering. I foråret blev der rekrutteret en projektchef til nybyggeriet og ultimo 2023 blev rekrutteringen af yderligere en arkitekt til projektet gennemført. Dertil er der i efteråret 2023 søgt om midler til etableringen af Akademia – en forsknings- og uddannelsesenhed, som har til formål at styrke det palliative felt gennem klinisk forskning, uddannelse og folkeoplysning. Fonden har ultimo 2023 modtaget tilsagn om støtte på 10 mio. kr. , men dog på betingelse af, at der skaffes yderligere støttemidler inden arbejdet, sættes i værk. 2023 var også året hvor Kommunikation kom ”i luften” med Stiftelsens nye hjemmeside, hvilket forventeligt skal understøtte den fremtidige branding og synlighed af Stiftelsens aktiviteter – det samme gør sig gældende for ansættelsen af Stiftelsens nye virksomhedspræst i efteråret 2023. Driftsoptimering I starten af 2023 blev rammerne for implementeringen af diverse tiltag til udvikling af driften etableret. Ledergruppens månedlige møder blev således forum for den løbende præsentation og drøftelse af diverse tiltag inden for primært HR, Økonomi, IT og udlejningsområdet. Administrationen har på den vis arbejdet intenst med at drive og udvikle den driftsoptimering og det kvalitetsløft, som er essentielt for at minimere risici for fremtidige økonomiske tab samt for at sikre realiseringen af Fondens udviklingsplaner. Det har medført nye politikker inden for sygefravær, arbejdsmiljø, tjenestefrihed etc. , implementering af nyt KMD-lønsystem med forbedret vagtplanlægning til afdelingerne, implementering af Office 365, gennemførelse af udbudsproces for både IT og uniformsområdet, implementering af affaldssortering i flere fraktioner, implementering af Jespers Torvekøkken som ny køkkenleverandør, samt gennemførelse af det forberedende analysearbejde til brug for optimering af udlejningsområdet.