Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Ledelsen har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 1. juli 2022 - 30. juni 2023 for Fonden Danish Songwriting Academy.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Fondens væsentligste aktiviteter
Fonden Danish Songwriting Academys formål er på alminnyttigt grundlag at drive Danish Songwriting Academy (DSA), en eliteuddannelse i professionel sangskrivning og produktion med henblik på at:
Uddanne talenter til at arbejde som professionelle sangskrivere og producere i den kommercielle danske og internationale musikbranche.
Styrke sangskrivning og musikproduktion som et vigtigt erhvervs- og eksportområde i den kreative sektor.
Samle den kommercielle del af musikbranchen i et tæt samarbejde om uddannelsen og afledte aktiviteter.
Fondens historie
Foreningen Danish Songwriting Academy blev stiftet i december 2017 omkring tankerne om at etablere en uddannelse i kommerciel sangskrivning og produktion i tæt dialog med musikbranchen og med opbakning fra Roskilde Kommune og Musikmakarna i Sverige. Skolen åbnede 1/9 2021 og havde de første dimittender sommeren 2023.
Ved generalforsamlingen i 2021 besluttede medlemmerne at ændre foreningens status fra Almennyttig Forening til Erhvervsdrivende Fond. Det skete af hensyn til sammensætningen af og kontinuiteten i bestyrelsen for at sikre den rigtige diversitet af erfaringer og kompetencer. Samtidig blev årshjulet ændret til at følge skoleåret, og det første regnskabsår var derfor fra stiftelsen d. 20/12 2021 til 30. juni 2022.
Bestyrelsens arbejde i perioden
Økonomi
Økonomien i DSA er tæt knyttet til branchen. MPO, DPA og Musikforlæggerne repræsenterer til sammen økosystemet med pladebranchen, sangskrivere og producere og musikforlæggere. De tre organisationer bidrager med økonomi og MPO og DPA derudover med stipendier. Det er afgørende at DSA konsoliderer sin økonomi, men også at vi finder nye partnere og projekter, som kan åbne de studerendes muligheder for netværk og for at dygtiggøre sig i mange sammenhænge. Derfor arbejder bestyrelsen på partnerskaber med erhvervslivet i bred forstand.
Bestyrelsen arbejder løbende på at udvikle målrettede modeller for funding, herunder tilskud fra branchen og branchens organisationer samt støtte via offentlige fonde, sponsorater, stipendier mv. I samarbejde med konsulentfirmæt Seismonaut har bestyrelsen i efteråret 2023 udviklet et funding pitch med 3 ben: Branchepartnerskaber, forretningspartnerskaber og mentopartnerskaber. Partnerskaberne skal bl. a. bidrage til at styrke uddannelsens internationale profil- Modellen prøves af på personer med relation til akademiet og foldes ud i foråret 2024. Bestyrelsen har besluttet at hæve studiegebyret fra optaget 2024 til 185. 000 kr. af hensyn til inflationen.
DSA har i år optaget to studerende på pladser, der er finansieret af stipendier fra hhv. DPA og MPO. Bestyrelsen er i forhandling med Roskilde Kommune vedr. reduktion af lokaleomkostninger, ligesom vi forhandler om at leje den øverste etage i huset med henblik på at kunne optage flere studerende, og således bidrage til at konsolidere DSAs økonomi. Bestyrelsen er fortsat i gang med at overveje om - og givet fald hvornår - vi skal søge om at få uddannelsen SU-godkendt, hvilket - udover at styrke DSAs rekrutteringsmuligheder - ville give os mulighed for at sætte studiegebyret op, og således bidrage til at konsolidere økonomien.
Bestyrelsens generationsskifte
Bestyrelsen har planlagt et glidende generationsskifte over de næste 4 år. Marianne Fruergård og Mich Cutfather Hansen forlod bestyrelsen sidste år og blev erstattet af Erkan Cakmak, Wiebke Averbeck og Lene Dissing. Jakob Sørensen går af på årsmødet i november 2023. Bestyrelsen har udarbejdet en strategi for supplering af bestyrelsen, og udsendt et call mhp at rekruttere et medlem fra det brede erhvervsliv. Bestyrelsen vurderer nu de indkomne ansøgninger mhp at besætte pladsen på årsmødet i november.
God fondsledelse
Bestyrelsen har afsluttet arbejdet med at sikre, at vi lever op til erhvervsstyrelsens anbefalinger for god fondsledelse. Der er bl. a. udviklet: • Principper og procedurer for den fremtidige rekruttering til bestyrelsen, • Evalueringsprocedure af bestyrelsen, formanden og de individuelle medlemmers bidrag og resultater, • Evalueringsprocedure af direktørens arbejde og resultater. Bestyrelsen har endvidere styrket den generelle kommunikation og samarbejde med akademiets interessenter, herunder i form af det a?rlige stormøde og andre tilbagevendende events.
Uddannelsen
I samarbejde med rektor arbejder bestyrelsen løbende på at udvikle studieordning og undervisningspraksis. I perioden har udviklingsarbejdet bl. a. taget afsæt i en evaluering af sammenhængen mellem studieordningen og undervisningspraksis. Rektor har mange bolde i spil, og det er bestyrelsens opfattelse, at der på sigt skal findes økonomi til at ansætte en administrativ medarbejder, der kan varetage koordination af undervisning, prøver, optag mv. Der er i en overgangsperiode ansat en projektmedarbejder på området.
Vi har nedlagt rollen som fagansvarlig, og etableret en ny rolle med en intern, gennemgående vejleder i Sangskrivning & Produktion. Det pædagogiske ansvar for uddannelsens øvrige fag varetages af de tilknyttede undervisere. I samarbejde med rektor arbejder bestyrelsen løbende på at udvikle et samlet kvalitetssikringssystem for akademiets aktiviteter, herunder rekruttering og optagelse, undervisning og prøver, studiemiljø og ressourcer, huset og det sociale miljø, beskæftigelse, undervisere, administration og ledelse.
Bestyrelsen har udviklet og eksekveret en målrettet rekrutteringsstrategi, herunder på SoMe. Tiltaget vurderes at have haft indflydelse på det stigende antal optagelsessøgende i 2023. Den første årgang dimittender (2023) fik overrakt deres studiebeviser i biblioteket hos Dansk Erhverv med fuldt hus fra interessenter og branche. Alle årets dimittender har fundet beskæftigelse i branchen. De studerendes arbejde har givet meget positive resultater. I perioden har de studerende helt eller delvist stået bag 19 udgivelser, heraf flere med store danske artister.
Musikmakarna
DSA har i perioden haft et positivt samarbejde med Musikmakarna, et samarbejde vi gerne vil fortsætte med. Da den nuværende samarbejdsaftale er løbet ud, vil bestyrelsen udarbejde udkast til ny aftale i løbet af efteråret.
Øvrigt
På baggrund af en GDPR-rapport, der er udarbejdet af akademiets IT-konsulenter, Simple Solutions IT, er der blevet udarbejdet en privatlivspolitik.
Tak
Uden rektor for DSA Anne Meldal Nørgård ville projektet ikke have den karakter af professionalisme og brede kontakt i musikbranchen. Bestyrelsen vil gerne takke for endnu et år med en ekstraordinær indsats.
Danish Songwriting Academy er finansieret med midler fra en række af musikbranchens virksomheder og organisationer. En stor tak til:
Koda Kultur.
Musikforlæggerne
Kulturaftalen Kulturmetropolen
Danske Populær Autorer
Sony Music
Warner Music Denmark
Musikproducenternes Organisation (MPO)
Universal Music
Universal Music Publishing
Sony ATV
Edition Wilhelm Hansen
Warner Chappell
The Bank
GL Music
One Seven Music
Tigerspring
TG Music
Glass Music
Mantik Music
Official Music
The Arrangement
CAT Fonden
Roskilde Kommune
Dansk Artistforbund DAF