Copied
 
 
2023, DKK
29.04.2024
Bruttoresultat

1.906''

Primær drift

-126''

Årets resultat

284''

Aktiver

36.616''

Kortfristede aktiver

3.825''

Egenkapital

1.697''

Afkastningsgrad

-0 %

Soliditetsgrad

5 %

Likviditetsgrad

166 %

Resultat
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
27.04.2023
2021
29.04.2022
2020
29.04.2021
2019
03.04.2020
2018
15.04.2019
2017
07.05.2018
2016
28.04.2017
2015
29.04.2016
Nettoomsætning1.689.684.0001.475.233.000834.836.000954.561.0001.673.913.0001.250.224.0001.284.897.0001.247.883.0001.052.958.000
Bruttoresultat1.906.262.0001.669.884.0000000000
Resultat af primær drift-125.878.000-3.155.875.000-12.275.470.000-905.794.000-80.905.000506.909.000-247.306.000-417.218.000-3.290.967.000
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000000
Finansielle indtægter1.971.333.000509.656.000374.468.000298.701.000262.148.000253.764.00079.381.00095.007.00086.284.000
Finansieringsomkostninger-1.561.512.0006.504.527.000176.019.000-2.167.600.000-2.762.509.000-718.939.000252.491.000-1.994.202.000509.649.000
Andre finansielle omkostninger000000000
Resultat før skat000000000
Resultat283.944.0003.858.309.000-11.724.979.000-2.774.693.000-2.581.266.00041.734.00084.567.000-2.316.412.000-2.695.034.000
Forslag til udbytte000000000
Aktiver
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
27.04.2023
2021
29.04.2022
2020
29.04.2021
2019
03.04.2020
2018
15.04.2019
2017
07.05.2018
2016
28.04.2017
2015
29.04.2016
Kortfristede varebeholdninger000000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 000000000
Likvider32.687.000418.704.000440.624.0000177.607.0000000
Kortfristede aktiver3.825.199.0005.890.402.0008.357.362.0009.452.761.0008.339.892.0005.082.150.0005.104.258.0004.875.872.0004.012.146.000
Immaterielle aktiver og goodwill000000000
Finansielle anlægsaktiver19.377.862.00018.231.183.00018.961.515.0006.738.585.0006.187.247.0004.154.813.0002.211.196.0003.165.157.0002.011.235.000
Materielle aktiver13.413.157.00012.486.065.00014.213.231.00025.019.000.00024.243.691.00021.143.417.00017.535.928.00015.229.239.00011.284.379.000
Langfristede aktiver32.791.022.00030.717.248.00033.174.746.00031.757.585.00030.430.938.00025.298.230.00019.747.124.00049.846.524.00013.295.614.000
Aktiver36.616.220.00036.607.649.00041.532.108.00041.210.346.00038.770.830.00030.380.380.00024.851.382.00023.270.267.00017.307.760.000
Aktiver
29.04.2024
Passiver
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
27.04.2023
2021
29.04.2022
2020
29.04.2021
2019
03.04.2020
2018
15.04.2019
2017
07.05.2018
2016
28.04.2017
2015
29.04.2016
Forslag til udbytte000000000
Egenkapital1.696.707.0001.412.764.000-2.445.545.000-5.639.066.000-3.347.373.000-1.007.107.000-1.494.768.000-1.579.335.000737.077.000
Hensatte forpligtelser000000000
Langfristet gæld til banker000000000
Anden langfristet gæld000000013.286.835.000
Leverandører af varer og tjenesteydelser176.676.000280.736.000519.336.000302.669.000291.859.000485.105.000165.068.000261.284.000259.803.000
Kortfristede forpligtelser2.299.077.0004.869.355.0006.171.580.0005.094.405.0004.563.257.0003.691.238.0004.268.045.0001.954.262.0003.283.848.000
Gældsforpligtelser34.919.513.00035.194.886.00043.977.653.00046.849.412.00042.118.203.00031.387.487.00026.346.150.00024.849.602.00016.570.683.000
Forpligtelser34.919.513.00035.194.886.00043.977.653.00046.849.412.00042.118.203.00031.387.487.00026.346.150.00024.849.602.00016.570.683.000
Passiver36.616.220.00036.607.649.00041.532.108.00041.210.346.00038.770.830.00030.380.380.00024.851.382.00023.270.267.00017.307.760.000
Passiver
29.04.2024
Nøgletal
29.04.2024
Årsrapport
2023
29.04.2024
2022
27.04.2023
2021
29.04.2022
2020
29.04.2021
2019
03.04.2020
2018
15.04.2019
2017
07.05.2018
2016
28.04.2017
2015
29.04.2016
Afkastningsgrad -0,3 %-8,6 %-29,6 %-2,2 %-0,2 %1,7 %-1,0 %-1,8 %-19,0 %
Dækningsgrad 112,8 %113,2 %Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Resultatgrad 16,8 %261,5 %-1.404,5 %-290,7 %-154,2 %3,3 %6,6 %-185,6 %-255,9 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning 16,7 %273,1 %479,4 %49,2 %77,1 %-4,1 %-5,7 %146,7 %-365,6 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal -8,1 %48,5 %6.973,9 %-41,8 %-2,9 %70,5 %97,9 %-20,9 %645,7 %
Soliditestgrad 4,6 %3,9 %-5,9 %-13,7 %-8,6 %-3,3 %-6,0 %-6,8 %4,3 %
Likviditetsgrad 166,4 %121,0 %135,4 %185,6 %182,8 %137,7 %119,6 %249,5 %122,2 %
Resultat
29.04.2024
Gæld
29.04.2024
Årsrapport
29.04.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 29.04.2024)
Beretning
29.04.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-02-29
Ledelsespåtegning:Ledelsespåtegning
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelsen og direktionen har dags dato behandlet oggodkendt årsrapporten for 2023 for MetroselskabetI/S.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Det overordnede mål i Metroselskabet forretningsstrategi for perioden 2023 til 2026 er at levere størst mulig samfundsværdi med det mindst mulige klimåftryk. Her følger en status på strategiens implementering i 2023. Med løftet om at levere størst mulig samfundsværdi med det mindst mulige klimåftryk lancerede Metroselskabet i 2023 en ny forretningsstrategi for perioden 2023 til 2026: “Fremtidens metro. ”Selskabets hovedopgave er at levere mobilitetsløsninger, der transporterer så mange mennesker som muligt rundt i hovedstaden på en effektiv og rentabel måde. Passagererne skal opleve rejsen som attraktiv på grund af dens enkelhed, pålidelighed, korte rejsetid og komfort – understøttet af en lav klimabelastning. Enkelheden for passagererne bygger på selskabets evne til at løse en række komplekse bagvedliggende problemstillinger, herunder afvikling af den daglige drift, planlægning og opførelse af nye linjer samt ambitiøse vedligeholdelses- og videreudviklingsprojekter – kombineret med gode løsninger for at skaffe mere kapacitet til at imødekomme et konstant stigende passagertal. Strategien indeholder fem overordnede fokusområder, som er tæt forbundne, og som tilsammen gør selskabet i stand til at imødekomme de mange fremtidige forventninger om at levere værdi til samfundet. De fem hovedfokusområder er: Kunderne, Klimåftrykket, Bygherrerollen, Sikkerheden samt Organisation & kompetencer. KunderneAmbitionAt realisere og om muligt fremrykke den planlagte passagervækst og realisere et passagertal på min. 166 mio. i 2026. Dermed bidrager Metrøn til at reducere klima-aftrykket fra transport i hoved-staden, samtidig med at selskabets indtjening når den forudsatte vækst. Status på området KunderneStigende passagertal og den deraf følgende indtjening er forudsætningen for at levere selskabets kerneopgave. Selskabets indtjening kommer primært fra kunderne, og deres villighed til at vælge Metrøn er derfor central. Hvert år vælger flere passagerer at rejse med Metrøn, således også i 2023, hvor 120 mio. passagerer rejste med Metrøn. Dette er en stigning på 11 pct. fra 2022 og syv pct. under årets passagerbudget. Metroselskabet arbejder fortsat målrettet på at nå langtidsmålet for passagerbudgettet på 181 millioner passagerer i 2028. Der er i den forbindelse fokus på de virkemidler og tiltag, som selskabet selv kan igangsætte med henblik på at øge passagertallet ved at fastholde en god service til kunderne og styrke selskabets kommercielle aktiviteter. Tilfredse kunder er grundlaget for at arbejde målrettet med at øge passagertallet. Selskabets Net Promoter Score (NPS), der måler kundernes villighed til at anbefale Metrøn til andre på en skala fra -100 til +100, lå i 2023 på +62 og holdt dermed det høje niveau fra 2022. Målet for strategiperioden er at fastholde det høje NPS-niveau mellem +60 og +65. Status på de underliggende indsatser1.        Salgskanaler, produkter og servicesSelskabet arbejder målrettet på at gøre det let, enkelt og relevant for kunderne også i fremtiden at købe en billet. Selskabet deler sine salgskanaler med andre leverandører af offentlig transport i regi af DOT og Rejsekort & Rejseplan, og DSB sælger også billetter til Metrøn. I 2023 har selskabet på nationalt plan bidraget til videreudviklingen af rejsekort til en mere digital løsning. I DOT-samarbejdet har selskabet medvirket til at udvikle mere attraktive regionale produkter. To tredjedele af rejserne i Metrøn foretages af kunder, som på rejsen alene skal bruge Metrøn og gang/cykel for at nå deres destination. Derfor har selskabet i 2023 undersøgt mulighederne for, at Metrøn kan få en salgskanal, som er skræddersyet til denne form for enkle og hurtige rejse. Det skal ligeledes sikre, at der altid er en driftsstabil og relevant salgskanal til stede, da Metrøn i dag har en betydning for kundernes hverdag døgnet rundt. 2.       Marketing og måling af kundeoplevelserMetrøn er i kombination med gang og cykel hovedstadens mest attraktive og klimavenlige transporttilbud. Der er fortsat et stort ikke-indfriet potentiale for flere passagerer, og selskabet øgede i 2023 derfor niveauet for markedsføring. For maksimalt udbytte af markedsføringen videreudvikler selskabet i 2024 kundeindsigter og øger fokus på kundeloyalitet og strategiske samarbejder. Som en ny service forventer selskabet i 2024 i anledning af åbningen af de fem nye stationer på M4 at lancere et pilotprojekt i form af en app til kunderne langs den nye M4 til Sydhavn og Valby, som skal bruges til at markedsføre de nye stationer og Metrøn som helhed. 3.       Investeringer i videreudvikling og vedligeholdelse af MetrønHøj driftsstabilitet og øget kapacitet var sammen med vedligehold af det eksisterende metronetværk nogle af de væsentligste aktiviteter i 2023, særligt i M1 og M2. Samtidig er organisationen til at kunne gennemføre de nødvendige vedligeholdelsesprojekter i de kommende år blevet bygget op. Med indsættelse af to ekstra tog i 2023 og et tredje i begyndelsen af 2024 blev den samlede kapacitet øget med 10 pct. i myldretiden på M1/M2. Dette arbejde fortsættes i 2024 og suppleres med en lang række investeringer i vedligehold af togsystemet, stationerne og tog. Metrøn er blevet 20 år, og behovet for vedligeholdelse og udvikling stiger for at kunne bibeholde samme høje niveau og leve op til passagerernes fremtidige forventninger. Mere vedligeholdelse, reinvesteringer og udvikling påvirker servicen, mensforbedringerne implementeres. Derfor skal der udvikles nye metoder til at vedligeholde og udvikle Metrøn, så den høje service til borgerne sikres. Selskabet har i 2023 analyseret cybersikkerheden med en risikobaseret tilgang for både egne og operatørernes systemer, og arbejdet for at sikre et robust og tidssvarende setup fortsætter i 2024. KlimåftrykketAmbitionAt nedbringe klimåftrykket mest muligt fra alle selskabets aktiviteter. Klimåftrykket fra nye metroprojekter skal halveres i sammenligning med den eksisterendemetro, og der skal fokus på reduktion af materialer og materialevalg i design og anlægsmetoder. Status på området KlimåftrykketI 2023 blev der kortlagt væsentlige muligheder for at nedbringe klimåftrykket på nye metroprojekter, og arbejdet er forløbet planmæssigt med tilfredsstillende resultater. I 2024 skal der findes yderligere initiativer, så selskabet kan nå tættere på sine klimamål for de mulige nye metrolinjer M5 og forlængelsen af M4 til Ydre Nordhavn. Derudover er der fokus på at reducere klimåftrykket fra andre aktiviteter, herunder særligt driften. I 2023 var klimåftrykket fra en passagerkilometer kørt med Metrøn på 4,8 gram CO2, hvilket er lavere end klimåftrykket pr. passager i 2022 (6,4). Status på de underliggende indsatser1.        Anlæg af nye linjerAnlægget af ny metro tegner sig for omkring 70 pct. af selskabets CO2-aftryk, hvorfor selskabet har et stort fokus på anlægsfasen. I 2023 afsøgte selskabet i tæt samarbejde med rådgivere og entreprenører nye teknologier og løsninger, der minimerer det negative klimåftryk ved etablering af nye linjer. På begge kommende projekter (M4 til Ydre Nordhavn og M5) er der fundet designoptimeringer, der forventes at reducere projekternes CO2-aftryk betydeligt, og i 2024 skal størstedelen af de resterende tiltag identificeres. 2.       Klimåftryk som beslutningsparameter ved reinvesteringerDa reinvesteringerne i Metrøn står for cirka 25 pct. af klimåftrykket, udviklede selskabet i 2023 en model der gør klimåftryk til et selvstændigt beslutningsparameter ved reinvesteringer. Modellen omfatter alle større reinvesteringsprojekter, svarende til ca. 80 pct. af økonomien til reinvesteringer. I 2024 er fokus på at benytte modellen, så CO2-aftrykket kan vurderes som en del af foranalyserne til nye projekter og rapporteres på linje med øvrige KPI’er for reinvesteringer. 3.       Driften af MetrønMetrøn er en af hovedstadens største forbrugere af strøm. I 2023 har selskabet identificeret og forberedt projekter, der skal bidrage til at reducere energiforbruget på særligt M1/M2, herunder blandt andet ventilation og lyskilder. Selskabet vil i 2024 arbejde med at implementere bedre energistyring og flere målere på Metrøns stationer, hvilket forventes at give et bedre overblik over energiforbruget, sådan at der er et databaseret grundlag for energibesparende handlinger. 4.       Selskabet som virksomhedOgså i selskabets egen organisation skal klimåftrykket reduceres med en målsætning om reduktion med 20 procent i strategiperioden. Klimåftrykket fra administrationsbygningen er dog steget i 2023, særligt som følge af væksten i antal medarbejdere. Men derer samtidig implementeret en række initiativer, som skal modvirke dette fremover, herunder en ny politik for tjenesterejser og indkøb af elbiler. I 2024 vil scope 3-udledninger blive indarbejdet i selskabets indkøbspolitik. BygherrerollenAmbitionAt Metroselskabet bygger ‘state of the art’, så projekterne ved hjælp af innovation og avanceret teknologi er attraktive, den dag de tages i brug. Status på området BygherrerollenMetroselskabets anlægsprojekter har en størrelse, der i en dansk sammenhæng betyder, at selskabet kan og er forpligtiget til at gå forrest og påvirke markedet, når det gælder innovation og teknologi samt sikkerhed og social ansvarlighed. I 2023 har selskabet fokuseret på at udvikle kompetencer og paradigmer, så selskabets størrelse, viden og kompetence kan benyttes til at indarbejde bæredygtighedstiltag i kommende projekter, herunder materialevalg, konstruktionsmetoder og samarbejdsformer. Arbejdet er forløbet med en fornuftig fremdrift og forventes fortsat i 2024. I 2023 har selskabet afsøgt kontraktformer, som understøtter rammerne for et integreret, forpligtigende og effektivt samarbejde med entreprenører og rådgivere. Et sådant paradigme vil også skabe incitamenter til at forbedre og realisere projekterne. Dette gælder særligt i forhold til målsætningen om at kunne reducere CO2-udledningen ved anvendelse af innovative løsninger og løbende inddragelse af teknologispring. Det er Metroselskabets ambition, at der fremover skal indarbejdes klimakrav i alle relevante anlægskontrakter. Forudsætningen for at bygge ‘state of the art’ er, at selskabet kan tiltrække de bedste samarbejdspartnere. I 2023 gennemførtes derfor en interessentanalyse, hvor selskabet på en skala fra 1 til 5 scorede 3,6 på samarbejdspartnernes oplevelse af selskabet som frontløber inden for bæredygtighed og 3,8, når det gælder innovation. Målsætningen for området er at score mindst 4 på begge parametre i 2026. Status på de underliggende indsatser1.        Nye kontrakt- og samarbejdsformerI 2023 afsøgte selskabet mulige kontraktformer til at understøtte målsætningen om at reducere CO2-udledningen. Resultaterne heraf forventes at blive operationelle i 2024 blandt andet i form af Early Contractor involvement (ECi), der er en tilgang til kontraktindgåelse, som understøtter et tidligt, tættere og mere tillidsfuldt samarbejde mellem rådgivere og entreprenører om innovation og planlægning med henblik på at kunne levere mere værdi til projekterne. Selskabet har besluttet, at denne kontraktform skal benyttet i forbindelse med forlængelsen af M4 til Ydre Nordhavn. 2.       Sammensat projektporteføljeI 2023 har selskabet igangsat arbejdet med en mere sammensat projektportefølje. Hidtil har de fleste af selskabets projekter bestået af store anlægsprojekter (”greenfield”), men fremover vil der i tiltagende omfang også skulle arbejdes med mindre vedligeholdelsesopgaver (”brownfield”). Dette nødvendiggør en sikring af, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer og ressourcer, samt at processer understøtter det stigende antal enkeltprojekter. Dette arbejde fortsættes i 2024. 3.       Teknologi og innovationI 2023 har selskabet arbejdet systematisk med at identificere nye teknologier til primært at reducere kommende anlægsprojekters klimåftryk og til fremadrettet at sikre grundlaget for en databaseret drift og vedligeholdelse. Indsatsen inkluderede analyser af nye eller alternative designløsninger og smartere udførelsesmetoder. Mulighederne for delvist at subsidiere klimabelastende materialer er desuden blevet afdækket. Arbejdet med kvalificering og prioritering samt forberedelse af implementering i kommende projekter fortsættes i 2024. SikkerhedenAmbitionAlle skal kunne arbejde sikkerthver dag. Status på området SikkerhedSom betydelig bygherre er sikkerheden altid et kontinuerligt indsatsområde for selskabet. I 2023 var den akkumulerede ulykkesfrekvens på 7,3 på Sydhavnsprojektet, og selv om det er langt under branchegennemsnittet, fortsættes samarbejdet med entreprenørerne på projektet i 2024, så alle kan arbejde sikkert hver dag. Antallet af sygedage i egen organisation er faldet fra 4,9 i 2022 til 3,5 i 2023, mens der er en fordobling i antallet af langtidssygemeldte, der både indeholder stress og andre former for længerevarende sygdom. Udviklingen i antal sygedage er tilfredsstillende, mens antallet af langtidssygemeldinger ønskes nedbragt i 2024 ved at øge fokus på trivsel blandt medarbejderne. Status på de underliggende indsatser1.        Antallet af ulykker i driften nedbringesMed henblik på at indarbejde krav til sikkerheden i det kommende udbud af drifts- og vedligeholdelseskontrakten for Metrøn i drift har selskabet i 2023 søgt at opnå et overblik over antallet af ulykker i driften. Selskabet forventer, at det i løbet af 2024 vil blive muligt at rapportere ulykkestal fra driften på lige fod med de tilsvarende opgørelser fra anlægsprojekterne. 2.       Ingen bliver syge af at gå på arbejdeSelskabet har i 2023 øget fokus på medarbejdernes trivsel og tilfredshed med ambitionen om at skabe de bedst mulige rammer for medarbejderne ved blandt andet at fokusere på fleksibilitet, mangfoldighed og psykisk arbejdsmiljø. I 2023 blev der blandt andet etableret datagrundlag, styrket ledelse og arbejdet med forudsætningerne for psykologisk tryghed på arbejdspladsen. Dette arbejde fortsættes i 2024. 3.       Sikkerhed tænkes ind fra starten på nye projekterI 2023 har der været indsatser for at få sikkerhed tænkt ind fra starten på nye projekter, blandt andet i form af et kontraktuelt set-up, som sikrer, at der også i samarbejdet mellem anlægsentreprenøren og dennes rådgivere arbejdes med ambitiøse og virkningsfulde risikomitigerende tiltag. Dette er indarbejdet i kontrakterne på M5 og planlægges også anvendt på forlængelsen af M4 til Ydre Nordhavn. I 2024 øges indsatsen og suppleres med mere fokus på at få sikkerhed ind i designfasen, blandt andet ved brug af standardisering og præfabrikering. Organisation og kompetencerAmbitionAt Metroselskabet vil være denforetrukne arbejdsplads formedarbejdere, der vil bidragetil bæredygtig mobilitet i hovedstaden. Status på området Organisation og kompetencerForudsætningen for at indfri selskabets øgede ambitionsniveau er, at selskabets godt 330 medarbejdere oplever at være en del af en attraktiv arbejdsplads, der engagerer, udvikler, fastholder og tiltrækker fagligt dygtige medarbejdere med de rette kompetencer. Som grundlag for det målrettede arbejde med udviklingen af arbejdspladsen har selskabet sat en ambition om en eNPS på minimum 37 med udgangen af 2026, hvilket er over landsgennemsnittet (eNPS er baseret på et spørgsmål til medarbejderne om, hvor sandsynligt det er, at de vil anbefale selskabet som arbejdsplads til andre på en skala fra -100 til +100). I 2023 opnåede selskabet en eNPS på +33, hvilket er et tilfredsstillende udgangspunkt for arbejdet med området. I 2024 arbejdes der videre med udviklingen af organisationen, kompetencerne og rammerne for selskabet. Herudover pejler selskabet efter tilfredsheden med arbejdet blandt medarbejderne i bestræbelserne efter at udvikle arbejdspladsen. I 2023 lå tilfredsheden på 78 vurderet på en skala fra 0 til 100, hvilket er højere end landsgennemsnittet i Danmark, idet det lå på 72. Ambitionen er at fastholde en høj tilfredshed mellem 75 og 80 i strategiperioden. Status på de underliggende indsatser1.        Digital og innovativ organisationFor at lykkes med de ambitiøse mål for blandt andet passagervækst og bæredygtighed har selskabet i 2023 udviklet og konsolideret organisationen med styrkede enheder for henholdsvis digitalisering og innovation. Der er udviklet strategiske fundamenter, og der er foretaget implementering af IT-programmer som Geographic Information System (GIS) og Autodesk Construction Cloud (ACC) i organisationen. Desuden har samtlige medarbejdere været på en temadag om emnet med inspiration, eksterne oplæg og workshops. 2.       KompetenceudviklingI 2023 blev selskabets kompetencer og fremtidige behov kortlagt som et led i at kunne fastholde, udvikle og rekruttere medarbejdere. Et stigende antal medarbejdere blev hentet ind i 2023 til at løse mere komplekse opgaver bl. a. inden for digitalisering, cybersikkerhed samt drift og reinvesteringer. I 2024 fortsættes udviklingen. 3.       Alle livets faserI 2023 blev fundamentet for at styrke selskabets indsats inden for social bæredygtighed lagt i form af en strategi, som skal styrke medarbejdertrivslen og det psykiske arbejdsmiljø samt drive en mere aktiv tilgang til diversitet, ligestilling og inklusion. I 2023 blev også selskabets barselsordning opdateret, så mænd og kvinders ret til barsel ligestilles. I 2024 opdateres selskabets mangfoldigheds- og inklusionspolitik, og en række relaterede indsatser igangsættes. 4.       Employer BrandI 2023 blev arbejdet med at udvikle en attraktiv arbejdsplads, der engagerer, udvikler, fastholder og tiltrækker fagligt dygtige medarbejdere med de rette kompetencer påbegyndt. Opgaven med at synliggøre selskabet over for både nuværende og kommende medarbejdere blev igangsat, hvilket bl. a. indebærer en øget brug af Metrøns brand i arbejdet med at rekruttere nye medarbejdere. I 2024 øges selskabet synlighed i relation til udvalgte kompetencer. Læs mere om status på forretningsstrategien i de følgende afsnit.