Copied
 
 
2023, DKK
03.06.2024
Bruttoresultat

254''

Primær drift

42.287'

Årets resultat

31.620'

Aktiver

304''

Kortfristede aktiver

257''

Egenkapital

223''

Afkastningsgrad

14 %

Soliditetsgrad

73 %

Likviditetsgrad

357 %

Resultat
03.06.2024
Årsrapport
2023
03.06.2024
Nettoomsætning464.254.000
Bruttoresultat253.682.000
Resultat af primær drift42.287.000
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 0
Finansielle indtægter2.054.000
Finansieringsomkostninger-1.958.000
Andre finansielle omkostninger0
Resultat før skat42.383.000
Resultat31.620.000
Forslag til udbytte0
Aktiver
03.06.2024
Årsrapport
2023
03.06.2024
Kortfristede varebeholdninger73.249.000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 49.843.000
Likvider133.548.000
Kortfristede aktiver256.640.000
Immaterielle aktiver og goodwill1.737.000
Finansielle anlægsaktiver0
Materielle aktiver45.810.000
Langfristede aktiver47.547.000
Aktiver304.187.000
Aktiver
03.06.2024
Passiver
03.06.2024
Årsrapport
2023
03.06.2024
Forslag til udbytte0
Egenkapital222.619.000
Hensatte forpligtelser3.000.000
Langfristet gæld til banker0
Leverandører af varer og tjenesteydelser26.355.000
Kortfristede forpligtelser71.849.000
Gældsforpligtelser78.568.000
Forpligtelser78.568.000
Passiver304.187.000
Passiver
03.06.2024
Nøgletal
03.06.2024
Årsrapport
2023
03.06.2024
Afkastningsgrad 13,9 %
Dækningsgrad 54,6 %
Resultatgrad 6,8 %
Varelagerets omsætningshastighed 6,3
Egenkapitals-forretning 14,2 %
Payout-ratio Na.
Gældsdæknings-nøgletal 2.159,7 %
Soliditestgrad 73,2 %
Likviditetsgrad 357,2 %
Resultat
03.06.2024
Gæld
03.06.2024
Årsrapport
03.06.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 03.06.2024)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Mittarfeqarfiit A/S er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for en stor klasse C-virksomhed. Årsrapporten aflægges i danske kroner. Årsrapporten omfatter selskabets første regnskabsår, hvorfor der ikke er medtaget sammenligningstal.
Beretning
03.06.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-04-04
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelse og direktion har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2023 for Mittarfeqarfiit A/S.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Forord Mittarfeqarfiit A/S skal hver dag sikre, at 13 lufthavne og 46 helikopterflyvepladser, under ekstreme arktiske forhold, kan holdes åbne, for at sikre at den grønlandske infrastruktur på luftfartsområdet fungerer. Den udfordring bliver hver dag håndteret af vores dygtige medarbejdere, der har opbygget en unik erfaring med lufthavnsdrift i Grønland. Vores fundament er således vores ca. 400 kompetente og veluddannede medarbejdere. Vi arbejder strategisk med medarbejdernes kompetencer og løbende uddannelser, hvilket gør det muligt for virksomheden hele tiden at udvikle sig. Mange steder har vi multifunktionsmedarbejdere, og det betyder at det er de samme medarbejdere der er beredskabsuddannede og står for beredskabet, reparerer motorer, står for security, tanker fly, har check-in funktion og laster fly i mange af vores lufthavne. Vi har haft travlt igen i 2023 og vi vil gerne takke alle medarbejderne for deres store indsats, deres loyalitet og dedikation til deres arbejde. Vores årlige medarbejdertilfredshedsundersøgelser viser et kontinuerligt højt niveau på alle områder og tilfredse og loyale medarbejdere er med deres store erfaring og kompetencer en forudsætning for at drive en sikker, kundeorienteret og effektiv lufthavnsdrift. 2023 blev et anderledes år. I slutningen af 2022 blev selskabet Mittarfeqarfiit A/S dannet, og efter at årsregnskabet for 2022 var færdigt, blev den nettostyrede virksomhed Mittarfeqarfiit indskudt i Mittarfeqarfiit A/S. Efterfølgende er Mittarfeqarfiit A/S blevet indskudt i Kalållit Airports koncernen, og er således et datterselskab til Kalållit Airports Holding A/S, på lige fod med Kalållit Airports International A/S og Kalållit Airports Domestic A/S. Der pågår løbende et arbejde med at opnå de forventede synergieffekter ved sammenlægningen, således at den samlede lufthavnsdrift i Grønland bliver drevet så effektivt som muligt. Dette arbejde har blandt andet medført, at der pr. 1. januar 2024 er oprettet et Shared Service Center i Kalållit Airports Holding A/S, hvortil HR-, Økonomi-, IT-, Kommunikation- og Marketing-afdelingerne i Mittarfeqarfiit A/S er flyttet. Shared Service Center leverer fremover ydelser til hele koncernen. Fysisk er Hovedkontoret i Mittarfeqarfiit A/S flyttet ud af lufthavnsbygningen i Nuuk, som skal nedrives senere på året, af hensyn til byggeriet af den nye landingsbane. Hovedkontoret er derfor flyttet sammen med Hovedkontoret i Kalållit Airports, og vi forventer på den baggrund et øget samarbejde mellem datterselskaberne i koncernen. Direktionen i Mittarfeqarfiit A/S har sammen med direktionerne i de øvrige selskaber i koncernen, påbegyndt arbejdet med en ny samlet strategi for koncernen. Strategien vil blive videreudviklet sammen med medarbejderne og endeligt udrullet i løbet af 2024. Årets resultat udgør et overskud på 42,4 mio. kr. før skat og 31,6 mio. kr. efter skat mod et overskud på 12,8 mio. kr. før skat i 2022, og egenkapitalen udgør 222,6 mio. kr. mod 170,0 mio. kr. i 2022. Mittarfeqarfiit A/S takker medarbejdere, luftfartsselskaber, kunder og andre samarbejdspartnere, for et godt samarbejde i 2023, og ser frem til at fortsætte det gode samarbejde i 2024. Henrik Estrup Adm. Direktør Mittarfeqarfiit A/S varetager infrastrukturen i Grønland for lufttransport af personer og gods gennem 13 lufthavne og 46 helikopterflyvepladser. Vi beskæftiger ca. 400 medarbejdere og er således en af Grønlands største arbejdspladser. Mittarfeqarfiit A/S løser en samfunds kritisk infrastrukturopgave i Grønland om at sikre, at kunder og samarbejdspartnere får de sikreste og bedst mulige betingelser for at kunne operere – ofte på trods af udfordrende klimatiske og geografiske forhold. Den opgave løser vi bl. a. gennem en stærk organisation og vedholdende medarbejdere. Kalållit Airports er i gang med udbygningen af lufthavnene i Ilulissat, Nuuk og Qaqortoq, og det betyder, at Mittarfeqarfiit A/S som driftsoperatør står overfor mange forandringer i de kommende år. Dette ændrer dog ikke ved vores primære opgaver – nemlig fortsat at levere sikker, kundeorienteret og effektiv lufthavnsdrift. Derigennem sikrer vi også fremadrettet, at vores medarbejderne har kompetencerne til at drive alle lufthavne i Grønland – også de nye. Der foregår et intenst samarbejde med Kalållit Airports om dette. Digitalisering Mittarfeqarfiit A/S processer og systemer er løbende blevet revideret og moderniseret. Der er igennem de senere år indført nyt faktureringssystem, nyt økonomisystem, nyt tidsregistreringssystem, nyt HR-system, nyt kvalitetsstyringssystem, nyt intranet og nyt kontraktstyringssystem. Der vil også i årene fremover, i samarbejde med Kalållit Airports, blive investeret i nye systemer som sikrer, at systemerne i koncernen kan løse nuværende og kommende opgaver. Strategi Mittarfeqarfiit A/S strategi, Nalilik, har virksomheden arbejdet efter de seneste år. Der er nu i samarbejde med Kalåliit Airports påbegyndt et arbejde med en ny strategi for alle selskaber i koncernen. Strategien skal i starten af 2024 bearbejdes af ledelsesgrupperne i selskaberne og vil efterfølgende blive videreudviklet sammen med medarbejderne og endeligt udrullet i løbet af 2024. Lufthavnsdrift Mittarfeqarfiit A/S driver, som koncessionshaver, alle Grønlands offentlige lufthavne og helikopterflyvepladser med tilhørende anlæg, udstyr og bygninger. Vi har på den baggrund, gennem mere end 30 år, som den eneste civile lufthavnsoperatør i Grønland, opbygget en unik erfaring og kompetence med lufthavnsdrift under arktiske forhold. Flyvesikkerheden er vores højeste prioritet. Dette understøttes blandt andet af vores safety- og kvalitetspolitik. Vi arbejder kontinuerligt på at sikre fokus på flyvesikkerheden i hele virksomheden. Ved et bevidst og fokuseret arbejde, blandt andet via Quality Task Force, øger vi løbende Safety Awareness i virksomheden, Safety- og Quality afdelingerne bliver løbende efteruddannet, og der bliver løbende afholdt Safety-workshops i lufthavnene. Trafikstyrelsen i Danmark, som er den øverste myndighed vedrørende flyvesikkerhed også i Grønland, følger løbende op på arbejdet for at højne flyvesikkerheden i Grønland. I Mittarfeqarfiit A/S fokuserer vi på investeringer, der øger flyvesikkerheden. Der er udarbejdet langsigtede fornyelsesplaner og vedligeholdelsesplaner for selskabets anlægsmasse ligesom der er investeret i et elektronisk vedligeholdelsessystem, der sikrer en løbende vedligeholdelse af anlægsmassen. Vi har et kontinuerligt fokus på at være så omkostningseffektive som muligt. Det betyder f. eks. at det er de samme medarbejdere der er beredskabsuddannede og står for brand og redningsberedskabet, rydder sne, vedligeholder maskiner og bygninger, varetager lufthavnssecurity, tanker fly, har check-in funktion og laster fly i mange af vores lufthavne. Det er således vores kompetente medarbejdere, som er fundamentet for at vi løbende kan udvikle og effektivisere virksomheden. Passagertrafikken I 2023 har vi generelt set en stigning i passagertallet i hovedparten af vores lufthavne. Trafikmængden i 2022 var samlet set på indeks 97 i forhold til 2019, som var det sidste ”normale” år inden Corona-krisen. I forhold til 2022 endte udenrigstrafik i 2023 på indeks 109 og indenrigstrafikken på indeks 112. Samlet for udenrigs og indenrigs trafik endte det på indeks 111 i forhold til 2022. Kommercielt område Ground Handling Mittarfeqarfiit A/S har, gennem de seneste år, gennemført en effektivisering af arbejdsgangene i lufthavnene. Effektiviseringen inkluderer samtlige medarbejdere i lufthavne og heliporte, og målet er at fordele arbejdskraften mere fleksibelt og smart - under overskriften ”Multi- funktion”. Det gøres ved, at medarbejderne udfører forskellige arbejdsopgaver på tværs af de enkelte fagområder. Efteruddannelse af medarbejdere og fleksibilitet mellem faggrupper, har skaber en øget omsætning pr. operation. Hoteller Mittarfeqarfiits A/S hoteller i Kangerlussuaq og Narsarsuaq har i 2023 fortsat haft fremgang i antallet af overnatninger. Der sker på den baggrund en løbende en opgradering af værelser og faciliteter. Hotel Kangerlussuaq blev på baggrund af et krav fra Grønlands Selvstyre sat til salg, og pr. 1. august 2023 blev hotellet solgt til Albatros Arctic Circle, som i forvejen driver indkvarterings- og restaurant-drift i Kangerlussuaq. Salget er pr. 31. december 2023 ikke endeligt godkendt, idet Grønlands Selvstyres Forbruger- og Konkurrencestyrelse fortsat sagsbehandler sagen i forhold til om der er foregået en anmeldelsespligtig fusion i forbindelse med salget. 15 forskellige uddannelser Mittarfeqarfiit A/S er en af Grønlands største uddannelsesvirksomheder, og det er en opgave, der forpligter. HR-afdelingen koordinerer de lovpligtige og de ikke lovpligtige uddannelser, og varetager flere end 15 forskellige uddannelser. Udover at have praktikanter fra en række uddannelser, har vi også egne uddannelser, som sikrer, at der løbende bliver uddannet lokale specialister. Det gavner både landet som helhed samt virksomheden, der gennem de studerende får ny viden og inspiration. Der er stor fokus på at uddanne medarbejdere og indgå i samarbejder med uddannelsesinstitutioner. Dette sker både for at sikre, at vi har den rette arbejdskraft i fremtiden, og for at medvirke til at løfte hele samfundets uddannelsesmæssige niveau. Samtidig betyder den massive uddannelse af unge i Grønland, at behovet for tilkaldt arbejdskraft minimeres. I dag er Grønland, takket være en konstant uddannelsesindsats fra virksomheden, eksempelvis selvforsynende med AFIS-operatører, brandmænd og indsatsledere. Vi sikrer hele tiden den enkelte medarbejders kompetencer gennem videreudvikling og supplerende uddannelser. Samfundsansvar Lovpligtig redegørelse for samfundsansvar, Corporate Social Responsibility CSR samt underrepræsenteret køn, ifølge årsregnskabsloven §99a og §99b. I Mittarfeqarfiit A/S er både ledelse og medarbejdere bevidste om virksomhedens store samfundsansvar. Det gælder ikke mindst selskabets ansvar for at sikre den samlede infrastruktur omkring lufttransport af personer og gods. Et andet højt prioriteret område er medarbejdernes trivsel og sikkerhed. Politik for samfundsansvar Mittarfeqarfiit A/S ønsker en rummelig arbejdsplads, som giver mulighed for at kombinere arbejde og familie. I ledelsen af medarbejdere forsøger vi derfor så vidt muligt at tage hensyn til familiemæssige forhold i blandt andet vagtplaner og ved højtider med videre. Vi har desuden en række underliggende politikker, f. eks. en flekstidsordning og et kollegastøttesystem til medarbejdere, der er udsat for traumatiske eller voldsomme følelsesmæssige oplevelser. Disse kollegær er RITS uddannet – hvilket vil sige, at de er klædt på og løbende bliver efteruddannet til at varetage psykologisk stress- og krisebearbejdning. Mittarfeqarfiit A/S opdaterer løbende politikken for samfundsansvar for at sikre, at politikken afspejler aktuelle forhold i de strategiske målsætninger. Det overordnede ansvar for CSR er placeret i Direktionen, men hele organisationen er involveret i initiativer på området. Vores kerneforretning er lufthavnsdrift og er det vi fokuserer på, som vores primære opgave. Kommercielle aktiviteter er understøttende aktiviteter, der sikrer en bæredygtig forretningsmæssig og kundeorienteret fremtidig platform. Sikkerhed Mittarfeqarfiit A/S er forpligtet til at udføre en sikker lufthavnsdrift og have et sikkert arbejdsmiljø i henhold til etablerede procedurer og love og bestemmelser fastsat af Trafikstyrelsen og andre myndighedsinstanser. Intentionerne med denne forpligtelse, er at tilbyde virksomhedens kunder en sikker operativ international standard og at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø for medarbejderne. Der er altid en potentiel risiko i forbindelse med lufthavnsdrift. Tekniske, operationelle og menneskelige elementer giver denne risiko. Mittarfeqarfiit A/S har som mål at identificere og kontrollere disse tekniske, operationelle og menneskelige elementer, så vidt det overhovedet er muligt. Dette opnås blandt andet via de årlige kvalitetsaudit, via lovpligtige tilsyn samt ved en løbende efteruddannelse af medarbejderne. Formålet med overvågning og registrering er at afdække sikkerhedsmæssige trender og forhindre gentagelser af sikkerhedsmæssige begivenheder, der kan være medvirkende til en ulykke. Sikkerheden angår alle medarbejdere og er dermed alles ansvar. Mittarfeqarfiit A/S arbejder aktivt for at mindske potentielle risici såsom uheld og ulykker på arbejdspladsen. Hver enkelt afdelingsleder har det primære ansvar for sikkerheden på arbejdspladsen. Imidlertid angår sikkerheden alle medarbejdere og er dermed alles ansvar og må ikke tilsidesættes af nogen, hverken i eller udenfor arbejdspladsen. For at sikre en løbende forbedring af sikkerheden på arbejdspladsen er det både ledelsens såvel som medarbejdernes pligt at bidrage til at identificere eventuelle fejl og mangler, så der er mulighed for udbedring og derigennem sikre en kontinuerlig forbedring af procedurer, sikkerhedsmæssige forhold, udstyr og handlinger. Det er afdelingslederens ansvar at sikre, at alle medarbejdere er bekendt med denne politik, og at den efterleves, ligesom det er den enkelte medarbejders eget ansvar at efterleve den. Mittarfeqarfiit A/S arbejdsmiljøudvalg og sikkerhedsgrupper følger løbende op på sikkerhedsforhold- og vilkår i virksomheden. Mittarfeqarfiit A/S er, som en større offentlig ejet virksomhed der er til stede i hele landet, afhængig af at kunne tiltrække kompetente medarbejdere. Vi er desuden ansvarlige for at sikre, at medarbejderne trives, har gode arbejdsforhold og har adgang til relevant opkvalificering og uddannelse. Dermed har vi mulighed for både at bidrage til at løfte uddannelsesniveauet bredt i landet, samt på kompetenceområdet indenfor egne fagområder såsom CNS-tekniker, AFIS- operatør, entreprenørmekaniker, indsatsleder FLY samt indenfor forskellige administrative fagområder. Medarbejdertilfredshed Det er Mittarfeqarfiit A/S mål at være en eftertragtet arbejdsplads med en høj medarbejdertilfredshed og et sikkert og udviklende arbejdsmiljø. Det er vigtigt for os at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere med de rette kompetencer. Vi har også i 2023 prioriteret dette fokusområde, der både handler om nuværende og kommende medarbejdere. Den årlige undersøgelse af medarbejdertilfredsheden viste, at arbejdsglæden generelt er meget høj blandt Mittarfeqarfiit A/S medarbejdere med en arbejdsglæde på 76 og en loyalitet på 81. Det er selskabets mål ifølge politikken for samfundsansvar at have en arbejdsglæde på mindst 75. Undersøgelsen havde deltagelse af 85% af medarbejderne, hvilket er på et højt og tilfredsstillende niveau, i forhold til vores mål om en deltagelse på mindst 75 %. Alle medarbejdere har via SundMIT mulighed for at deltage i sunde fællesaktivitets- programmer. Dette er et attraktivt personalegode for alle, hvor man har mulighed for f. eks. at motionere i arbejdstiden. Der er etableret træningsfaciliteter i alle lufthavne, således at medarbejderne der også har mulighed for at holde sig i god form. Medarbejdernes trivsel kan også måles på, hvor godt vi lykkes med at fastholde medarbejdere. Det er glædeligt og af stor værdi for virksomheden, når medarbejdere fejrer 10, 25 og 40-års jubilæum, og at medarbejdere ønsker at blive i virksomheden i mange år. Da der også er områder med korttidsansatte med lav anciennitet, var medarbejdernes gennemsnitlige anciennitet 5,6 år ved udgangen af 2023, mod 5,7 år ved udgangen af 2022. Sikkerhed og arbejdsmiljø Mittarfeqarfiit A/S er en arbejdsplads, hvor vi sætter sikkerheden højt både indenfor det fysiske arbejdsmiljø og generelt på alle områder. Status for indsatsen på dette fokusområde måles blandt andet på omfanget af arbejdsskader og påbud fra Arbejdstilsynet. Vi arbejder derfor målrettet på at overholde alle love, bestemmelser og procedurer, der bidrager til et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Mittarfeqarfiit A/S har en arbejdsmiljøorganisation, som til dagligt tilser og varetager myndighedskravene, om et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Arbejdsmiljøorganisationen består af henholdsvis lokale sikkerhedsgrupper samt et centralt Arbejdsmiljøudvalg. Arbejdsmiljøudvalget består af en formand (Mittarfeqarfiit A/S Adm. direktør) og en repræsentant for Arbejdsmiljøorganisationen i Mittarfeqarfiit. Derudover består udvalget af 4 geografisk fordelte medarbejderrepræsentanter og ledelsesrepræsentanter fra de lokale sikkerhedsgrupper. Arbejdsmiljøudvalget drøfter og tilrettelægger de overordnede rammer for selskabets arbejde med arbejdsmiljø, herunder planlægning og koordinering af det praktiske arbejde med arbejdsmiljø i virksomheden. De arbejdspladser, der er geografisk adskilt fra andre enheder og/eller som min. har 10 ansatte har etableret en sikkerhedsgruppe. Sikkerhedsgruppen er det centrale omdrejningspunkt i det praktiske arbejde med arbejdsmiljøopgaverne i det område, arbejdsmiljøgruppen dækker. Sikkerhedsrepræsentanter skal ifølge Arbejdsmiljøloven have indsigt i deres daglige arbejdsmiljø arbejde. Sikkerhedsrepræsentanterne skal derfor have gennemgået et lovpligtige arbejdsmiljøkursus snarest eller senest 6 måneder efter deres tiltrædelse som sikkerhedsrepræsentant. I forhold til sikkerhed er der i 2023 anmeldt 12 arbejdsskader, mod 4 anmeldte arbejdsskader i 2022. Det er Mittarfeqarfiit A/S klare mål, at der ikke skal ske ulykker på arbejdspladsen, ligesom det skal undgås, at arbejdet gør medarbejderne syge. Kundeservice og kommunikation Mittarfeqarfiit A/S arbejder løbende med at forbedre kundernes adgang til oplysninger om vores drift, produkter, projekter mv. på vores kommunikationsplatforme. Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores brug af sociale medier, blandt andet med henblik på at kunne informere kunderne hurtigt og effektivt. Der er tidligere blevet investeret i gratis internet i Kangerlussuaq lufthavn og det overvejes i hvilket omfang dette også kan gøres i andre lufthavne, ligesom kundeservice og kommunikation vil indgå i koncernens kommende strategi. Kompetenceudvikling Mittarfeqarfiit A/S tilstræber at udvikle og sikre de rette kompetencer til at kunne drive og fortsat udvikle vores kerneforretning. Vores mission er: ”Vi er det sikre fundament for luftfart i Grønland”, hvilket kræver en høj kompetence hos medarbejdere og ledere. Hvilke kompetencer der skal udvikles, bliver styret dels af behovet i kerneforretningen såvel som behovet i strategiens overordnede indsatsområder. Formålet med vores kompetenceudvikling er, at: • Skabe et fundament og rammerne for meningsfuld kompetenceudvikling af alle medarbejdere og ledere med fokus på værdiskabende aktiviteter og læringsprocesser • Koble vores vision og strategi sammen med afdelingerne og den enkelte medarbejders mål og udviklingsindsatser • Optimere tid- og ressourcestyring af kompetenceudviklingsindsatser Mittarfeqarfiit A/S ønsker at fastholde et højt uddannelses- og kompetenceniveau. I løbet af 2023 er både de lovpligtige og ikke lovpligtige uddannelser blevet yderligere intensiveret, specielt på Indsatslederne, da der på baggrund af Corona-krisen de foregående år, har været begrænset muligheder for dette. Ud over større fokus på kritiske funktioner som Indsatsledere, AFIS-operatører og Securitymedarbejdere, har hovedparten af alle ledere været igennem et lederudviklingsforløb i 2023. Fokus på uddannelse Mittarfeqarfiit A/S er en af Grønlands største uddannelsesvirksomheder. Udover at have praktikanter fra en lang række uddannelser, har selskabet sine egne uddannelser, som sikrer, at der løbende bliver uddannet lokale specialister til lufthavnene. Det gavner både landet som helhed og selskabet, der gennem de studerende får ny viden og inspiration. Vi har i dag flere end 15 forskellige uddannelser, og der er konstant medarbejdere i virksomheden, som er under uddannelse. Dermed er vi en af landets største uddannelsesvirksomheder, og den opgave tages seriøst. Den store opmærksomhed på at uddanne medarbejdere og indgå i samarbejder med uddannelsesinstitutioner sker både for at sikre, at den rette arbejdskraft er til rådighed i fremtiden, og for at medvirke til at løfte hele samfundets uddannelsesmæssige niveau. Det har været en stor fordel på AFIS-området. AFIS-medarbejderne er dem, der sidder i tårnene og varetager kontakten med piloterne, og deres arbejde er derfor helt centralt for lufthavnenes daglige virke. I dag er Grønland takket være en konstant massiv indsats på uddannelsesområdet selvforsynende med AFIS-medarbejdere. Vi sikrer hele tiden den enkelte medarbejders kompetencer gennem videreudvikling og supplerende uddannelser. Mittarfeqarfiit A/S mål er, at 10 % af medarbejderne er unge under uddannelse, det vil sige praktikanter, elever eller lærlinge. Ved udgangen af 2023 var 32 ansatte under uddannelse (37 i 2022), svarende til 7,6 %. Der er blandt andet tale om AFIS-operatører, terminalarbejdere, CNS- teknikere, elever indenfor servicefag og elever indenfor administration. Måltallet fastholdes og der vil ske en øget indsats for at nå de 10%. Vi deltager normalt i Selvstyrets job- og uddannelsesmesse i Danmark, for at orientere de unge om job- og uddannelsesmulighederne hos selskabet. Initiativet er en prioritet, da der har været en god effekt og har resulteret i flere kontakter fra interesserede unge. Vi har en forventning om, at indsatsen for at orientere mere om vores arbejde og afholde arrangementer lokalt, vil forbedre mulighederne for at rekruttere unge til virksomheden i fremtiden. Vi har i 2023 deltaget i uddannelseskaravanen, som blev afholdt i byerne Ilulissat, Sisimiut og Nuuk. Det var et stort fremmøde til alle arrangementerne og det er hensigten løbende at deltage i disse arrangementer, hvor mange er interesseret i at høre mere omkring jobs og uddannelser hos os. I årets deltagelse har der specielt været fokus på at promovere indsatsledere, terminalarbejdere Security medarbejdere og AFIS-operatører.