Copied
 
 
2022, DKK
01.05.2023
Bruttoresultat

9.187'

Primær drift

751'

Årets resultat

562'

Aktiver

3.212'

Kortfristede aktiver

2.544'

Egenkapital

2.534'

Afkastningsgrad

23 %

Soliditetsgrad

79 %

Likviditetsgrad

410 %

Resultat
01.05.2023
Årsrapport
2022
01.05.2023
Nettoomsætning
Bruttoresultat9.187.192
Resultat af primær drift750.820
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 0
Finansielle indtægter1.192
Finansieringsomkostninger0
Andre finansielle omkostninger-20.311
Resultat før skat731.701
Resultat562.268
Forslag til udbytte-117.800
Aktiver
01.05.2023
Årsrapport
2022
01.05.2023
Kortfristede varebeholdninger0
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 191.462
Likvider2.352.183
Kortfristede aktiver2.543.645
Immaterielle aktiver og goodwill0
Finansielle anlægsaktiver201.490
Materielle aktiver466.400
Langfristede aktiver667.890
Aktiver3.211.535
Aktiver
01.05.2023
Passiver
01.05.2023
Årsrapport
2022
01.05.2023
Forslag til udbytte117.800
Egenkapital2.534.077
Hensatte forpligtelser57.000
Langfristet gæld til banker0
Anden langfristet gæld0
Leverandører af varer og tjenesteydelser209.128
Kortfristede forpligtelser620.458
Gældsforpligtelser620.458
Forpligtelser620.458
Passiver3.211.535
Passiver
01.05.2023
Nøgletal
01.05.2023
Årsrapport
2022
01.05.2023
Afkastningsgrad 23,4 %
Dækningsgrad Na.
Resultatgrad Na.
Varelagerets omsætningshastighed Na.
Egenkapitals-forretning 22,2 %
Payout-ratio 21,0 %
Gældsdæknings-nøgletal Na.
Soliditestgrad 78,9 %
Likviditetsgrad 410,0 %
Resultat
01.05.2023
Gæld
01.05.2023
Årsrapport
01.05.2023
Nyeste:01.01.2022- 31.12.2022(offentliggjort: 01.05.2023)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:GENERELTÅrsregnskabet for Stenbjerghuset ApS for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for selskaber i regnskabsklasse B med tilvalg af enkelte regler for regnskabsklasse C-selskaber. Det er selskabets første regnskabsår, hvorfor resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og noter ikke indeholder sammenligningstal. Årsregnskabet aflægges i danske kroner.
Oplysning om pantsætninger og sikkerhedsstillelser:6 Pantsætninger og sikkerhedsstillelser Pantsætninger og sikkerhedsstillelser andrager kr. 0.
Beretning
01.05.2023
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2023-04-20
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelse og direktion har dags dato aflagt årsrapporten for 2022 for Stenbjerghuset ApS.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Faktuelt Stenbjerghuset er pt. - og har siden den 1. juli 2001, været et bo/social træningstilbud for voksne, indenfor diagnoserne Autisme og ADHD – dette, jf. Servicelovens § 107. Herudover blev Stenbjerghuset i 2014 godkendt til §108 jf. Serviceloven. Der er aktuelt en del borgere der har været bosiddende på Stenbjerghuset igennem flere år, idet de, udover diagnoserne eller grundet samme, har et lavt funktionsniveau. Målgruppen for bostedet, er Borgere med autismespektrumforstyrrelser/ opmærksomhedsforstyrrelser i kombination med udviklingshæmning eller kognitiv funktionsnedsættelse, der er sammenlignelig med udviklingshæmning. Dertil kan forekomme følgetilstande. Fra den 1. januar til den 14. april var der 12 bebøre bosiddende på Stenbjerghuset. Fra den 14. april frem til den 31. december var der 11 bebøre bosiddende på Stenbjerghuset - 4 bebøre jf. SVL. §107 samt 7 bebøre jf. §108. Fokus i 2022 har overordnet væretSelskabsformEnkeltmandsprojekt / opsigelse af bebørBebørsituationFremtid i fht. de fysiske rammerKompetenceudviklingSelskabsformDet er fra Socialministeriet truffet afgørelse om, at bo-steder ikke må være drevet som en enkeltmandsvirksomhed. Det er derfor blevet besluttet, at Stenbjerghuset i 2022 skulle ændre selskabsform til et ApS. I den forbindelse, blev der valgt en bestyrelse bestående af 5 personer, 2 udefrakommende repræsentanter, en medarbejderrepræsentant samt institutionens souschef og leder. Der er frem til dags dato afholdt 3 bestyrelsesmøder. Dannelsen af en bestyrelse vurderes generelt at styrke Stenbjerghuset – både økonomisk, driftsmæssigt og fagligt. Bestyrelsen består af en repræsentant med stor viden indenfor økonomi, drift og bestyrelsesarbejde samt en repræsentant med stor viden indenfor det sociale område – både omkring det faglige, som tidligere leder og supervisor samt indenfor bestyrelsesarbejde. Ændring i selskabsform har krævet megen arbejde. Udover en ny godkendelse fra Social Tilsyn Midt skulle der oprettes alt, lige fra nye benzinkort til udarbejdelse af nye kontrakter til kommunerne. Et arbejde der har krævet megen tid. Enkeltmandsprojekt / opsigelse af bebør Udover ændring i selskabsform, har der bl. a. været et stort fokus på en bebør, der er blev opsagt pr. 1. marts 2021, grundet en tiltagende uhensigtsmæssig adfærd (er både fysisk- og psykisk udadreagerende samt selvskadende). Denne 'sag' har haft mange konsekvenser for både bebøre og personalet. Personalet var udfordret af bebørens adfærd, som medførte, at medarbejdere blev sygemeldt. Institutionens øvrige bebørne var ligeledes påvirkede af den pågældendes adfærd. Sagen kørte i 'hårdknude', da kommune og forældre ikke kunne nå til enighed. Det havde som konsekvens, at Stenbjerghuset, i samarbejde med den betalende kommune, valgte at oprette et enkeltmands-projekt på afdeling Skolegades 1. sal. Den pågældende bebør flyttede pr. 1. juni 2022 ind i denne lejlighed, og der blev ansat vikarer til at varetage opgaven omkring denne borger i tidsrummet 07:00 - 22:00. Der blev i den forbindelse udfærdiget meget materiale for på den måde at kunne udøve afstemt pædagogik, og for at klæde nye medarbejdere på til opgaven. Det første vikarbureau ønskede, efter 3-4 måneder, at trække sig fra opgaven, da man indså, at man ikke havde det fornødne 'mandskab' til opgaven. Der blev derfor lavet en ny aftale med et andet vikarbureau fra oktober 2022. Bureauet leverer kompetente medarbejdere, og de er en god og ansvarsbevidst samarbejdspartner. Finansieringen af denne løsning sker i samarbejde med den betalende kommune. Der har været afholdt mange møder, afholdt mange telefonsamtaler samt udvekslet mange mails mellem Stenbjerghusets ledelse og kommunen. Herudover har Stenbjerghuset skulle levere meget skriftlig dokumentation til kommunen, dokumentation der skulle anvendes i div. skrivelser til hhv. Familieretshus og Ankestyrelsen. LOS (landsorganisationen for sociale tilbud) har været inddraget i sagen, og har været til stor hjælp i processen. Parterne er nået til enighed om, at bebøren ultimo april 2023 flytter i et sommerhus, hvor vikarbureauet følger med. Herved afsluttes sagen ved Stenbjerghuset, som ikke længere vil have forpligtelser overfor denne bebør. Bebørsituationen. Pr. den 14. april 2022 fraflyttede en bebør, der var indskrevet i jf. SVL. §107 Stenbjerghuset, for at flytte i egen bolig med bo-støtte. Dette efter bebørens eget ønske. Der har i løbet af 2022 været adskillige henvendelser fra kommuner omkring nye bebøre – hovedsageligt indenfor Autisme-området, men også enkelte som ikke var omfattet af Stenbjerghusets målgruppe. Vi oplever en væsentlig ændring af behovet for støtte – at henvendelserne omhandler borgere, der er væsentligt mere udfordret, end den bebørgruppe vi har i dag – herunder bl. a. en uhensigtsmæssig adfærd som udadrettet adfærd. Vi ser os i den forbindelse, nødsaget til ikke at komme henvendelserne i møde, da det vurderes, at de ikke 'passer ind' i Stenbjerghusets nuværende målgruppe, hvilket vi anser som vigtigt i fht. den pædagogiske indsats, Stenbjerghuset tilbyder. En henvendelse blev i december 2022 matchet til Stenbjerghuset, og det forventes, at denne henvendelse munder ud i, at der primo 2023 flytter en ny bebør ind i på afd. Bygtoften. Vi har i 2022 et tiltagende fokus på en bebør, der er bosiddende på afd. Bygtoften jf. SVL. §108. Denne bebør har nogle udfordringer og en adfærd, der gør, at det påvirker hans helbredssituation, de øvrige bebørs trivsel samt medarbejdernes arbejdsvilkår. Vi har været i dialog med Social Tilsyn Midt, Embedslægen, LOS, skadedyrsbekæmpelsen, politi, det forebyggende team, seksualvejledere, brandmyndigheder, Ikast-Brande kommunes jurister samt bebørens hjemkommune. Alle instanser kan se, at der er udfordringer omkring denne bebør, men der er ingen lovhjemmel, der giver os handlemuligheder. Dialogen med hjemkom munen er fortsat i gangPersonalesituationen arbejdes der kontinuerligt med. Det mærkes tydeligt på personalefraværet på Skolegade, at den føromtalte bebør er blevet et 'projekt' på 1. sal. Ligeledes opleves der her et væsentligt mere positivt arbejdsmiljø, hvilket bl. a. afspejler sig gennem mindre sygefravær og et øget fokus på det faglige. På afd. Bygtoften har der periodevis været udfordringer i personalegruppen, hvilket der er blevet arbejdet med på flere måder – bl. a. fælles Temadage omkring samarbejde, gruppesamtaler og samtaler på individniveau. Personalet yder generelt en stor indsats i forhold til at sikre trivsel hos bebørne, hvorfor vi fra ledelsens side, har haft fokus på at sikre trivsel hos personalet – dette bl. a. gennem sparring og samtale. Arrangementer. Institutionen søgte nogle midler ved Socialstyrelsen, hvilket vi fik bevilliget. Disse midler blev anvendt til en 3 dags tur til Billund, hvor bebøre og personale blev indkvarteret på Zleep Hotel nær lufthavnen. Herudover fik samtlige bebøre sæsonkort til Legoland. Begge afdelinger har i 2022 være på en dagstur i Tivoli Friheden. Herudover har der været koloniture, hvor begge afdelinger (hver for sig) havde 2 overnatninger i hhv. Berlin og Lalandia i Billund. Herudover har der været en tur til Tyskland, juletur til Hjerl hede samt dagsture til Legoland. Der har været tilbud om små-ture til naturlegepladser, Givskud dyrepark, Vesterhavet, etc. og vi har afholdt fælles julefrokost / julehygge jf. traditionen – hvor hele personalegruppen var inviteret. Vi kunne igen i 2022 genoptage den årlige sommerfest, hvor der sættes et stort telt op i haven. Bebørne kan denne dag invitere deres pårørende til nogle hyggelige timer, hvor der serveres eftermiddagskaffe med sang, bebørne har lavet underholdning, og hvor der serveres helstegt pattegris. Personalet har her ligeledes mulighed for at invitere deres familier med. Der blev, efter bebørnes ønske, afholdt fælles juleaften på afd. BygtoftenFaglighed og Kurser. Da krap er den anvendte metode ved Stenbjerghuset, startede der et 10-ugers KRAP kursus i august 2021, som blev afsluttet med en opgave i marts 2022. Kurset er for de medarbejdere, der ikke tidligere har gennemført eller været på lignende kursus. Vi havde herudover 3 pædagogiske dage den 23. marts, hvor emnerne var: Stenbjerghus – Danmarks bedste botilbud! den 4. maj, hvor emnerne var: En fortsættelse af sidste personaledag, hvor vi bl. a. drøftede Stenbjerghus – Danmarks bedste botilbud!Den 27. oktober, hvor emnet var: FællesskaberDer arbejdes kontinuerligt med at optimere det faglige arbejde med henblik på at leve op til de forpligtigelser, vi har overfor de visiterende kommuner. At dokumentere vores arbejde, og at gøre det målbart. Herudover arbejdes der med at gøre arbejdet så 'simpelt' og tilgængeligt som muligt, for at minimere medarbejdernes tid bag skærmen. For at sikre det faglige niveau, har 3 medarbejdere i efteråret været på kursus i ”Borgerens udvikling og progression” – et kursus, der indgår i Socialstyrelsens kursustilbud. Her blev vi bekræftet i vores arbejde. Der er udarbejdet er årshjul, hvor det fremgår, hvornår der skal være fokus på div. fagområder. Fysiske rammerDer blev i 2022 påbegyndt et renoveringsarbejde af institutionen. Pavillonen blev renoveret ude som inde. Inde kom der nye gulve og akustikplader på nogle af væggene. I hovedhuset på Bygtoften, blev der lagt nye gulve i gangarealerne, vagtværelse samt køkken og stue. Der er kommet nye lofter i stue og kontor. Det er kommet enkelte akustikpaneler op, der er kommet mere elektrisk belysning i stuen, og der er blevet malet i gangarealerne, på vagtværelset samt i stuen. Herudover er der kommet 2 hæve-sænke borde på vagtværelset. På afd. Skolegade, er kælderen blevet renoveret i forhold til fugt. Der er efterfølgende blevet malet i depot og 2 x badeværelse samt gang. Herudover er der kommet nyt gulv i gangen i kælderen. Der er fortsat udfordringer med utætheder i taget, hvorved det kan dryppe ned i stuen, når det regner. FremtidVi startede i efteråret 2020 en drøftelse omkring fremtidsplaner for Stenbjerghuset. Vi har bl. a. drøftet temær som fremtidig drift – hvordan imødekommer vi bedst muligt kommunernes ønsker og behov. Her tales der både ind i bebørnes- og medarbejdernes trivsel samt institutionens økonomi. Herudover oplever vi, at der er en tiltagende forespørgsel omkring vågen nattevagt – dette i forlængelse af, at mange henvendelser omhandler borgere med et betydeligt støttebehov. Der vil komme et øget fokus på medicinhåndteringen, hvilket vil blive prioriteret i 2023. Der skal fokuseres på, hvordan bestyrelsen kan bidrage ind i driften - hvilke tiltag man vurderer kunne være hensigtsmæssige fremadrettet at vægte. Herudover vil der i 2023 komme fokus på digitalisering. Vagtplaner skal være digitale, platformen Planner skal udnyttes bedre, og vores arbejdsredskaber – computerne trænger til at blive skiftet, da de er meget langsomme. Desuden vil der blive en drøftelse omkring overenskomst.