Copied
 
 
2022, DKK
25.05.2023
Bruttoresultat

-459'

Primær drift

-580'

Årets resultat

-303'

Aktiver

9.375'

Kortfristede aktiver
Na.
Egenkapital

1.098'

Afkastningsgrad

-6 %

Soliditetsgrad

12 %

Likviditetsgrad

0 %

Resultat
25.05.2023
Årsrapport
2022
25.05.2023
2021
18.05.2022
2020
04.02.2021
2018
04.06.2020
Nettoomsætning
Bruttoresultat-458.708-498.199
Resultat af primær drift-579.669-593.785
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 00
Finansielle indtægter00
Finansieringsomkostninger-115.504-113.059
Andre finansielle omkostninger00
Resultat før skat-695.173-706.844
Resultat-303.095-416.139
Forslag til udbytte00
Aktiver
25.05.2023
Årsrapport
2022
25.05.2023
2021
18.05.2022
2020
04.02.2021
2018
04.06.2020
Kortfristede varebeholdninger00
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 566.5621.396.485
Likvider74.5661.678.309
Kortfristede aktiver00
Immaterielle aktiver og goodwill8.723.7724.944.266
Finansielle anlægsaktiver00
Materielle aktiver10.41214.704
Langfristede aktiver8.734.1844.958.970
Aktiver9.375.3128.033.764
Aktiver
25.05.2023
Passiver
25.05.2023
Årsrapport
2022
25.05.2023
2021
18.05.2022
2020
04.02.2021
2018
04.06.2020
Forslag til udbytte00
Egenkapital1.098.4781.401.572
Hensatte forpligtelser420.005393.976
Langfristet gæld til banker00
Anden langfristet gæld1.060.650
Leverandører af varer og tjenesteydelser20.00020.000
Kortfristede forpligtelser1.047.4561.187.308
Gældsforpligtelser7.856.8296.238.216
Forpligtelser7.856.8296.238.216
Passiver9.375.3128.033.764
Passiver
25.05.2023
Nøgletal
25.05.2023
Årsrapport
2022
25.05.2023
2021
18.05.2022
2020
04.02.2021
2018
04.06.2020
Afkastningsgrad -6,2 %-7,4 %
Dækningsgrad Na.Na.
Resultatgrad Na.Na.
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.
Egenkapitals-forretning -27,6 %-29,7 %
Payout-ratio Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal -501,9 %-525,2 %
Soliditestgrad 11,7 %17,4 %
Likviditetsgrad Na.Na.
Resultat
25.05.2023
Gæld
25.05.2023
Årsrapport
25.05.2023
Nyeste:01.01.2022- 31.12.2022(offentliggjort: 25.05.2023)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Dacoma ApS for 2022 er aflagt i overensstemmelse med den danske årsregnskabslovs bestemmelser for virksomheder i regnskabsklasse B med tilvalg af regler fra regnskabsklasse C. The Annual Report of Dacoma ApS for 2022 has been presented in accordance with the provisions of the Danish Financial Statements Act for enterprises in reporting class B and certain provisions applying to reporting class C. Regnskabsklasse B1 true true Årsrapporten er udarbejdet efter samme regnskabspraksis som sidste år bortset fra følgende ændringer. The Annual Report is prepared consistently with the accounting principles applied last year, except for the following changes.
Oplysning om eventualaktiver:Selskabet har i 2019 modtaget et tilskud fra Den Danske Maritime Fond på 959. 000 kr. Dette skal tilbagebetales, såfremt betingelserne i tilskudstilsagnet ikke opfyldes, eller hvis den tilskudsmodtagne aktivitet giver overskud frem til 31. december 2024. Contingent assets In 2019, the company received a grant from the Danish Maritime Fund of DKK 959. 000. This amount is to be repaid if the conditions in the grant commitment are not met, or if the subsidized activity produces a profit until 31 December 2024.
Beretning
25.05.2023
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2023-05-17
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelsen og direktionen har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2022 for Dacoma ApS. Today the Board of Directors and Executive Board have discussed and approved the Annual Report of Dacoma ApS for the financial year 1 January - 31 December 2022.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Væsentligste aktiviteter Principal activities Selskabet udvikler, designer, bygger og tester udstyr til mandskabstransport- og arbejdsbåde som primært anvendes i den maritime industri, i offshore industrien og inden for lystfartøjer. Virksomhedens primære, potentielle kunder er operatører/brugere af hurtiggående mandskabstransport både og bådebyggere som udvikler og bygger både til Offshore Wind industrien, aquaculture/fiskefarme, offshore byggepladser, defence, coast guards, søredning, lodstjenester, super yachts og udflugtsbåde. Udstyret monteres på alle gængse bådtyper som etskrogsbåde, og flerskrogsskibe op til 30 m længde. Kerneproduktet er selskabets patenterede skibsstabilisator løsning, som ift. markeds eksisterende løsninger er (1) mere kompakt, (2) forbedret mht. komfort og sikkerhed af besætning og passagerer, (3) øger lasteevne og krankapacitet og (4) er brændstofbesparende og dermed ”grøn”. Selskabet fokuserer på markedsområder (i) offshore wind, (ii) aquakultur og (iii) leisure/lystbåde. Gennem intensivt salgs- og marketingsfremstød genereres hver måned et stigende antal salgsleads, primært i segmentet leisure (iii) og til mindre grad også i de andre to segmenter. Offshore wind oplever en større global vækstfase som afspejler sig i voksende efterspørgsel, som bliver forstærket i de kommende år af den grønne omstilling og verdensmarkedets uro inden for olie og gas. Selskabet eksekverer på et pilotkundeprojekt med en tysk crew transfer vessel operatør som bliver støttet med tilskud fra den europæiske kommission under programmet Blue Economy Window/ European Maritime and Fisheries Funds. 4SeasonCTV Projektet gennemføres med et dansk både værft som partner og løber frem til og med oktober 2023. Derudover arbejder selskabet med projektet ”Amcostar”, som modtager støtte fra EU’s Eurostars program gennem EUREKA. Amcostar har som formål at perfektionere selskabets digitale control af produktet vha. machine learning/kunstig intelligens. Udover Syddansk Universitet Sønderborg, har projektet et dansk bådeværft som partner samt et norsk firma med speciale i maritim automation og data. Amcostar projektets løbetid er på 24 måneder og slutter i juli 2023. Der arbejdes mod ordreindgang af en til to ordrer fra Crew Transfer Vessel (CTV) kunder umiddelbart efter gennemførelse af 4SeasonCTV projektet og en til to ordre fra lystfartøj segmentet. Derudover er der søgt yderligere fondsstøtte fra Innovationsfonden. The company develops, designs, builds and tests equipment for crew transport and work boats primarily used in the maritime, in the offshore, and in the pleasure craft industries. The company's potential customers are operators/users of high-speed crew transfer boats and boat builders who develop and build boats for the offshore wind industry, aquaculture/fish farms, offshore construction sites, defence, coast guards, safe and rescue, pilotage services, super yachts and excursion boats. The equipment is mounted on all common boat types such as mono- and multihull boats/ships up to 30 m in length. The core product is the company's patented vessel stabilizer solution, which compared to existing market solutions is (1) more compact, (2) improved in terms of crew and passenger comfort and safety, (3) cargo and crane capacity and (4) is most fuel efficient in the market, and hence "green". The company focuses on market areas (i) offshore wind, (ii) aquaculture and (iii) pleasure crafts/yachts. Through intensive sales and marketing promotion a growing number of sales leads is generated every month, primarily in the pleasure craft segment (iii) and to a lesser extent also in the other two segments. Offshore wind is experiencing a major global growth phase which is reflected in growing Demand. This trend will be strengthened in the coming years by the green transition and the world market's recent turmoil within oil and gas. The company executes on a pilot customer project with a German Crew Transfer Vessel (CTV) operator. The project is supported with grants from the European Commission under the Blue Economy Window/ European Maritime and Fisheries Funds programs. The project is named 4SeasonCTV, and is carried out with a Danish shipyard as a partner. It runs until end of October 2023. In addition, the company works with the project "Amcostar", which receives support from the EU's Eurostars program through EUREKA. Amcostar aims to perfect the company's digital control of the product using machine learning/artificial intelligence. Project partners are The University of Southern Denmark, Sønderborg, a Danish shipyard, and a Norwegian company specializing in maritime automation and data processing. The duration of the Amcostar project is 24 months and ends in July 2023. We are working towards order intake of one to two orders to come from Crew Transfer Vessel (CTV) customers immediately after completion of the 4SeasonCTV project. We expect and one to two additional orders from the pleasure craft segment. In addition, funding has been sought from the Innovation Fund.