Copied
 
 
2023, DKK
12.07.2024
Bruttoresultat

3.549'

Primær drift

1.960'

Årets resultat

623'

Aktiver

294''

Kortfristede aktiver

21.526'

Egenkapital

84.909'

Afkastningsgrad

1 %

Soliditetsgrad

29 %

Likviditetsgrad

60 %

Resultat
12.07.2024
Årsrapport
2023
12.07.2024
2022
14.07.2023
2021
04.07.2022
2020
01.07.2021
2019
31.08.2020
2018
23.05.2019
2017
31.05.2018
2016
31.07.2017
2015
11.07.2016
Nettoomsætning15.485.75613.725.73912.806.74012.316.50612.937.8458.945.7898.953.6168.821.1529.050.084
Bruttoresultat3.548.6952.675.8392.069.0041.966.2283.143.1760002.036.742
Resultat af primær drift1.960.2003.365.8825.005.3184.795.1546.374.3273.570.3164.383.3094.290.7344.926.563
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 000000000
Finansielle indtægter1.908.0551.324.1611.028.844738.977682.291485.7761.008.007448.21149.650
Finansieringsomkostninger-3.244.969-3.821.645-3.749.778-3.444.081-7.536.117-3.902.610-3.685.6852.344.8550
Andre finansielle omkostninger000000003.586.618
Resultat før skat623.286868.3982.284.3842.090.050-479.499153.4821.705.6312.394.0901.389.595
Resultat623.286868.3982.405.4842.498.49053.627684.9761.595.5901.869.3921.083.886
Forslag til udbytte000000-2.000.00000
Aktiver
12.07.2024
Årsrapport
2023
12.07.2024
2022
14.07.2023
2021
04.07.2022
2020
01.07.2021
2019
31.08.2020
2018
23.05.2019
2017
31.05.2018
2016
31.07.2017
2015
11.07.2016
Kortfristede varebeholdninger000000000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 6.3688.945259.703479.8211.898.845572.473175.907742.34179.583
Likvider20.255.60525.480.67229.357.52148.598.66418.977.28621.456.24540.382.0475.451.3243.264.935
Kortfristede aktiver21.526.29726.749.93031.308.38651.640.45526.665.0360003.344.518
Immaterielle aktiver og goodwill000000000
Finansielle anlægsaktiver51.904.89843.198.79643.587.18627.351.31918.365.6219.647.6409.863.6744.074.3963.767.159
Materielle aktiver220.204.074216.734.335211.956.155195.839.065180.532.386171.040.196161.865.278152.645.231137.373.361
Langfristede aktiver272.108.972259.933.131255.543.341223.190.384198.898.007180.687.836171.728.952156.719.627141.140.520
Aktiver293.635.269286.683.061286.851.727274.830.839225.563.043213.090.210223.145.175168.184.120144.485.038
Aktiver
12.07.2024
Passiver
12.07.2024
Årsrapport
2023
12.07.2024
2022
14.07.2023
2021
04.07.2022
2020
01.07.2021
2019
31.08.2020
2018
23.05.2019
2017
31.05.2018
2016
31.07.2017
2015
11.07.2016
Forslag til udbytte0000002.000.00000
Egenkapital84.909.40681.326.42080.264.45966.161.39254.136.30952.212.44349.722.90136.800.14125.621.821
Hensatte forpligtelser002.000.0006.121.10010.529.54015.062.66619.594.16024.620.70628.096.008
Langfristet gæld til banker00000000-2.487.041
Anden langfristet gæld00000011.200.00011.200.000
Leverandører af varer og tjenesteydelser4.045.3371.829.0222.021.6862.040.7361.904.3811.701.4621.682.2871.523.552111.250
Kortfristede forpligtelser35.998.75827.952.70326.202.79726.174.54328.831.23115.807.50422.106.97410.338.61518.311.250
Gældsforpligtelser208.725.863205.356.641204.587.268202.548.347160.897.194145.815.101153.828.114106.763.27390.767.209
Forpligtelser208.725.863205.356.641204.587.268202.548.347160.897.194145.815.101153.828.114106.763.27390.767.209
Passiver293.635.269286.683.061286.851.727274.830.839225.563.043213.090.210223.145.175168.184.120144.485.038
Passiver
12.07.2024
Nøgletal
12.07.2024
Årsrapport
2023
12.07.2024
2022
14.07.2023
2021
04.07.2022
2020
01.07.2021
2019
31.08.2020
2018
23.05.2019
2017
31.05.2018
2016
31.07.2017
2015
11.07.2016
Afkastningsgrad 0,7 %1,2 %1,7 %1,7 %2,8 %1,7 %2,0 %2,6 %3,4 %
Dækningsgrad 22,9 %19,5 %16,2 %16,0 %24,3 %Na.Na.Na.22,5 %
Resultatgrad 4,0 %6,3 %18,8 %20,3 %0,4 %7,7 %17,8 %21,2 %12,0 %
Varelagerets omsætningshastighed Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.Na.
Egenkapitals-forretning 0,7 %1,1 %3,0 %3,8 %0,1 %1,3 %3,2 %5,1 %4,2 %
Payout-ratio Na.Na.Na.Na.Na.Na.125,3 %Na.Na.
Gældsdæknings-nøgletal 60,4 %88,1 %133,5 %139,2 %84,6 %91,5 %118,9 %-183,0 %Na.
Soliditestgrad 28,9 %28,4 %28,0 %24,1 %24,0 %24,5 %22,3 %21,9 %17,7 %
Likviditetsgrad 59,8 %95,7 %119,5 %197,3 %92,5 %Na.Na.Na.18,3 %
Resultat
12.07.2024
Gæld
12.07.2024
Årsrapport
12.07.2024
Nyeste:01.01.2023- 31.12.2023(offentliggjort: 12.07.2024)
Information om virksomhedens regnskabsklasse:Årsrapporten for Fonden Fristaden Christiania er aflagt i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser for en klasse B-virksomhed med de tilpasninger, der følger af, at der er tale om en fond. Herudover har fonden valgt at følge enkelte regler for klasse C-virksomheder.
Oplysning om pantsætninger og sikkerhedsstillelser:7. Pantsætninger og sikkerhedsstillelser Til sikkerhed for realkreditlån på t.DKK 156.355 er der foretaget pantsætning af fast ejendom, hvis regnskabsmæssige værdi udgør t.DKK 186.208. Værdipapirer til kursværdi t.DKK. 1.264 samt likvidebeholdninger på t.DKK 15.232 er stillet til sikkerhed for realkreditlån.
Beretning
12.07.2024
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2024-06-27
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Ledelsen har dags dato aflagt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2023 for Fonden Fristaden Christiania.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter: REGNSKABSBERETNING Fondens væsentligste aktiviteter Fonden er en erhvervsdrivende fond. Fondens formål er ifølge vedtægternes § 4: ”Fonden har til formål at købe/eje og/eller leje eller på anden måde administrere Christianiaområdet, med henblik på at sikre Christianiaområdets fortsatte udvikling og beståen. Fonden kan samtidig medvirke til udbredelse af bæredygtighed og Christianias værdier og muligheder, jf. stk. 2-4, til andre såvel inden som uden for Danmarks grænser. Fonden har i forbindelse med sit virke og en yderligere administration af eventuelle tilstødende arealer, til formål at opretholde Christianiaområdet som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt socialt virkefelt med en socialt bredt sammensat bebørgruppe. Fonden skal sikre, at driften af fondens areal sker på et såvel økonomisk som miljømæssigt bæredygtigt grundlag, og at de på området værende arkitektoniske og kulturbærende faciliteter i videst muligt omfang bevares og udvikles. Fonden kan derudover bl. a. fremme etableringen af alternative forsyningssystemer i samarbejde med de aktører, som er hjemmehørende på Christianiaområdet. " Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold Årets resultat er opgjort til et overskud på 623 t. kr. og ved udgangen af 2023 udgør egenkapitalen 84. 909 t. kr. Overordnet set har den økonomiske udvikling svaret til forventningerne. Genbesøg af aftalekomplekset fra 2012 Som en væsentlig begivenhed i 2023, er der arbejdet med implementeringen af den nye tillægsaftale fra 2022. Aftalen sikrer at Christiania kan overtage de sidste områder som hidtil har været lejet. Som en del af aftalen skal opføres almene boliger på Christiania. Herunder gengives aftalen i sin helhed: Tillægsaftale mellem Fonden Fristaden Christiania og staten Præambel Indgåelsen af aftalen mellem Christiania og staten i 2011 har haft en positiv effekt på udviklingen af området og overholdelsen af den almindeligt gældende lovgivning inden for aftalens rammer. Der er stadig et stort potentiale for udvikling af området som boligområde og rekreativt område i byen inden for rammerne af Christianias særlige fællesskab. Aftalen fra 2011 indebar oprettelse af Fonden Fristaden Christiania og købs- og lejeaftalerne fra 2012 blev indgået mellem Fonden og staten. Med denne aftale ønsker Fonden og staten at understøtte en fortsat udvikling af området til gavn for både christianitter og hovedstaden i øvrigt. Christiania og Christianshavn er en del af den blandede hovedstad og aftalen skal være med til at sikre, at christianitterne kan bevare deres levevis samtidig med at nye bebøre kan bydes velkommen i bydelen og på Christiania. Christiania skal være et trygt sted at bo og færdes. Derfor skal det tætte samarbejde mellem Christiania og politiet fortsætte for at understøtte kriminalitetsbekæmpelse særligt i Green Light District. Nærværende aftale er en tillægsaftale til aftalen fra 2011, hvilket betyder, at med mindre andet specifikt aftales i denne nye aftale, så gælder aftalen fra 2011 samt købs- og lejeaftaler fra 2012. Aftalen indeholder 4 overordnede punkter, som tilsammen skal sikre en fortsat god udvikling. Den konkrete implementering af disse punkter fastlægges i underliggende implementeringsplaner senest 9. december 2022. Nye boliger for alle Præcisering af dette punkt fremgår af bilag 1 og 2. Der skal etableres samlet 15. 000 m2 almene boliger på Røde Sols Plads og et andet område i forbindelse med Bådsmandsstræde. Fonden skal bede kommu-nen om at lokalplanlægge til almene boliger og derefter indgå aftale med en etable-ret almen boligorganisation om køb af grund og byggeret. Boligerne udlejes efter de gældende regler for almene boliger, herunder med kommunal anvisningsret. Aftalen med en almen boligorganisation skal være indgået senest 1 år efter nær-værende aftale er indgået. Aftalen med den almene boligorganisation skal indgås på sædvanlige vilkår og må alene betinges fra den almene boligorganisations side med sædvanlige almene forbehold. Et trygt rekreativt område i byen Fonden Fristaden Christiania forpligter sig til et konstruktivt samarbejde med myndighederne om kriminalitetsbekæmpelse på Christiania og understøttelse af Christiania som en tryg bydel for alle borgere. Fonden forpligter sig til at sikre, at voldanlægget fungerer som et åbent og rekreativt område for alle borgere. Fonden skal fortsat medvirke til, at der ikke foretages ulovligt byggeri og at anvendelsen af voldanlægget sker i overensstemmelse med den almindelige lovgivning og øvrige aftaler indgået mellem Fonden og staten. Med henblik på at forberede Fondens overtagelse af voldanlægget jf. punkt 4 aftaler parterne nye og mere simple processer og retningslinjer for håndtering af eventuelle nye sager om ulovligt byggeri. Aftale herom skal udarbejdes i samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen og være færdig senest 6 måneder efter denne aftales indgåelse. Fonden udarbejder konkrete plejeplaner for voldanlægget med udgangspunkt i den nuværende aftale, fortidsmindets bevaring og øget fokus på biodiversitet, miljø og bæredygtighed. Planerne skal udarbejdes i samarbejde med Slots- og Kulturstyrelsen og være færdige senest 1 år efter denne aftales indgåelse. Fonden fortsætter den renovering af voldanlægget, som er aftalt jf. aftale 5 pkt. 3. Parterne forpligter sig til senest 6 måneder efter denne aftale er ind gået, at indgå konkret aftale om gennemførelse af minimum et større projekt på voldanlægget. Projektet skal være gennemfø1t inden 31. 12. 2023. For at muliggøre dette forlænger staten fristen for refusion i de indbetalte købsrater jf. tillægsaftale 1 til aftale 5 til 30. 06. 2024. Bedre boliger og byfornyelse Fonden Fristaden Christiania fortsætter den renovering af statens bygninger, som er aftalt jf. aftale 5 pkt. 4. Fonden skal som minimum renovere de to fredede statsbygninger Fakirskolen og Kosmiske Blomst inden 30. 06. 2024. For at muliggøre dette forlænger staten fristen for refusion i de indbetalte købsrater jf. tillægsaftale 1 til aftale 5 til 30. 06. 2024. For at muliggøre den fortsatte genopretning af Fondens egne bygninger forlænger staten fristen for optagelse af lån med 80 pct. statsgaranti og en løbetid på 30 år fra 1. 7.2022 til 1. 7.2027 i medfør af statens garantitilsagn af 21. juni 2012. For at muliggøre Fondens nybyggeri udvides anvendelsesmuligheden for statsgaranterede lån til genopretning i medfør af statens garantitilsagn af 21. juni 2012 til også at omfatte Fondens eget nybyggeri. Med henblik på at prioritere og sikre en acceptabel boligstandard og forskønnelse af voldanlægget ændres aftale 3 pkt. 8 om flytning af 9 udpegede bygninger på voldanlægget senest 15. juli 2022 og 6 bygninger senest 15. april 2042 således, at Fonden udpeger mindst 6 bygninger i dårlig stand, som fjernes fra voldanlægget. Staten skal godkende de udpegede bygninger senest 1 år efter indgåelse af nærværende aftale. De udpegede bygninger skal være fjernet senest 1 år efter, at staten har godkendt disse. Der indgås allonge om ændringerne af vilkår til aftale 3 pkt. 8. Staten betaler for fjernelse af bygningerne i overensstemmelse med aftale fra 22. juni 2011. Staten stiller nye delarealer af tilsvarende størrelse til rådighed til nybyggeri i de bygge- og flyttefelter på voldanlægget som fremgår af bilag 1 til "Retningslinjer for udvikling og bevaring af det fredede fortidsminde på Christiania" fra 3. maj 2019. Fonden Fristaden Christiania kan blive ejer af hele Christiania Præcisering af dette punkt fremgår af bilag 1 og 2. Staten tilbyder, at Fonden kan købe voldanlægget og de bygninger på området, som fortsat ejes af staten. Når punkt 1-3 i denne aftale er fuldt implementeret kan Fonden således købe matrikel 697b Christianshavns Kvarter og alle bygninger på matriklen, som i dag ejes af staten. Bygningerne Carls Bastion og Frederiks Bastion indgår i salget. Fonden gives mulighed for at leje Carls Bastion og Frede-riks Bastion indtil et eventuelt salg. Fonden køber arealer og bygninger for 67 mio. kr. For at muliggøre Fondens køb udvider staten den eksisterende låneramme for statsgaranterede lån til køb svarende til købsprisen. Der skal indgås en særskilt købsaftale mellem Fonden og staten på sædvanlige vilkår og betingelser. Overdragelse af selvstændige lejeaftaler med eventuelle privatister på købstidspunktet skal sikres i købsaftalen. Området skal fortsat være offentligt tilgængeligt efter et salg. Bilag 1: Præcisering af tillægsaftale pr. 12. 08. 2022 Staten har i forhandlingerne med Fonden Fristaden Christiania noteret sig Christianias ønske om, at et alment byggeri, skal indpasses på og med Christiania og være bæredygtigt og grønt, herunder at etableringen af almene boliger kan ske i etaper, således at der kan medtages erfaringer fra de første etaper for så vidt angår arkitektur, materialevalg, bebørsammensætning, fællesskabsinitiativer mv. Etableringen af de nye almene boliger kan på den baggrund ske i tre faser, hvor minimum 7. 500 m2 skal være opført senest i 2027, mens minimum 3. 500 m2 skal være opført senest i 2029 og de resterende 4. 000 m2 almene boliger skal være opført senest i 2031. Der foretages en fælles evaluering af, hvordan processen med at indpasse de almene boliger på Christiania er forløbet senest inden igang-sættelsen af tredje fase. Aftaleparterne noterer sig, at implementeringen af aftalen om de almene boliger, her under udformning af byggeriet, rammer for udlejning og planprocessen m. v. sker i tæt samarbejde mellem Københavns Kommune og Christiania. Staten vil inden for lovgivningens rammer samarbejde med Christiania, Køben-havns Kommune og den relevante boligorganisation om ønskerne til bæredygtigt byggeri og en balanceret bebørsammensætning. En aftale om udlejning og anvisning skal ifølge loven indgås mellem boligorganisationen og kommunen. Almenboliglovens regler om bofællesskaber giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen og bygherren - senest samtidig med at kommunalbestyrelsen giver tilsagn til projektet - indgår en aftale om, hvorledes udlejningen og anvisningen skal finde sted. Efter aftalen kan bebørne i boligafdelingen, afhængigt af de lokale forhold og under hensyntagen til det enkelte bofællesskabs egenart, få mulighed for indflydelse på bebørsammensætning i bofællesskabet. Dette skal ses i sammenhæng med, at det er en væsentlig forudsætning for bofællesskabets beståen, at bebørne har betydelig indflydelse på bebørsammensætning i bofællesskabet. På den anden side er det en forudsætning, at aftalen tilgodeser boligsociale hensyn og ligebe-handling af borgerne. En sådan aftale kan f. eks. gå ud på, at bebørne får indflydelse på anvisningen af ledige boliger med det formål at tilgodese en bebørsammensætning, som ønsker at være en del af det særlige fællesskab på Christiania. Indrettes almene ældreboliger som bofællesskaber, indgår kommunalbestyrelsen og boligorganisationen senest samtidig med tilsagnet aftale om, hvorledes anvisningen skal finde sted. I givet fald skal boligorganisationen sikre, at boligerne ud-lejes til ældre eller personer med handicap, som har behov for sådanne boliger. Almene ældreboliger, der indrettes som bofællesskaber, kan ud over den beretti-gede personkreds udlejes til personer, der er i familie med eller har en særlig til-knytning til den berettigede personkreds. CHRISTIANIAS FÆLLESMØDE 000 20220828 Bilag 2: Christianias svar til Bolig- og Planstyrelsens forslag til en tillægsaftale og dertilhørende præciseringer. Christiania siger ja til Statens tilbud af 1. juni 2022, med dertil hørende præcise-ring, omhandlende Christianias køb af voldanlægget, etableringen af 15. 000 m2 støttet boligbyggeri og diverse økonomiske og tidsmæssige tilpasninger til den gældende aftale. Christiania har under processen udtrykt betænkelighed i forhold til realiserbarheden, både overfor mængden af byggeri, de korte frister og ambitionerne. Christiania ønsker i etableringsfasen at arbejde for, at Christiania fortsat skal udvikle sig som et særligt kulturelt og socialt minisamfund, og være en grøn oase midt i København med en stærk sammenhængskraft og egen forvaltning. Christiania ønsker at arbejde for disse principper i forbindelse med overtagelse af vold-anlægget og etableringen af de påtænkte 15. 000 m2. byggeri. Christiania noterer sig, at der er indarbejdet evaluering i byggefaserne. Christiani-as mål vil være, at man her vurderer om plan- og anlægsprocessen er forløbet i en konstruktiv dialog, at byggeriet og de nye bebøre er godt integreret i Christiania, samt at byggeriet er miljømæssigt, skalamæssigt og økonomisk bæredygtigt. Christiania har noteret sig, at der er enighed om, at plan- og planlægningsprocessen sker på og med Christiania, det vil sige i alle tre delområder. Christiania vil i planprocessen arbejde for at placere byggeriet flere steder på Christiania. Dette mener vi er essentielt, hvis Christiania fortsat skal have karakter af kaserne og kreativ landsby med åbne grønne pladsen og oaser. Vi har noteret os, at der er villighed til at finde løsninger og standarder inden for lovgivningen med reelt bæredygtigt byggeri, materialevalg, byggesystemer, energiforbrug, varmesystemer, energifællesskaber, bofællesskaber, indflytningsregler og boligtyper, der respekterer Christianias erfaringer inde for boligformer, genbrug, med- og selvbyg. Christiania vil i det videre forløb arbejde for at skaffe billige boliger uden personligt ejerskab eller fremtidig spekulation, hverken for de nuværende eller fremtidige boliger. Vi har noteret os, at voldanlægget overføres betinget ved aftalens indgåelse med deraf følgende udskydelse/modregning af den årlige lejebetaling Christianias fællesmøde søndag d 28. august 2022. Stiftelse af Christianias Boligorganisation Fonden har som et væsentligt indsatsområde i 2023 fokuseret på at sikrer grundlaget for opførelsen af de almene boligkvadratmeter, som krævet i henhold til tillægsaftalen af 2022. Arbejderne har blandt andet omhandlet etableringen af Christianias egen boligorganisation, som i 2023 blev endeligt stiftet. Boligorganisationen er stiftet med henholdsvist stiftelsesdokument og vedtægt. Stiftelsesdokumentet er her gengivet i fuld længde: ”Undertegnede Fonden Fristaden Christiania C/O Advokaterne Foldschack & Forchhammer Skindergade 23, 4. Postboks 2257 1159 København K CVR-nr. 34 20 30 83 har dags dato stiftet en ny, selvstændig almen boligorganisation i henhold til almenboligloven under navnet: CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION har til formål er at udvikle og drifte boliger og fællesfaciliteter på Christiania i samarbejde med Christiania Fonden. CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION er forpligtet til at indgå i et grundejerfællesskab med Christiania Fonden og evt andre aktører på Christiania om udvikling og drift af fællesfunktioner og infrastruktur på Christianiaområdet, hvor lokalt ejerskab, engagement og egen forvaltning prioriteres højt. CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION skal understøtte Christia-niaområdets fortsatte udvikling og beståen, som et alternativt bolig-, kultur- og erhvervsområde med et kulturelt socialt virkefelt og en socialt bredt sammensat bebørgruppe. CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION udvikler og drifter boliger, der bygger på Christianias værdier om bæredygtighed både ressourcemæssigt, energimæssig og driftsmæssigt såvel som byggesystemer og drift hvor bebørne har et medansvar og mulighed for med- og selvbyg. CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION udvikler og drifter boliger med boformer der prioriterer bofællesskaber, kollektiver, naboskab og mangfoldighed. Realiseringen af CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION sker under forudsætning af at forholdene i FORUDSÆTNINGSDOKUMENTET (bilag 1) afklares. Såfremt forholdene ikke afklares vil organisationen blive opløst. Stiftelsen er til samtidig sikring af en rimelig konkurrence mellem boligor-ganisationerne i Københavns Kommune, jf. driftsbekendtgørelsens § 1, stk. 2. Københavns Kommune skal godkende CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATIONs erhvervelse af køb af grund og byggeret i henhold til almenboliglovens § 26, stk. 1. Det er hensigten, at CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION vil få og sikre en effektiv administration og drift af afdelinger, som oprettes i CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATION . Stiftelsen skal have retsvirkning og virkning i regnskabsmæssig henset fra den [indsæt dato]. CHRISTIANIA -BOLIGORGANISATIONs revisor er [indsæt virksomhed]. For boligorganisationens virke gælder vedlagte vedtægter. ” Dialog med myndighederne: Der har i 2023 været afholdt flere dialoggruppemøder. Dialogmøderne er møder med deltagelse af Bolig- og Planstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Københavns Kommune, Københavns Politi og Fonden Fristaden Christiania. Der har fortsat været stor ros generelt fra de forskellige myndigheder til Christiania for den udvikling, der er. Særligt opstarten af arbejderne med forandringsplanen har været genstand for meget ros. Forandringsplanen for Christiania I forbindelse med Christianias målsætninger i overensstemmelse tillægsaftalen, samt et ønske fra Fællesskabet Christiania om at skab et trygt og voldsfrit miljø på Christiania, er der i samarbejde med den danske stat og Københavns Kommune lavet en fælles aftale om forandringer af Christiania, som primært har omfattet området ”Green Light Distrikt”. Forandringsplanen gengives i nærværende beretning, nedenfor i fuld længde: Resume Notatet beskriver organiseringen af realisering af forandringsplanen for Pusher Street, herunder styrings- og beslutningsstruktur, finansiering og principper for disponering af midler. Sagsfremstilling Parterne Parterne udgøres af Fonden Fristaden Christiania, Københavns Kommune, Social, Bolig- og Ældreministeriet, Justitsministeriet og Køben-havns Politi. Formålet med forandringsplanen for Pusher Street Forandringsplanen for Pusher Street skal over en årrække omdanne Pusher Street til et trygt og attraktivt sted på Christiania, og skal gøre op med den vold og stofhandel, der har karakteriseret gaden. Forandringsplanen er udarbejdet af repræsentanter fra Christianias fællesskab og Fonden Fristaden Christiania. Fonden Fristaden Christiania har det overordnede ansvar for fremdrift, projektledelse, budgetoverhol-delse og realisering af planen. Kommunen og statens repræsentanter medvirker til planens realisering ift. godkendelse af projektfinansiering mv. indenfor rammerne af den finansiering der er afsat fra stat og kommune og indenfor de fastsatte be-villingsbetingelser. Denne afgrænsning er gældende for organisationsplanen som helhed, jf. i øvrigt nedenfor. Forandringsplanen er i overordnet forstand vedtaget på Christianias Fællesmøde d. 7. marts 2024. Forandringsplanens fase 1 forventes at forløbe i 2024 og 2025. Organisering Realiseringen af forandringsplanen organiseres med Fonden Fristaden Christiania som udførende enhed. Christianias Fællesmøde giver mandat til Fonden Fristaden Christiania til realisering af forandringsplanen. Organiseringsstrukturen for realisering af forandringsplanen er afbilledet på figur 1 nedenfor. Pusher Street arbejdsgruppen Arbejdsgruppen er nedsat i august 2023 mhp. at gennemføre et fælles arbejde med helhedsplan og forandringsplan. Arbejdsgruppen fortsættes med uændret sammensætning i regi af realiseringsarbejdet og drøfter den løbende fremdrift, tager stilling til forhold af principiel karakter for forandringsplanen, samt godkender det overordnede budget for foran-dringsplanen. Beslutninger med væsentlig betydning for realisering af forandringsplanen som fx aflysning, markante ændringer til projekter i forandringsplanen eller introduktion af nye projekter tages i arbejdsgruppen, i det omfang disse beslutninger er omfattet af de afsatte offentlige bevilinger. Fonden Fristaden Christiania kan frit iværksætte egne initiativer i eget regi, som dog ikke må modarbejde initiativer i regi af forandringsplanen. Koordinationsgruppe Der nedsættes en koordinationsgruppe, der har mandat til at godkende igangsættelse og afslutning af delprojekter indenfor temærne i den ved-tagne forandringsplan, og den vedtagne organisationsstruktur. Koordinationsgruppen består af tre repræsentanter fra Christiania, en repræsentant fra Fonden Fristaden Christiania og to repræsentanter fra Københavns Kommune. Medlemmerne af koordinationsgruppen skal have et tydeligt mandat til at sikre fremdrift, og kan i hastende tilfælde tage beslutninger pr. mail. Godkendelse af delprojekter med offentlig medfinansiering tages i enighed i koordinationsgruppen. Koordinationsgruppen kan i enighed omprioritere midler mellem delprojekter indenfor det samme tema op til 1. 000. 000 kr. Omprioriteringer herover, omprioriteringer med væsentlig betydning for forandringsplanen udtryk samt omprioriteringer på tværs af temær skal godkendes i arbejdsgruppen. Projektkontor I regi af koordineringsgruppen etableres et projektkontor, der har til opgave at varetage den daglige byggestyring af igangsatte tiltag og delprojekter, føre dialog med rådgivere og håndværkere, udarbejde budgetter og udarbejde opfølgninger for nye delprojekter. Projektkontoret placeres som udgangspunkt ved Pusherstreet og ønskes at blive en drivkraft for facilitering af nyt liv i og omkring gaden. Projektkontoret referer til koordinationsgruppen. Projektkontoret arbejder med igangsættelse af nye delprojekter til beslutning i koordinationsgruppen. Fonden Fristaden Christiania er ansvarlig for at sikre fremdrift i projekter, den rette bemanding på projekter og løbende afrapportering til koordinationsgruppen om såvel fremdrift, projektændringer og evt. udfordringer. Sammensætningen af projektkontoret besluttes af koordinationsgruppen, med vægt på repræsentation fra Christiania. Der kan aftales en anden organisering og ansvarsfordeling end ovenstående efter behov. Justeringen i organiseringen skal godkendes af koor-dinationsgruppen, så længe det vedr. offentligt medfinansierede arbejder. Projektkontorets opgaver relateret til forandringsplanen delfinansieres af offentlige midler afsat til forandringsplanen. Projektkontoret kan jf. figur 1 på sigt udvides til at varetage flere opgaver vedr. udviklingen på Christi-ania, såfremt der kan anvises finansiering hertil. Finansiering Forandringsplanen for Pusher Street tilføres økonomi fra hver af de tre lige bidragende parter, hvor Københavns Kommune bidrager med 15,1 mio. kr. , Social, Ældre- og Boligministeriet med 14,3 mio. kr. , og Fonden Fristaden Christiana med hvad er svarer til 13,9 mio. kr. Midlerne tilføres Fonden Fristaden Christiania, der er udførende enhed på arbejder mv. , der udføres i forbindelse med realisering af forandringsplanen. Midlerne frigives i takt med at arbejderne udføres og dokumenteres. De afsatte midler fra parterne skal sikre realiseringen af forandringsplanen for Pusher Street, og kan udelukkende anvendes hertil. Koordinationsgruppen udarbejder et budget for den samlede bevilling, hvori den offentlige medfinansiering fordeles på temær, delprojekter og finansieringsparter (flere parter kan dele finansieringen af et delprojekt). Budget-tet for forandringsplanen godkendes af arbejdsgruppen. Vedrørende de kommunale og statelige midler gælder følgende: - Statslige og kommunale midler må udelukkende anvendes i overensstemmelse med gældende regler for anvendelse af offentlige midler. - Kommunale midler afholdes med hjemmel i Byfornyelsesloven. Københavns Kommunes bidrag er primært finansiering af elementer forbundet med byggepladsens klargøring, renovering af Pusher Streets belægning og rørføring, åbning af facader i gaden samt projektplanlægning- og ledelse. - Statslige midler kan anvendes til anlægsaktiviteter jf. akt. 157 af 22. marts 2024 Christianias midler er primært finansiering af elementer forbundet med kulturelle aktiviteter og inddragende byggepladsaktiviteter. Frigivelse af midler og udførelse af arbejder Forandringsplanen realiseres i temær, under hvilke der indgår konkrete delprojekter. Forandringsplanen omfatter følgende temær: - Iværksætteri og virksomheder, herunder byggeri og transformation - Infrastruktur mm - Kunst og Kultur - Byrum og grønt Under hvert tema ligger en række delprojekter. Disse beskrives nærme-re i samarbejde mellem koordineringsgruppen og projektkontoret i for-bindelse med planlægning og projektering. Hertil kommer renovering af Stjerneskibet, hvortil der evt. søges ekstern fondsfinansiering. Principperne for disponering og frigivelse af midler til enkelte delprojekter indebærer bl. a. at: - Projektkontoret udarbejder budget for planlagte delprojekter og indstiller til koordinationsgruppen, der beslutter igangsætning. - Udgifterne ved det enkelte delprojekt for de forskellige parter aftales for enkelte leverancer og for delprojektet som helhed - Arbejder udføres som udgangspunkt efter en fastprisaftale, dog således at koordinationsgruppen vurderer hvorvidt opgaven er prissat markedskonformt. - Fonden Fristaden Christiania er som udgangspunkt udførende for tiltag. Ved planlægning af tiltag skal tidsaspektet vægtes højt og der skal inddrages eksterne håndværkere, såfremt Christianias egne håndværkerteams ikke har ressourcer tidsmæssigt, eller ikke øn-sker at løse en opgave. - Der kan i særlige tilfælde foretages aconto-udbetalinger fra Københavns Kommune efter aftale vilkår til nærmere aftalte opgaver - Ved aflevering af en udført opgave, skal der fremlægges regnskab og den fornødne dokumentation for udførelse forud for at midlerne kan frigives til Fonden. Partnerskab med Københavns Kommune - renovering af Fredens Ark: Finden indgik i 2018 en parterskabsaftale med Københavns Kommune indeholdt en række tiltag til renovering af Christiania, aftalen indeholder således mulighed for at foretage renovering af Bygninger, byrum og energi. Aftalen udløber i 2024, men med mulighed for at afslutte igangværende projekter i 2025. Partnerskabet har som følge af aftalen igangsat renovering af Langgaden, hjørneindgangen, der begge bliver færdige i 2024. Videre er der gennemført en energianalysen: ”Fyr op for bæredygtigheden. Sammen holder vi varmen” der peger på renoveringsbehov for byg-ningerne, samt et oplæg til hvordan Christiania kan blive en selvforsynende bydel i forhold til energiforsyning, opvarmning med termonet, sø- og jordvarme og solceller. Det er formålet, at energiplanen skal medvirke til at nedbringe Christiani-as CO2-forbrug med 90%. Under udarbejdelsen har der været dialog med HOFOR. Analysen og forslaget er gennemført i tæt samarbejde med eksterne energi- og bygningsrådgivere ligesom at HOFOR har været inviteret med. Som den første og største del af aftalen, en omfattende renovering af Fredens Ark, der er Nordeuropas største bindeværksbygning. Ejendommen var i meget dårlig stand, og derfor blev overdraget fra staten til fonden for en købesum på 1 kr. Fonden har siden overtagelsen i 2012 arbejdet på renoveringsprojektet og startede med en renovering, der sikrede, at brandsikkerheden var på plads. Det blev aftalt med Københavns Kommune som del af partnerskabsaftalen, at hele taget på Fredens Ark blev renoveret i tre etaper, herunder med ny isolering mv. , som del af en klimarenovering. Der var desværre en del svampeskader i taget, så noget af tagkonstruktionen er udskiftet, men der er heldigvis mange af de gamle trækonstruktioner, der er blevet bevaret. Første etape blev afsluttet i slutningen af 2020. Det blev lidt forsinket på grund af corona. Anden etape af tagrenoveringen er afsluttet i april 2023. I forbindelse med tagrenoveringen er der samtidig blevet mulighed for at indrette nogle nye boliger under taget, og der gennemføres en ændring af nogle af de eksisterende boliger, så de får en bedre sammenhæng. Adskilt fra tagrenoveringen ved et sideløbende projekt, er der gennemført en ændring af opvarmningssystemet, så man får et fælles varmesystem i Fredens Ark, i stedet for de gamle brændeovne. Desuden etableres der store solpaneler på taget, der kan være med til at bidrage med egen elproduktion på Christiania. Endvidere har en del af bebørne valgt at få udskiftet deres vinduer, hvilket også medvirker til at nedbringe energiforbruget. Der er i fonden ansat en projektleder og flere håndværkere til at gennemføre renoveringen. Det skifter noget, hvor mange håndværkere, der er er ansat, afhængig af de konkrete arbejdsopgaver. Til specialopgaver benyttes der eksterne håndværkere i det omfang, der er behov for det. Der har været mange besøg på byggepladsen, herunder fra både kommunale og statslige myndigheder, og det har udløst stor ros for såvel den høje håndværks-mæssige kvalitet af arbejdet, som af arbejdsmiljøet på byggepladsen, da der er meget pænt og ryddeligt. I starten af 2021 har arbejdstilsynet været på tilsynsbe-søg og har tildelt en grøn smiley, samtidig med at de mundtligt udtrykte, at de var meget imponerede af det gode arbejdsmiljø, hvor der er pænt og ryddeligt på byggepladsen. I renoveringsprojektet indgår eksperimenter med forskellige bæredygtige byggematerialer, herunder isoleringsmaterialer, og der er indgået et samarbejde om at evaluere disse byggematerialer med forskellige forskere. Renovering af øvrige bygninger: Der foregår løbende renovering af en række bygninger på Christiania, som iværksættes af bebøre og virksomheder. Der var ved fondens overtagelse af Christianiaområdet et meget stort vedligeholdelsesefterslæb, herunder på bygninger som militæret havde efterladt, og som allerede på det tidspunkt trængte kraftigt til vedligeholdelse og renovering. Det store efterslæb fra Christianias tid skyl-des i høj grad de mange års usikkerheder om, hvorvidt man snart ville blive ryddet, eller om man fik lov til at fortsætte med at benytte området og bygningerne. Renoveringerne omfatter ofte renovering af klimaskærmen, der nedsætter energiforbrug og dermed CO2-udslip, og der sker samtidig en indholdsmæssig forbedring af bygningerne til glæde for bebørne. Den økonomiske værdiforbedring der ligger i mange af renoveringerne bliver givet som gave til fonden, og er dermed med til at forøge fondens grundkapital. Dette løbende arbejde med renovering af bygningerne er et af de mange eksempler på den positive udvikling, der har været som følge af aftalerne med staten. Klimarenoveringer og andre miljøtiltag: Christiania har mange års erfaring med specielle løsninger i forhold til byggeri, herunder anvendelse af genbrugsbyggematerialer, miljømæssige bæredygtige byggematerialer, bl. a. til isolering mv. , som kan komme både Christiania og mange andre til gavn. Christiania videregiver derfor ofte viden og erfaringer til andre, både i Danmark og i andre lande. Det viser sig tydeligt, at Christiania har en høj grad af faglighed i forhold til at anvende byggematerialer og byggemetoder, der passer til de gamle bygninger. Ikke mindst i forhold til de fredede bygninger og en bygning som Fredens Ark, der ikke er fredet, men er af ældre dato og har en helt særlig trækonstruktion, Det er en stor udfordring for Christiania med det store klima- og miljømæssige efterslæb i bygningsmassen og i forhold til opvarmning. Der er fortsat en del bygninger på Christiania, der bliver opvarmet med brændeovne. Christiania har i flere år arbejdet med at indføre nabovarmeanlæg for en del af bygningerne. Der etableres i første omgang pille fyr, hvorfra varmen så fordeles til flere forskellige bygninger. De anlæg der installeres vil senere kunne omstilles til solcelleproduktion eller anden bæredygtig elproduktion, når der er tilstrækkelig kapacitet der. Det er dog ikke rentabelt, hverken økonomisk eller klimamæssigt, at lave nabovarmeanlæg for de bygninger, der ligger som enkeltstående huse. Derfor arbejdes der i stedet på, at de kan få installeret eldrevne varmepumper. Dette forudsætter, at der er den tilstrækkelige kapacitet i el systemet, og det er derfor en væsentlig prioritet for Christiania at få udbygget el systemet, bl. a. med ny transformerstation, der kom for få år siden. Der arbejdes særligt på at få mere kapacitet på elnettet til de mest fjerntliggende dele af Christiania. Det forventes at der i løbet af 2024-25 kan laves en energirenovering i samarbejde med Københavns Kommune, som kan sikre en bedre og mere miljørigtig opvarmning i bydelen, men også for de enkelte bo enheder på Christiania. Kommerciel offentlighed: Der har i 2023 været en forøget tilstrømning af turister til Christiania. Der er derfor fortsat behov for at finde en løsning i forhold til de store udfordringer, det giver med det store og voksende antal gæster og turister. Omfanget er vokset gennem årene, siden aftalen blev indgået i 2012, til et sådant omfang, at der nu er flere gæster og turister end Christianiaområdet kan kapere. Christiania rummer et dyre- og planteliv, der er helt unikt midt i en storby, men det er under voldsomt pres fra de alt for mange turister. Det giver også alt for stor fysisk nedslidning af fortidsmindet, veje, stier, toiletter mv. For de mange bebøre på Christiania er det også svært at håndtere, at der er så mange turister, hvoraf en stor del ikke respekterer bare en minimal privatlivs-grænse, men stiller sig op og glor ind ad vinduerne, sætter sig på trappestenene mv. , så Christianitterne har svært ved at være i deres hjem. Det koster Christiania rigtig mange penge hvert år, at man skal sørge for at rydde op efter de mange turister, at man skal lave ekstraordinært vedligehold og genopretning af fortidsmindet, naturen, veje, stier, toiletter mv. på grund af det store pres. Det er en del af aftalen fra 2012 med staten, at Christiania skal være åbent for offentligheden. Men ligesom man i andre storbyer som fx Barcelona og Venedig er i gang med at regulere turiststrøm og turisternes adfærd, bør det også være en del af fremtiden for Christiania, at man ser på, hvordan man kan få en balance mellem på den ene side at have den åbne offentlige adgang, og på den anden side at finde en regulering af den kommercielle offentlighed, hvor professionelle turistfirmær fra krydstogtsskibe, sightseeing busser mv. kører turister ind i store mængder. Herunder kan man overveje, om der skal være en eller anden form for betaling fra disse kommercielle aktører. Refusion i købesummen for renovering af statens bygninger: Hele den del af købesummen, der skulle betales kontant i henhold til aftalerne med staten, er betalt af fonden. Det er samtidig en del af aftalen med staten, at såfremt fonden gennemførte renoveringer af de bygninger, som staten stadigvæk ejer, og renovering af det fredede fortidsminde, så kan fonden få refunderet en del af købesummen. I 2023 er der gennemført renoveringen af Fakirskolen, samt planlagt en renove-ring og oprensning af Magasindammen i Bjørnekløn. De planlagte arbejder i Magasindammen skulle have været gennemført primo 2024, men er pt udsat pga. manglende miljøgodkendelser. Den 30. juni 2021 udløb fristen for at få refusion i købesummen for udført arbejde på de bygninger, som staten stadig ejer. Heldigvis er det nu lykkedes at få fristen forlænget, så der er mulighed for at bruge alle de afsatte midler. Det har desuden vist sig, at det beløb der blev afsat ved indgåelse af aftalen med staten i 2012 til renovering af statens bygninger og fortidsmindet, var alt for lavt til at kunne dække de mange udgifter, der har vist sig at være, herunder de mange svampeskader. Desuden er udgifterne på byggemarkedet steget voldsomt, og det påvirker naturligvis også priserne i forhold til Christiania. Refusionsbetingelserne er reguleret i aftalen med staten af 7. oktober 2022. Dialog mellem Christiania og fonden: Der har i løbet af 2023 været afholdt en del bestyrelsesmøder og forretningsudvalgsmøder i fonden På møderne mellem Christiania og fonden er der drøftet en række emner, der også drøftes i bestyrelsen, og hvor man ønsker at brede drøftelsen ud til flere på Christiania. Det kan nævnes at vi er i gang med at genbesøge grundlaget for leje-aftalerne for Christiania. Bestyrelsen har flere gange i årets løb igen understreget, at man meget gerne deltager i flere møder på Christiania, såfremt det ønskes. Affaldshåndtering Christiania varetager, i modsætningen til andre bydele i København, selv deres afholdshåndtering. Der er således tidligere været indgået et mangeårigt samarbejde mellem Københavns Kommune og Christiania. Aftaleforholdet med Københavns Kommune udløb i 2023 og en ny aftale blev genforhandlet. Væsentligt for den nye aftale var en større mulighed for løbende dialog med Københavns Kommune i forbindelse med ændringer til aftalen og de faktiske arbejder, men mest af alt at aftalen blev udarbejdet uden tidsbegrænsning, hvorfor Christiania er sikret en aftale indtil denne opsiges. Folkeaktier: Der er også i 2023 indkommet støtte til fonden via indsamlingen om køb af ”folkeaktier”. Der er i 2023 indkommet 1. 674. 000,00 kr. der er indgået til fondens grundkapital. Ejendommens værdi: I bestyrelsens beretning i årsrapporten for 2013 skrev bestyrelsen: ”Fondens bestyrelse overvejer at regulere værdien af fondens ejendom på baggrund af den udvikling, der har været siden fondens overtagelse den 1. juli 2012. Købesummen på 124. 968,751 kr. blev i aftalen af 22. juni 2011 fastsat på baggrund af den markedsmæssige værdi af ejendommen på dette tidspunkt, med de mange forpligtelser, der fulgte med. Der har samtidig en klar forventning i aftalen, som senere blev indlagt i det store aftalekompleks, der udmøntede 22. juni aftalen, om at der skulle ske en udvikling på en række områder. Såfremt købsprisen for ejendommen skulle fastsættes med den nuværende viden om de forventninger, der allerede er indfriet, og de forventninger, der klart ser ud til at blive indfriet, så ville købesummen kunne fastsættes til et beløb, der er 237. 539,61 højere, svarende til det beløb, fonden skal investere i i renoveringsprojekter de kommende år, jf. statsgarantien for realkreditlån. Fondens bestyrelse overvejer derfor at foretage en sådan regulering, således at den samlede værdi af ejendommen fremover fast-sættes til 362. 507. 812 kr. ” Bestyrelsen har i forlængelse af ovennævnte, og i ønsket om at fremvise et korrekt beløb vedrørende fondens værdier, i 2020 fået et professionelt valuarfirma til at fastsætte markedsværdien for fondens ejendom mv. I 2021 er valuarfirmæt blevet bedt om at opdatere denne vurdering, så den er tidssvarende. Valuar Gottlieb & Partnere har i 2022 ansat værdien til kr. 675. 000. Der er i vurderingsgrundlaget taget højde for de specielle aftalevilkår, som blev indgået med staten i 2012. Fondens bestyrelse vil i 2023 samtidigt med implementering af aftalen af 7. oktober 2022 afklare, hvorledes denne retvisende værdi af ejendommen kan implementeres i fondens årsrapport og dermed danne grundlag for realkreditbelåning mv. på vilkår, som er gældende i det øvrige samfund. Christiania er i den fremtidige proces vedrørende bl. a. boligbyggeri og opretholdelsen af fristadens udvikling i øvrigt helt afhængig af, at de særlige aftalevilkår med staten ikke er begrænset i forhold til de vilkår, som andre samfundsgrupper lever under. Ønskes fx flere boliger på Christiania, skal det samtidig sikres, at Christianias alternative fælles værdier kan bevares. Administration og sekretariat: Fonden bliver fortsat administreret hos advokatpartnerselskabet & Foldschack, ligesom advokatkontoret har mandat til at forhandle med myndigheder på vegne af Fonden Fristaden Christiania. Fællesskabet Christiania har et sekretariat for fonden med to ansatte, der løser en del af sekretariatsopgaverne. Der er således i øjeblikket et sekretariat bestående af to personer, der ikke indgår i fondens bestyrelse, men deltager i bestyrelsesmøder, forretningsudvalgsmøder mv. Fremtidsønsker: Fonden skrev i beretningen for 2013: ”Der ligger fortsat mange store arbejdsopgaver foran fonden og Christiania. Der skal renoveres for mange millioner kr. i de kommende år. Der skal udvikles nye løsninger for byøkologi, klimarenoveringer, affaldshåndteringer. Der skal skabes endnu bedre rammer for kulturelle aktiviteter, debatter, udvikling af alternative virksomheder, socialøkonomiske virksomheder og meget mere. Det bliver afgørende for den videre udvikling, at der løbende er en god dialog med både myndigheder og politikere. En dialog der er baseret på et gensidigt ønske om at sikre Christianias fortsatte udvikling og beståen som et alternativt bolig- og erhvervsområde og et kulturelt socialt virkefelt med en socialt bredt sammensat bebørgruppe. " Det er i høj grad stadig relevant og dækkende for fondens opgaver. Aftalen af 7. oktober 2022 med staten synes at imødekomme flere af de ønskede forhold, ligesom at forandringsplanen indeholder muligheder for yderligere understøttelse heraf. Christiania vil i det kommende år arbejde med at styrke en række områder på fristaden. Der vil således i 2024 blive arbejdet særligt med at fremme kunst og kultur, virksomheder, nye boliger, renovering, den sociale indsats, juridisk arbejde og organisationsudvikling. Det er således ønsket for 2024, at der foretages en afklaring af Christianias kunst- og kulturliv, herunder rammerne for up-coming kunstnere. Videre skal der arbejdes med at fremme forholdene for socialøkonomisk virksomhed på Christiania, samt arbejdes med, hvordan de socialøkonomiske virksomheder kan bidrage til at skabe rammerne for et nyt kultur- og erhvervsliv på Christiania. I forbindelse med etableringen af almene boliger på Christiania vil der blive arbejdet med at afdække nye boformer med fokus på fællesskab. Videre vil der blive arbejdet med at afsøge mulighederne for at sikre, at den gamle bygningsmasse på Christiania kan blive grønnere ved at transformere de gamle bygninger med moderne teknologi. I forhold til den sociale indsats på Christiania vil der i det kommende år blive arbejdet med at sikre en øget inklusion af udsatte borgere og brugere. Dette bl. a. ved at der arbejdes med at sikre leve- og boforhold, som skal understøttes af Christianias principper om ”plads til alle”. Desuden arbejdes der i 2024 med at sikre Christiania et solidt juridisk fundament, til understøttelse af de forestående forandringer, der følger af at planlægges opført alment boligbyggeri, som vil betyde drift af egen boligorganisation, lokalplanlægning og gennemførelsen af entrepriser. Overtagelse af Volden Slutteligt har der i 2023 pågået omfangsrige forhandlinger med den danske stat om overtagelse af volden, som fortsat er lejet. Det er væsentligt i denne forbindelse at fremhæve, at overtagelsen alle kan effektueres som følge af at Christiania opfylder en række betingelser, herunder ved opførelsen af almennyttet boligbyggeri. Christiania har som følge af de stadigt pågående forhandlinger bevæget sig væsentligt nærmere en endelig overtagelse af volden. Betydningsfulde begivenheder, indtruffet efter regnskabsårets afslutning Der er ikke efter regnskabsårets afslutning indtruffet begivenheder af væsentlig betydning for fondens finansielle stilling.