Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Året i hovedtrækBy & Havn opnåede i 2023 et samlet resultat på -760 mio. kr. Ses der bort fra værdireguleringer af investeringsejendomme og gæld, er resultatet på 81 mio. kr. Resultatet af den primære drift er på 228 mio. kr. , hvilket svarer til en fremgang på 44 mio. kr. Der er samlet set tale om et tilfredsstillende resultat set i lyset af konjunkturforholdene på ejendomsmarkedet. Årets resultat er opnået på baggrund af en stigning i omsætningen på 78 mio. kr. , svarende til en stigning på 15 pct. Det er andet år i træk med en tocifret vækst i omsætningen. Stigningen i omsætningen i 2023 er opnået til trods for et fald i indtægter fra jordmodtagelse. Omsætningsvæksten er drevet af en gunstig udvikling i lejeindtægter fra erhvervslejemål, fra havnedriften og fra parkeringsaktiviteterne. Omsætningen stiger 15 pct. Den stigende omsætning er også et vigtigt mål i den nye forretningsstrategi for perioden 2024-2027, som selskabets ejere godkendte i 2023. Målet er at skabe grundlag for en årlig omsætning på 1. 000 mio. kr. ved udgangen af den nye strategiperiode. Den stigende omsætning skal opnås ved fortsatte investeringer inden for alle By & Havns forretningsområder. Foruden at styrke indtjeningsgrundlaget samlet set er det målet at sprede de forretningsmæssige risici over flere forretningsområder og dermed øge robustheden i selskabets økonomi. I 2023 blev der investeret mere end 700 mio. kr. , der med tiden vil øge indtjeningsgrundlaget. Hertil kommer, at der i 2023 er investeret 600 mio. kr. i byudviklingen, der er en forudsætning for de kommende års salg af byggeretter. Endelig er investeringerne i Lynetteholm finansieret gennem By & Havn med mere end 500 mio. kr. i 2023. Det store investeringsprogram vil fortsætte i den kommende strategiperiode og kan også ses i selskabets gældsudvikling. Den nominelle gæld er i 2023 øget med 2. 396 mio. kr. Den stigende gæld indebærer naturligt en større eksponering over for rentestigninger. Der arbejdes aktivt for at minimere risikøn fra rentestigninger ved at placere en relativt høj andel af gælden i fast forrentede lån. Ved udgangen af 2023 var 83 pct. af gælden fast forrentet. Ny forretningsstrategi med ambitiøse mål vedtaget I 2023De store investeringer og den øgede omsætning ventes også at vise sig i resultatet i de kommende år. Målet er at forbedre egenkapitalen med 1. 000 mio. kr. i perioden 2024-2027. Resultatudviklingen kan dog variere en del fra år til år afhængig af renteudviklingen og konjunkturerne på ejendomsmarkedet. Selskabets nye forretningsstrategi for 2024-2027 vil bygge videre på resultater, der er opnået, og på beslutninger, som allerede er truffet. Samtidig vil der være et øget fokus på at integrere bæredygtighed og samfundsansvar i alle dele af By & Havns forretningsområder og i den løbende drift. Foruden ambitiøse forretningsmæssige mål er der også fastsat ambitiøse klimamål, herunder f. eks. at selskabets egen drift skal være CO2-neutral i 2030. By & Havns aktivitetsniveau inden for forretningsområdet Arealudvikling har igen i 2023 været relativt højt både med planlægning af kommende byområder og med byggemodning og etablering af infrastruktur, der gør byggeretterne klar til salg. I 2023 er der investeret 292 mio. kr. i byggemodning inden for By & Havns byudviklingsområder. Heraf er størstedelen anvendt på Enghave Brygge og Indre Nordhavn. Foruden By & Havns egne investeringer har By & Havn bidraget med 298 mio. kr. til finansiering af Nordhavnstunnelen, som udføres i regi af Vejdirektoratet. Nordhavnstunnelen er en nødvendig forudsætning for at kunne byudvikle Ydre Nordhavn de kommende år. Nordhavnstunnelen ventes at åbne for trafik i 2027. Salget af byggeretter har som forventet været relativt lavt i 2023. Der blev samlet solgt byggeretter for 256 mio. kr. i 2023, hvilket er lavere end gennemsnittet de foregående år. Baggrunden er bl. a., at udvalget af lokalplanlagte boligbyggeretter i flere af selskabets udviklingsområder er ved at være begrænset. Hertil kommer, at de seneste par års udvikling i rente og inflation har indebåret, at efterspørgslen efter især byggeretter til erhvervsformål er mere afdæmpet end de foregående år. Til trods for nedgangen i salget i 2023 er målet om at sælge byggeretter for 3. 400 mio. kr. i strategiperioden 2020-2023 nået. For den kommende strategiperiode 2024-2027 er det målet at sælge byggeretter for mindst 3. 000 mio. kr. Salg af byggeretter for mere end 3. 400 mio. Kr. I 2020-2023Det samlede salgsmål i perioden 2024-2027 skal bl. a. opnås gennem salg af By & Havns sidste byggeretter på Enghave Brygge, der omfatter ca. 100. 000 etagemeter til primært boligformål inkl. 24. 000 etagemeter til almene boliger. Salgsprocessen er godt i gang, og der ventes indgået en samlet salgsaftale i 1. halvår af 2024. På længere sigt forventes en fortsat positiv udvikling i salgsomfanget – især for byggeretter til boligformål, der skal være med til at dække en del af behovet for boliger til Københavns Kommunes forventede befolkningstilvækst de kommende mange år. By & Havn arbejder løbende med at sikre, at der også er byggeretter tilgængelige til at dække efterspørgslen. Det langsigtede behov skal først og fremmest dækkes ved udvikling af Nordhavn. De overordnede linjer for Nordhavns byudvikling er samlet i en strukturplan. Strukturplanen sætter retning for, hvordan arealerne i Nordhavn anvendes, og sikrer, at bydelen fortsat har en god sammenhæng og helhed. Strukturplanen justeres i takt med, at der træffes nye beslutninger for området og at tankerne om den gode by forandrer sig. I 2023 blev anden revision af strukturplanen for Nordhavn fastlagt. Det er planen, at Ydre Nordhavn også skal forsynes med Metro. By & Havn vil bidrage til finansieringen heraf med mere end 1. 000 mio. kr. Borgerrepræsentationen har i september 2023 besluttet at igangsætte en miljøvurderingsproces for hovedlinjeføring med yderligere to metrostationer i Nordhavn. Projektets anlægsfase vil forventeligt være i 2025-2030. Den første del af Ydre Nordhavn, der skal byudvikles, er Levantkaj. I 2024 intensiveres arbejdet med planlægning af området, mens selve byggemodningen og salg af byggeretter påbegyndes i 2025. De første bebøre kan forventeligt flytte ind på området i 2027. En del af By & Havns arealudviklingsaktiviteter gennemføres i regi af projektselskaber, der alle har et afgrænset formål og typisk også en kort eller mellemlang tidshorisont. Projektselskaberne vil i takt med projekternes realisering bidrage til By & Havns resultatudvikling. I 2023 er selskabet bag udviklingen af Amerika Plads blevet likvideret, da selskabet har gennemført sine udviklingsaktiviteter. Kronløbsøen nærmer sig også sin afslutning og har i 2023 udbetalt en del af udviklingsgevinsten i udbytte til ejerne. By & Havn modtog på den baggrund i alt 236 mio. kr. i udbytter fra Kronløbsøen Projekt P/S. Efter lidt stilstand, bl. a. som følge af retssager om den forudgående myndighedsbehandling, er projektudviklingen i selskabet Fælledby P/S på Amager Fælled kommet i gang i løbet af 2023. Landsretten afgjorde således, at igangværende civile retssager ikke har opsættende virkning. Der udestår endnu afgørelse i dele af den anlagte sag ved byretten. I januar 2024 foretages grundstensnedlæggelse for byggeriet af de første boliger i Fælledbyen. Også udviklingen af Stejlepladsen i Sydhavnen, der ligeledes sker i regi af et projektselskab, er kommet videre med byggemodning i 2023. I 2023 blev der opnået nogle vigtige milepæle for forretningsområdet, der omfatter stormflodssikring og jordmodtagelse. Sideløbende med udviklingen af Nordhavn arbejder By & Havn på ejernes anmodning med at stormflodssikre København ved at etablere Lynetteholm. Lynetteholm skal etableres af overskudsjord fra hovedstadsområdets bygge- og anlægsprojekter. Første fase af Lynetteholm afsluttet I 2023. Anden fase igangsatFørste fase af Lynetteholm, der bl. a. består af en ny jordtransportvej over Prøvestenen, dæmning og bro ved Kraftværkshalvøen, nyt modtageanlæg samt indfatning, stod færdig i 1. halvår af 2023. Fra 2. halvår af 2023 har det derfor været muligt at modtage overskudsjord fra byens mange byggepladser til opfyld på Lynetteholm. Der er endvidere sejlet i alt 600. 000 tons jord til Lynetteholm fra Nordhavn, hvor det har været mellemdeponeret. Etableringen af anden og sidste fase af Lynetteholm er igangsat og forventes klar til at modtage overskudsjord i 2026. Den samlede investering i Lynetteholm beløber sig til ca. 4. 200 mio. kr. og sker i regi af datterselskabet Lynetteholm P/S. Investeringen finansieres af indtægter fra jordmodtagelse over de næste ca. 40 år. Nye lejekontrakter sikrer langsigtet indtjeningInden for forretningsområdet Udlejning er der igangsat et større investeringsprogram, der skal bidrage til den langsigtede indtjeningsvækst. I 2023 blev der investeret mere end 250 mio. kr. i By & Havns udlejningsejendomme. De største investeringer retter sig mod renovering af fire store pakhuse på Sundmolen i Indre Nordhavn. Størstedelen af investeringerne er allerede forretningsmæssigt sikret gennem indgåelse af nye lejekontrakter. Renoveringen af pakhusene skal indgå i omdannelsen af Sundmolen fra gammel industrihavn til moderne bykvarter med fokus på bæredygtighed. Renoveringen er bæredygtighedscertificeret efter standarden DGNB og med særligt fokus på genbrug af materialer. De første resultater af investeringerne i udlejningsejendommene ses allerede i 2023-regnskabet. De samlede lejeindtægter steg med 22 mio. kr. , svarende til ca. 10 pct. i forhold til året før. Der ventes stigninger i samme niveau de kommende år. Stigningerne opnås til trods for, at der løbende mistes lejeindtægter fra arealer, der overgår til den igangværende byudvikling. Forretningsområdet Parkering har også i 2023 haft en positiv udvikling. Den samlede omsætning er steget med 14 pct. til 123 mio. kr. Parkeringsindtægter steg 14 pct. Omsætningen stiger løbende i takt med tilflytningen af bebøre og arbejdspladser til By & Havns primære byudviklingsområder i Ørestad og Nordhavn. 42 pct. af omsætningen kommer fra erhvervskunder, mens bebøre står for 25 pct. af omsætningen. Den resterende del udgøres af korttidsparkeringer mv. Tilflytningen af nye bebøre og nye arbejdspladser indebærer, at der løbende er behov for at investere i nye parkeringsanlæg. I 2023 har By & Havn investeret 90 mio. kr. i nye parkeringsanlæg. I 2024 investeres i yderligere parkeringsanlæg, bl. a. i Ørestad Syd ved Asger Jorns Alle. Parkeringshuset etableres af hensyn til CO2-aftrykket som en trækonstruktion og er endvidere designet, så det fra starten er fleksibelt til fremtidig brug. By & Havns samlede parkeringskapacitet udgør nu 6. 700 pladser i konstruktion, og antallet af faste abonnementskunder udgør ved årets udgang ca. 4. 000. By & Havn har også fokus på at understøtte den grønne omstilling af bilparken. Det er besluttet at opsætte mere end 500 ladestandere ved By & Havns parkeringsanlæg, hvoraf ca. halvdelen allerede er opsat ved udgangen af 2023. Antallet vil blive udvidet i takt med efterspørgslen. Mere end 500 ladestandere støtter den grønne omstillingForretningsområdet Havnedrift har i 2023 opnået en fremgang i omsætningen på mere end 20 pct. Forretningsområdet omfatter primært erhvervshavnen i Nordhavn og på Prøvestenen, hvortil kommer aktiviteter knyttet til Inderhavnen, der mere er præget af rekreative aktiviteter. Det er målet, at omsætning og indtjening fra havneaktiviteterne skal øges væsentligt i de kommende år – primært fra erhvervshavnen i Ydre Nordhavn. Indtjeningsgrundlaget sikres i første omgang ved at gennemføre et stort investeringsprogram. Der gennemføres i første omgang en renovering og forstærkning af Langelinie, der dermed også kan tage imod krydstogtskibe i mange år fremover. Der er stadig positive forventninger til den langsigtede udvikling af krydstogtsegmentet. Der investeres i et landstrømsanlæg, der kan sikre, at skibene kan slukke deres motorer, mens de ligger til kaj, og i stedet får dækket deres energibehov gennem elnettet fra land. Fra 2025 vil de første skibe blive forsynet med landstrøm og fra 2028 vil anlægget blive udvidet til at kunne forsyne fire skibe samtidig. Den samlede investering i landstrømsanlægget beløber sig til mere end 300 mio. kr. Anlægget støttes med bidrag fra EU og lån fra Københavns Kommune, men skal i øvrigt i sidste ende finansieres af krydstogtrederierne gennem brugerbetaling. I den yderste del af Ydre Nordhavn investerer By & Havn også i en ny containerterminal, der skal erstatte den nuværende terminal på Levantkaj. En ny containerterminal sikrer en langsigtet indtjening og skaber samtidig effektive rammer for, at varer til hovedstadsområdet også fremover kan ske med skibstransport, der er den mindst klimabelastende transportform. Investeringer I Københavns Havn rettet mod langsigtet indtjening og den grønne omstillingI 2023 er der endvidere indgået aftale med det 50 pct. ejede selskab Copenhagen Malmø Port AB om at etablere en ny administrationsbygning og nye myndighedsfaciliteter ved den nye containerterminal. Der er tale om en investering på ca. 300 mio. kr. Den nye containerterminal ventes at blive ibrugtaget primo 2025. De resterende arealer, der er udlagt til havneformål i Ydre Nordhavn, skal anvendes til aktiviteter, der understøtter containerterminalen og erhvervshavnen i København som helhed. Samtidig skal de bidrage til By & Havns langsigtede indtjening fra havneaktiviteter. Den første aftale om udnyttelse af arealerne ventes at blive indgået med Staten i 2024. Planen er at etablere et nyt moderne distributionslager til Unicef. En tryg og sikker havn for alle brugereForuden de store investeringer i erhvervshavnen arbejder By & Havn på at sikre en forretningsmæssig udvikling af den del af havnen, der primært retter sig mod rekreative aktiviteter. Aktiviteterne og indtjeningen fra den rekreative havn udviklede sig positivt gennem 2023. Der er generelt stor interesse for at igangsætte nye aktiviteter i Københavns Havn, og By & Havn arbejder hele tiden på at skabe plads til flere aktiviteter. Aktivitetsudvidelsen skal ske samtidig med, at der er fokus på, at havnen fortsat er et trygt og sikkert sted at færdes. By & Havn har i 2023 igangsat arbejdet med en såkaldt zoneplan. Målet er at sikre plads til så mange brugere af havnen som muligt med passende balance mellem de mange hensyn, der skal tages til f. eks. sikkerhed, miljø og økonomiSelskabsmæssige forholdUdviklingsselskabet By & Havn I/S blev stiftet den 26. oktober 2007 med regnskabsmæssig virkning pr. 1. januar 2007 i henhold til Lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, der blev vedtaget i juni 2007 med efterfølgende lovændringer. Selskabet er et interessentskab, der ejes af Københavns Kommune (95 pct. ) og Den Danske Stat (5 pct. ). Interessenterne hæfter ubegrænset og solidarisk for selskabets forpligtelser. Selskabets formål er på et forretningsmæssigt grundlag at udvikle arealerne i Ørestad, Nordhavn og Københavns havn samt forestå havnedrift i Københavns havn. By & Havn har ejerandele i følgende selskaberOm By & HavnEjerforholdBy & Havn blev stiftet den 26. oktober 2007 med hjemmel i lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S. By & Havn er ejet i fællesskab af Københavns Kommune (95 procent) og Staten (5 procent) og drives på et forretningsmæssigt grundlag. Dette ejerskab giver By & Havn et langsigtet perspektiv. By & Havns bestyrelseBy & Havns bestyrelse består af otte medlemmer, der udpeges for en periode på fire år. Seks af medlemmerne udpeges af ejerne, hvor Københavns Kommune udpeger fire medlemmer og Den Danske Stat udpeger to medlemmer, mens By & Havns medarbejdere vælger to medlemmer. De kommunalt udpegede og de medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer er udpeget for perioden 2022-2025. De statsligt udpegede bestyrelsesmedlemmer er udpeget frem til 2026. Revisionsudvalget består af tre medlemmer, og bestyrelsens næstformand er formand for udvalget. Revisionsudvalget godkender bl. a. revisionsplan og regnskabspraksis og gennemgår årsrapport samt revisionsprotokollater inden endelig godkendelse i bestyrelsen. Vederlag til bestyrelsens medlemmer fastsættes af ejerne på det årlige ordinære interessentskabsmøde. Der udbetales særskilt vederlag til revisionsudvalget. Pia GjellerupFødt 1959Formand for bestyrelsenIndtrådt 2020Udpeget af Københavns KommuneBestyrelseshonorar i 2023: 426. 076 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 7/7LedelseshvervDirektør, Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI)Bestyrelsesformand for Københavns Havns PensionskasseFormand for Fondet for Dansk-Norsk SamarbejdeFormand for VanførefondenJohn Erik KrommesFødt 1964SpecialarbejderIndtrådt 2008BestyrelsesmedlemValgt af medarbejderne i By & HavnBestyrelseshonorar i 2023: 133. 148 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 6/7LedelseshvervTillidsmand 3FLars BarfødFødt 1957Næstformand for bestyrelsenFormand for revisionsudvalgetIndtrådt 2020Udpeget af Den Danske StatBestyrelseshonorar i 2023: 319. 559 kr. Revisionsudvalgshonorar i 2023: 35. 777 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 7/7Deltagelse i møder i revisionsudvalget: 3/3LedelseshvervEjer af rådgivervirksomheden Lars Barfød & Co ApSBestyrelsesformand for Det Kongelige TeaterLandsformand i Foreningen NordenBestyrelsesformand for DanmarksUnderholdningsorkester A/SCharlotte LundFødt 1982SekretariatsmedarbejderBestyrelsesmedlemIndtrådt 2018Udpeget af Københavns KommuneBestyrelseshonorar i 2023: 133. 148 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 6/7LedelseshvervMedlem af Borgerrepræsentationen for EnhedslistenIda Lysbeck MadsenFødt 1983ProjektchefBestyrelsesmedlemIndtrådt 2015Valgt af medarbejderne i By & HavnBestyrelseshonorar i 2023: 133. 148 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 7/7Laura RosenvingeFødt 1994Indtrådt maj 2022Udpeget af Københavns KommuneBestyrelsesmedlemMedlem af revisionsudvalgetBestyrelseshonorar i 2023: 133. 148 kr. Revisionsudvalgshonorar i 2023: 35. 777 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 7/7Deltagelse i møder i revisionsudvalget: 3/3LedelseshvervMedlem af Borgerrepræsentationen for SocialdemokraterneMedlem af bestyrelsen for Copenhagen Malmo PortMorten MelchiorsFødt 1975CEO, Mel-ConBestyrelsesmedlemIndtrådt 2022Udpeget af Københavns KommuneBestyrelseshonorar i 2023: 133. 148 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 6/7LedelseshvervMedlem af Borgerrepræsentationen for Det Konservative FolkepartiBy & Havns direktionAnne SkovbroFødt 1969Administrerende direktørTiltrådt 2018Løn i 2023: 2. 947. 456 kr. LedelseshvervBestyrelsesmedlem i Københavns Havns PensionskasseMedlem af Nationalmuseets Museumsråd. Udpeget af kulturministerenDelegeret, Ejendomsforeningen DanmarkNæstformand for bestyrelsen for Rådet for bæredygtigt byggeri (tidligere Green Building Council)Bestyrelsesmedlem i Ørestad Innovation City CopenhagenBestyrelsesmedlem i BRFfonden og BRFholding A/STidligere medlemmer af bestyrelsen i 2023Marianne SørensenFødt 1964BestyrelsesmedlemMedlem af revisionsudvalgetIndtrådt 2019. Udtrådt pr. september 2023Udpeget af Den Danske StatBestyrelseshonorar i 2023: 88. 444 kr. Revisionsudvalgshonorar i 2023: 23. 765 kr. Deltagelse i bestyrelsesmøder: 3/4Deltagelse i møder i revisionsudvalget: 2/2RisikofaktorerKontrol- og risikostyringSelskabets ejerforhold, selskabsform og finansieringsmulighed gør selskabet i stand til at vurdere selskabets økonomiske position og samlede risikobillede i et langsigtet perspektiv. By & Havn forholder sig aktivt til de risici, der er forbundet med selskabets aktiviteter, og til en prioritering af de tiltag, som selskabet kan iværksætte for at minimere risiciene. Identifikation og prioritering af indsatser vedrørende risici sker på overordnet niveau i forbindelse med bestyrelsens strategiarbejde. På bestyrelsesniveau er der særligt fokus på forretningsmæssige risici, finansielle risici, forsikringsforhold samt risikoforhold i forbindelse med regnskabsaflæggelsen. Den operationelle risikohåndtering varetages mere decentralt i organisationens forretningsområder tæt på de daglige forretningsmæssige beslutninger. En væsentlig del af risiciene ved forretningsmæssige dispositioner imødegås gennem krav om garantistillelser eller andre former for økonomisk sikkerhed fra samarbejdspartnere. En væsentlig del af By & Havns økonomiske aktiviteter er knyttet til ejendomsmarkedet, der er særligt eksponeret over for konjunkturudsving. Det gælder i særlig grad arealudviklingsaktiviteterne med salg af byggeretter. Øvrige forretningsområder, primært Parkering og Havnedrift, er relativt robuste over for almindelige konjunkturudsving, og virker derfor som dæmpende over for negative økonomiske konsekvenser af konjunkturudsving. Disse forretningsområder er så til gengæld eksponeret mod andre forhold som f. eks. den teknologiske udvikling og trends inden for transport og bilejerskab (Parkering) eller geografiske områders attraktivitet for turister (Havnedrift). Finansielle risici er uddybet i note 23 til regnskabet, mens risici forbundet med værdien af investeringsejendomme er yderligere uddybet i note 13. By & Havns budget for igangværende investeringsprojekter udgør mere end 6 mia. kr. , der er fordelt på mere end 40 forskellige projekter. Der er generelt set fokus på risici i alle projekterne, og for de største projekter gennemføres løbende en systemunderstøttet risikovurdering. Risikovurderingen bidrager til den løbende ledelsesrapportering. Risiciene ved IT-anvendelse er generelt set øget de senere år. Samtidig med at afhængigheden af IT i alle dele af forretningsområderne er øget, er truslen fra cyberkriminalitet øget. Selskabet fortsatte i 2023 sit fokus på IT-sikkerhed generelt set, bl. a. ved at uddanne medarbejdere i at identificere og imødegå evt. risici. Risikoforhold i forbindelse med regnskabsaflæggelsenBy & Havns risikostyring og interne kontroller vedrørende regnskabsaflæggelsen er tilrettelagt med henblik på at minimere risiciene for væsentlige fejl eller uregelmæssigheder i regnskabet og på at sikre, at aflæggelse af eksterne års- og delårsrapporter sker i overensstemmelse med årsregnskabsloven. Arbejdet hermed overvåges overordnet set af bestyrelsens revisionsudvalg, der dermed fungerer som 3. og sidste forsvarslinje i den samlede kontrolstruktur. Revisionsudvalget, der er i tæt dialog med selskabets revisorer, rapporterer løbende til bestyrelsen. Identificerede risici ved regnskabsaflæggelsen er derudover imødegået ved udarbejdelse af en række ledelsesgodkendte politikker og styrende dokumenter såsom forretningsgange, attestationsregler, kontroller og rapporteringsinstrukser. Ledelsens holdning til god risikostyring og intern kontrol er udtrykt i og kommunikeret via disse dokumenter. Dokumenterne er tilgængelige via selskabets interne informationssystemer. Formålet er bl. a. at tilsikre, at medarbejderne kender deres ansvar og beføjelser i organisationen. Der er i regnskabsprocessen særligt fokus på fastsættelsen af dagsværdien af selskabets investeringsejendomme, der udgør mere end 60 pct. af selskabets aktiver. Metode for værdifastsættelsen og den dertil knyttede usikkerhed er yderligere beskrevet i regnskabets note 13.