Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2023-07-31
Beskrivelse af usikkerhed ved indregning eller måling:Usikkerhed ved indregning og måling
Koncernen har i regnskabsåret foretaget interne omstruktureringer med det formål at samle ensartet aktivitet. I de koncerninterne omstruktureringer er der i regnskabsåret foretaget overførsler af goodwill fra Altiden Ekko ApS til Altiden Omsorg ApS, Altiden Social ApS og Altiden Støtte ApS. Der er i alt overført goodwill på 18 mio. kr. og kunderettigheder på 24 mio. kr. til Altiden Social ApS. Det er ledelsens vurdering, at den fremtidige drift er styrket og at der i 2023 og årene fremefter vil være tilstrækkelig indtjening og cash flow til opretholdelse af værdien af de bogførte immaterielle anlægsaktiver i selskabet. Der er gennemført test af goodwill erhvervet ved opkøb (impairmenttest). Testen og beregningerne er foretaget efter en standard metode med en tilbagediskontering af den fremtidige indtjening (NPV) til en intern kalkulationsrente (WACC). Det forventes at der indenfor en kort periode vil blive realiseret synergieffekter og stordriftsfordele samt genopretning af driften og en væsentlig forbedring af de økonomiske resultater i de enkelte selskaber og underliggende afdelinger der som minimum vil modsvare værdien af goodwill og kunderettigheder. Impairmenttesten er foretaget på basis af den nuværende forretningsaktivitet og afdelinger. Der forventes dog en udvidelse af forretningsaktiviteten og at nye afdelinger vil bidrage yderligere til indtjeningen og stordriftsfordele.
Beskrivelse af usædvanlige forhold, der kan have påvirket indregningen eller målingen:Usædvanlige forhold
Der er i regnskabsåret og tidligere år gennemført en række opkøb og delvis integration af nye selskaber. Der er i regnskabsåret gennemført en betydelig omstrukturering af selskaber og afdelinger, og i forbindelse hermed spaltninger og fusioner af de juridiske enheder med henblik på forenkling og effektivisering. Aktiviteter vedrørende drift af sociale tilbud er samlet i Altiden Social ApS, aktiviteter vedrørende pleje af ældre er samlet i Altiden Ældre ApS, og aktiviteter vedrørende forebyggende og behandlende indsats er samlet i Altiden Støtte ApS. Der er hermed opnået en struktur, der er hensigtsmæssig for den fremtidige drift af koncernen, således de fortsættende selskaber med drift er Altiden Social ApS, Altiden Ældre ApS, Altiden Støtte ApS og 2 yderligere mindre selskaber, der er tilkøbt i regnskabsåret, men ikke har indgået i omstruktureringerne. Altiden Omsorg ApS er moderselskab for de 3 driftsselskaber og de yderligere 2 datterselskaber. I Altiden Omsorg ApS er administration og overordnet ledelse mv. placeret. Der betales koncernbidrag fra hvert af de underliggende driftsselskaber til Altiden Omsorg ApS. Koncernbidraget er beregnet ud fra en fordeling af faste omkostninger til administration og ledelse mv. samt variable omkostninger ud fra det ressourcetræk som de enkelte afdelinger har trukket på de fælles ressourcer. Altiden Social ApS har i regnskabsåret fået tilført nettoaktiver for 34,2 mio. kr. og der er sket en kapitalforhøjelse på nominel 1 tkr. Der har været fokus på at fastholde en høj kvalitet i driften af afdelingerne og behandlingen af borgere. Imidlertid har opkøb og integration samt omstrukturering medført betydeligt forbrug af administrative ressourcer og omkostninger, og har haft en væsentlig påvirkning af de økonomiske resultater. Der er gennemført test af goodwill erhvervet ved opkøb (impairment test). Det forventes at der indenfor en kort periode vil blive realiseret synergieffekter og stordriftsfordele samt genopretning af driften og en væsentlig forbedring af de økonomiske resultater i de enkelte selskaber og underliggende afdelinger der som minimum vil modsvare værdien af goodwill. Alle omstruktureringer er sket via koncerninterne fusioner og spaltninger. Regnskabsmæssigt er disse behandlet efter Book Value-metoden. Dvs. der er sket overførsler med virkning fra 1. januar 2022, da der er tale om selskabsretlige transaktioner med tilbagevirkende kraft. Der er sket overførsel af aktiver og forpligtelser til de bogførte værdier fra og til de respektive selskaber. Der er ikke sket ændring af sammenligningstal i resultatopgørelsen, balancen og noter jf. ÅRL §55. Det er ikke muligt pga. de mange spaltninger og fusioner, at tilpasse sammenligningstallene i årsrapporten.
Oplysning om usædvanlige forhold:Oplysning om usædvanlige forhold
10
Der er i regnskabsåret og tidligere år gennemført en række opkøb og delvis integration af nye selskaber. Der er i regnskabsåret gennemført en betydelig omstrukturering af selskaber og afdelinger, og i forbindelse hermed spaltninger og fusioner af de juridiske enheder med henblik på forenkling og effektivisering. Aktiviteter vedrørende drift af sociale tilbud er samlet i Altiden Social ApS, aktiviteter vedrørende pleje af ældre er samlet i Altiden Ældre ApS, og aktiviteter vedrørende forebyggende og behandlende indsats er samlet i Altiden Støtte ApS. Der er hermed opnået en struktur, der er hensigtsmæssig for den fremtidige drift af koncernen, således de fortsættende selskaber med drift er Altiden Social ApS, Altiden Ældre ApS, Altiden Støtte ApS og 2 yderligere mindre selskaber, der er tilkøbt i regnskabsåret, men ikke har indgået i omstruktureringerne. Altiden Omsorg ApS er moderselskab for de 3 driftsselskaber og de yderligere 2 datterselskaber. I Altiden Omsorg ApS er administration og overordnet ledelse mv. placeret. Der betales koncernbidrag fra hvert af de underliggende driftsselskaber til Altiden Omsorg ApS. Koncernbidraget er beregnet ud fra en fordeling af faste omkostninger til administration og ledelse mv. samt variable omkostninger ud fra det ressourcetræk som de enkelte afdelinger har trukket på de fælles ressourcer. Altiden Social ApS har i regnskabsåret fået tilført nettoaktiver for 34,2 mio. kr. og der er sket en kapitalforhøjelse på nominel 1 tkr. Der har været fokus på at fastholde en høj kvalitet i driften af afdelingerne og behandlingen af borgere. Imidlertid har opkøb og integration samt omstrukturering medført betydeligt forbrug af administrative ressourcer og omkostninger, og har haft en væsentlig påvirkning af de økonomiske resultater. Der er gennemført test af goodwill erhvervet ved opkøb (impairment test). Det forventes at der indenfor en kort periode vil blive realiseret synergieffekter og stordriftsfordele samt genopretning af driften og en væsentlig forbedring af de økonomiske resultater i de enkelte selskaber og underliggende afdelinger der som minimum vil modsvare værdien af goodwill. Alle omstruktureringer er sket via koncerninterne fusioner og spaltninger. Regnskabsmæssigt er disse behandlet efter Book Value-metoden. Dvs. der er sket overførsler med virkning fra 1. januar 2022, da der er tale om selskabsretlige transaktioner med tilbagevirkende kraft. Der er sket overførsel af aktiver og forpligtelser til de bogførte værdier fra og til de respektive selskaber. Der er ikke sket ændring af sammenligningstal i resultatopgørelsen, balancen og noter jf. ÅRL §55. Det er ikke muligt pga. de mange spaltninger og fusioner, at tilpasse sammenligningstallene i årsrapporten.
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelsen og direktionen har dags dato behandlet og godkendt årsrapporten for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2022 for Altiden Social ApS.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Væsentligste aktiviteter
Selskabets hovedaktivitet er etablering og drift af socialpædagogiske tilbud til børn, unge og voksne. Vi er repræsenteret i det meste af Danmark med socialpædagogiske tilbud. Vi arbejder for, at udsatte børn, unge og voksne med særlige behov får mulighed for at leve en meningsfyldt og udviklende tilværelse. Vi giver udsatte borgere en meningsfyldt hverdag. Vi tilbyder ophold i botilbud for voksne, opholdssteder for børn og unge samt støtte i egen bolig. Vi gør verden lidt bedre, et menneske ad gangen.