Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:Selskabets væsentligste aktiviteter
Kort om DS Energy
DS Energy leverer end-to-end løsning til brug i energiledelse (EMS) til vores kunder indenfor 4 segmenter:
Produktion
Udlejning af boliger
Kommerciel bygningsdrift
Service og offentlig
Med en løsning fra DS Energy får kunderne aktuelle og troværdige data, analyse, alarmservice og rapporter om forbrug og tilstand fra installationer og maskiner med stort energiforbrug og/eller vital betydning for kunden.
Kunderne bruger vores løsning indenfor 2 vigtige områder:
Finde og rette fejl, uregelmæssigheder og dårlig drift samt sørge for, at disse ting ikke sker igen. Det sker med tydelige visualiseringer, alarmservice og analyser.
Rapportere og dokumentere potentielle projekter og opnåede gevinster indenfor energioptimering samt indlevere data til virksomhedens regnskaber og opgørelser indenfor CO2-aftryk, grøn omstilling og ESG.
Der er således en meget klar operationel fordel, der bruges til at høste betragtelige forbrugs- og omkostningsmæssige fordele, samt et strategisk værktøj til virksomhedens formelle rapportering samt deling af vitale data til den grønne omstilling.
Blandt vores kunder findes nogle af Danmarks kendte og dygtige virksomheder indenfor deres segmenter, og i løbet af 2022 har de øget deres antal af målepunkter hos os.
Løsningen fra DS Energy
En EMS-løsning fra DS Energy består af 3 hovedbestanddele
1. Hardware
Løsningen er baseret på godkendt og certificeret standard-hardware fra nogle af Europas kendte producenter. Det monteres direkte på maskiner og installationer og rapporterer ”true data”. Hver enkelt måler er udstyret med en sender (eller har en indbygget), som transmitterer målerdata i protokoller, der ikke kommer i konflikt med virksomhedens netværk og IT-sikkerhed (Vi håndterer både WMbus, LoRa og NB IoT – i kombination med velkendte produktionsprotokoller). DS Energy differentierer sig desuden ved at kunne opsamle data fra langt de fleste af virksomhedens eksisterende målere. Data opsamles lokalt af en gateway, der sender data til vores database i skyen ved hjælp af SIM kort. Fra vores løsning gøres forbrugsdata synlige for kunderne.
2. Opsætning af software
Softwaren sættes op til at matche kundernes struktur, terminologi, hierarki og brugerprofiler. Sammen med kunderne tilpasses løsningen, så den efterkommer deres behov for visualiseringer, deling af data, alarmer og rapportering. Kunderne undervises i brugen af systemet – ligesom eventuelle eksterne rådgivere kan få adgang til data efter kundernes anvisninger.
Udover opsamling af data fra diverse hardware (under 1. ), modtager DS Energy data fra eksisterende systemer og data-containere via API, FTP, Mail, MQTT og andre former for kommunikation. Det betyder, at kunder med en forholdsvis lille indsats og investering får egne data på platformen med det samme.
3. Adgang til softwaren og relevante energi- og forbrugsdata
Når de første målepunkter er installeret i softwaren – enten gennem opsamling af data fra fysiske målere eller via integration til andre systemer, gøres data tilgængelige for kunden. Funktionerne i vores løsning er alle udviklet i tæt samarbejde med de folk, der bruger data til at analysere forbruget og foretage forbedringer, enten tekniske eller adfærdsrelaterede. Blandt de mest brugte funktioner kan nævnes:
Tydelige visualiseringer på tværs af maskiner og forbrugstyper.
Alarmservice med fuld fleksibilitet i forhold til tidspunkter og modtagere
Visning af data i tekniske enheder, CO2 eller omkostninger (valuta)
Deling af data på eksterne skærme til modtagere, der ikke er brugere i systemet
Fuld rapportering direkte på mail og i formater i kendte værktøjer som PBI og Excel. Fuld fleksibilitet i design, datavalg og modtagere.
Et stort analyseværktøj til sammenligning af data
KPI’er i forhold til centrale virksomhedsdata som produktionstal, bygningsstørrelse, energiklassificeringer, antal ansatte/brugere, graddagskompensering og meget mere
Adgang til direkte udtræk via faste værktøjer og faste data – eller direkte på aktuelle visninger til den individuelle bruger
Gennem årene er DS Energys løsning blevet en central data-hub for mange af vores kunder, hvortil eller hvorfra data med relevans for energiledelsen strømmer. Vi vægter enkelthed i softwaren, og derfor har vores kunder mange individuelle brugere, der enten kan se data fra hele virksomheden – eller fokusere på de få maskiner og installationer, der er relateret til netop deres job og deres opgave i virksomhedens bestræbelser på at sænke energiforbruget. En af vores kunder har over 70 brugere i systemet.
Kernen i vores løsning ligger i at data er 100% troværdige. Altid. Ingenting i vores løsning er er baseret på meninger, gisninger eller antagelser. Alle data, der gøres tilgængelige for kunden er rigtige – og kunden kan stå ved siden af den godkendte måler fra en af markedets velrenommerede leverandører og se det samme tal, som er tilgængelig i vores software. Hver gang.
Derfor er DS Energys første motto og mantra…. True Data.
Forretningsmodellen og processen
Alle vores opgaver starter med en analyse sammen med kunden, hvor vi kortlægger de mest åbenlyse målepunkter, der vil give den bedste start på arbejdet med energiledelse. Gennem et tæt samarbejde med vores kunder indenfor mange brancher og mange tusinde målepunkter i drift, har DS Energy oparbejdet en værdifuld viden, som kunderne bruger til at etablere dataopsamling på de maskiner og installationer, hvor gevinsterne typisk er størst.
”Energy management is not a project” er vores andet motto. Vi oplever, at en fokuseret indsats på nogle få centrale områder giver den bedste forståelse for energiledelse og langt de største resultater. Lærdommen ved at komme i gang med at måle og analysere data er langt større end lærdommen ved at sidde ved mødebordet og tænke og planlægge. Når de første energi- og forbrugsdata bliver tilgængelige for kunderne, vil bevidstheden og viden om indsatsen og de næste skridt i processen mangedobles i forhold til en hvilken som helst abstrakt tanke, der kan tænkes om diverse scenarier, før man går i gang.
Således starter den typiske kunderejse med enkle overskuelige opgaver, der implementeres hurtigt – i løbet af få dage eller uger. Det første udbytte høstes med det samme, og motivationen hos kunderne til at skrue op for ambitionerne og høste endnu flere fordele anspores. På samme måde som vi har bestræbt os på at gøre vores løsning enkel at implementere og arbejde med, har vi en enkel forretningsmodel.
Modellen består af mindre projekter og en tilbagevendende drift. Den første del er næsten altid en mindre analyseopgave og en bestilling af udstyr til montage. En kort briefing i forhold til installation med efterfølgende tjek af data samt introduktion og undervisning udgør typisk første del af projektet. Ofte en overkommelig investering, der er tilpasset kundens størrelse, investeringsbudget og vidensniveau. Del 2 består typisk af en licensaftale på 3-5 år.
Det er reglen, at der altid høstes gevinster på forbrugssiden, når en virksomhed implementerer EMS. I et ikke undseeligt antal tilfælde kan gevinsterne på enkelmaskiner eller fokuserede områder være i hundredetusinde-kronersklassen på årsbasis med tilbagebetalingstider på få dage. Derfor oplever hos DS Energy en meget stor lyst hos kunderne til at øge forretningen, ligesom vi endnu ikke har oplevet afgang af kunder, siden vores etablering i 2016. Der er således en konstant opbygning af flere målere og mere tilbagevendende softwarelicens med ingen eller meget, meget lille afgang.