Copied
 
 
2022, DKK
17.05.2023
Bruttoresultat
Na.
Primær drift

206''

Årets resultat

146''

Aktiver

5.842''

Kortfristede aktiver

1.918''

Egenkapital

1.829''

Afkastningsgrad

4 %

Soliditetsgrad

31 %

Likviditetsgrad

134 %

Resultat
17.05.2023
Årsrapport
2022
17.05.2023
2021
18.05.2022
2020
25.05.2021
2019
25.05.2020
2018
09.05.2019
2017
18.05.2018
Nettoomsætning3.291.817.0002.674.049.0002.609.681.0003.072.052.000
Resultat af primær drift205.809.000-37.121.000-229.320.000299.042.000
Indtægter af kapitalandele (tilknyttede og associerede) 0000
Finansielle indtægter35.412.00023.150.00023.654.00017.370.000
Finansieringsomkostninger-76.484.000-43.820.000-38.357.000-43.613.000
Andre finansielle omkostninger0000
Resultat før skat176.957.000214.886.000-132.895.000331.327.000
Resultat146.084.000225.756.000-92.432.000267.455.000
Forslag til udbytte-73.042.000-112.878.000-60.000.0000
Aktiver
17.05.2023
Årsrapport
2022
17.05.2023
2021
18.05.2022
2020
25.05.2021
2019
25.05.2020
2018
09.05.2019
2017
18.05.2018
Kortfristede varebeholdninger738.439.000664.336.000711.121.000752.177.000
Kortfristede tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser 1.179.163.000280.292.000473.525.000694.460.000
Likvider193.00052.168.00016.663.00024.686.000
Kortfristede aktiver1.917.795.000996.796.0001.201.309.0001.471.323.000
Immaterielle aktiver og goodwill32.935.00037.548.00041.618.00042.627.000
Finansielle anlægsaktiver2.475.774.0002.496.509.0002.114.447.0002.147.325.000
Materielle aktiver1.415.831.0001.345.653.0001.224.202.0001.244.371.000
Langfristede aktiver3.924.540.0003.879.710.0003.380.267.0003.434.323.000
Aktiver5.842.335.0004.876.506.0004.581.576.0004.905.646.000
Aktiver
17.05.2023
Passiver
17.05.2023
Årsrapport
2022
17.05.2023
2021
18.05.2022
2020
25.05.2021
2019
25.05.2020
2018
09.05.2019
2017
18.05.2018
Forslag til udbytte73.042.000112.878.00060.000.0000
Egenkapital1.828.928.0001.797.422.0001.583.758.0001.714.639.000
Hensatte forpligtelser39.272.00026.672.00058.821.000110.287.000
Langfristet gæld til banker0000
Anden langfristet gæld006.516.0002.435.000
Leverandører af varer og tjenesteydelser213.217.000151.802.000129.968.000143.266.000
Kortfristede forpligtelser1.431.439.0001.227.997.000651.750.000657.888.000
Gældsforpligtelser3.974.135.0003.052.412.0002.938.997.0003.080.720.000
Forpligtelser3.974.135.0003.052.412.0002.938.997.0003.080.720.000
Passiver5.842.335.0004.876.506.0004.581.576.0004.905.646.000
Passiver
17.05.2023
Nøgletal
17.05.2023
Årsrapport
2022
17.05.2023
2021
18.05.2022
2020
25.05.2021
2019
25.05.2020
2018
09.05.2019
2017
18.05.2018
Afkastningsgrad 3,5 %-0,8 %-5,0 %6,1 %
Dækningsgrad
Resultatgrad 4,4 %8,4 %-3,5 %8,7 %
Varelagerets omsætningshastighed 4,5 4,0 3,7 4,1
Egenkapitals-forretning 8,0 %12,6 %-5,8 %15,6 %
Payout-ratio 50,0 %50,0 %-64,9 %Na.
Gældsdæknings-nøgletal 269,1 %-84,7 %-597,9 %685,7 %
Soliditestgrad 31,3 %36,9 %34,6 %35,0 %
Likviditetsgrad 134,0 %81,2 %184,3 %223,6 %
Resultat
17.05.2023
Gæld
17.05.2023
Årsrapport
17.05.2023
Nyeste:01.01.2022- 31.12.2022(offentliggjort: 17.05.2023)
Beretning
17.05.2023
Dato for ledelsens godkendelse af årsrapporten:2023-04-13
Ledelsespåtegning:Ledelsespåtegning
Statement by Management on the annual report
Identifikation af den godkendte årsrapport:Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt års-rapporten for Royal Greenland A/S for regnskabsåret 1. januar – 31. december 2022.
Management's review
Beskrivelse af virksomhedens væsentligste aktiviteter:ledelsesberetningLedelsesberetningRoyal Greenland leverer et tilfredsstillende resultat trods svære vilkårResultatet skal ses på baggrund af markante omkostningsstigninger og et udfordret marked for snekrabber. Det ordinære resultat før skat endte på 235 mio. DKK for 2022. Omsætningen beløber sig til 5,8 mia. DKK, en stigning på 2 % på en 5 % lavere afsætning målt i tonnage. Det tilfredsstillende resultat er baseret på de grønlandske kerneak-tiviteter. De har fortsat den positive udvikling fra 2. halvår 2021 efter at have været hårdt presset under Covid-19 i 2020 og i første del af 2021. Skalrejer, kogte & pillede rejer og hellefisk har fundet tilbage til de normale indtjeningsniveauer som følge af en positiv salgsprisudvik-ling, men også en positiv driftsudvikling for de udenskærs aktiviteter på de nye trawlere, som koncernen har investeret i i de senere år. Også torsken har opnået en positiv indtjening, både den trawler- og landbaserede aktivitet. Omkostningerne har dog været kraftigt stigende i 2022. Udviklingen skyldes den stigende inflation og specielt de stigende energipriser, som Ruslands invasion af Ukraine har medført. Udover et højere omkostningsniveau medfører krisen også en usikker markedssituation i Europa med en afmatning i de seneste måneder. Snekrabber har i de seneste to år været hjørnestenen i Royal Greenlands indtjening, men har i 2022 været voldsomt udfordret som følge af meget høje råvarepriser samt et afmattet marked i Nordamerika. Salgspriserne er faldet med mere end 50 % i forhold til 2021, da efterspørgslen i foodservice og detailsegmenterne ikke kunne understøtte niveauerne fra 2021. Sammenholdt med de rekordhøje råvarepriser, betyder det, at indtjeningen på krabber er faldet med 400 mio. DKK i 2022. Hovedprincippet i strategien North Atlantic Champion er en spredning af aktiviteterne og dermed risikøn på forskellige arter, geografiske bestande og markeder for at opnå en vis stabilitet i indtjeningen. Forskydning i indtjeningen de seneste år mellem snekrabber og de grønlandske kernearter viser styrken i strategien. Årets resultat matcher tidligere niveauer før pandemien, men er som følge af udviklingen i salget af snekrabber samt omkostningsudviklin-gen endt lavere end rekordresultatet i 2021 og forventningen til 2022. Udviklingen i Asien har været meget positiv, og specielt salget til Kina har genfundet niveauet fra før Covid-19. Det kompenserer for afmatningen i Europa og udfordringerne i Nordamerika. Royal Greenland stoppede salg til Rusland primo marts 2022 som følge af Ruslands invasion af Ukraine. Vi har været i stand til at kompensere for det manglende salg af skalrejer til Rusland, verdens næststørste marked for denne kategori, i form af øget salg til Kina og Skandinavien. Strategien North Atlantic Champion har igennem 10 år dokumenteret sin værdi og styrke for Royal Greenland med en ambition om en øget vertikal integration og risikospredning. Vi følger nu den fjerde version med fokus på• Værdiskabelse og maksimering af råvaren• Markeder og salgskanaler• Ekspansion for udvalgte kernearter og geografier• Bæredygtighed og ansvarlighedUdviklingen for snekrabber i Nordamerika og afmatningen i Europa har dog udfordret North Atlantic Champion 4. 0, men forretningsplanen for 2023 vil bringe Royal Greenland tilbage på strategisporet. Strategien tager udgangspunkt i den samme mission og vision, som har været gældende de seneste 10 år, og vil fortsætte udviklingen med fokus på at skabe øget værdi af kernearter i form af kommer-cielle initiativer og driftsmæssig ekspertise. Hertil kommer en bedre fordeling af salget på tværs af markeder og segmenter med fortsat fokus på Asien og Europa, men også et større fokus på Nordamerika. Royal Greenland vil også fremadrettet være åbne for nye opkøb og joint ventures inden for udvalgte vildtfangede højkvalitetsarter, hvor vi kan opnå en privilegeret adgang til ressourcen. Bæredygtighed er i centrum som en integreret del af Royal Greenlands forretning og en naturlig del af virksomhedens DNA. Området er strategisk prioriteret på niveau med de markeds- og kategorimæssige initiativer. Royal Greenland blev ramt af et omfattende cyberangreb i december 2021, men i kraft af en fantastisk indsats af medarbejdere i hele koncernen lykkedes det at holde forretningen kørende, og i løbet af første kvartal 2022 blev systemer og IT-infrastruktur reetableret. Med udgangspunkt i en stærk global organisation og en strategi og forretningsmodel, der har bevist sit værd, har Royal Greenland et godt afsæt for de næste adskillige årMissionMISSION"Vi maksimerer på bæredygtig vis værdien af de nord atlantiske marine ressourcer til gavn for vores ejer og de lokale samfund, som vi opererer i. Vision"Vi er tættest på fiskene, tættest på kunderne og tættest på forbrugerne"